Voucherele de vacanță se acordă conform regulilor negociate în contractele colective sau, în urma consultărilor cu angajații, în regulamentele interne. Nu se pot acorda pe criterii discriminatorii, chiar dacă acestea sunt prevăzute în regulamentul intern.

Angajatorii sunt cei care decid modul de acordare a voucherelor de vacanță

O problemă ce a apărut în ultima perioadă este cea a românilor care au rămas fără vouchere de vacanţă după ce au fost în concediu medical pentru mai mult timp.

Categoriile de beneficiari/salariați care primesc vouchere de vacanță se pot stabili atât prin negociere, cât și prin consultare, iar excluderea unui salariat care face parte din aceste categorii poate intra sub incidența OG 137/2000 în cazul în care motivele excluderii nu sunt obiective ori justificate.

Statul permite utilizarea unor instrumente specifice pentru sprijinirea salariaților, angajatorilor și chiar a economiei, prin eliminarea obligațiilor privind plata contribuțiilor sociale în anumite condiții, dar impune clar regulile.

Prima și, probabil, cea mai importantă regulă, este că participanții la raporturile juridice de muncă trebuie să negocieze colectiv o serie de aspecte sau, atunci când nu poate fi încheiat un contract de muncă, să se consulte înainte de stabilirea unor reguli, în condițiile art. 241 din Codul muncii.

Normele metodologice privind acordarea voucherelor de vacanță (HG 215/2009) stabilesc că angajatorii decid regulile privind modul de acordare al voucherelor de vacanță, care să prevadă, printre altele, categoriile de beneficiari.

Totodată, angajatorii, împreună cu organizațiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentanții salariaților, stabilesc prin contractele colective de muncă sau prin regulamentul intern, clauze privind acordarea biletelor de valoare, care să prevadă, printre altele, categoriile de salariați care primesc bilete de valoare.

Excluderea salariaților care au avut contractul suspendat este considerată discriminare

Așadar, o excludere totală a unui salariat care pe parcursul anului a avut contractul de muncă suspendat potrivit cap. IV din Codului muncii sau din alte motive independente de voința sa ori stabilite prin alte acte normative, poate fi considerată discriminare, fiind prevăzute soluții și pentru aceste situații.

Mai exact, „cuantumul acordat salariaților (nu se referă la salariații din instituțiile și autoritățile publice) sub forma voucherelor de vacanță se stabilește, în condițiile legii, de către angajatori proporțional cu perioada de exercitare a raportului de serviciu sau durata contractului de muncă, într-un an calendaristic”, adică vor primi vouchere de vacanță proporțional cu timpul lucrat, așa cum prevede art. 12 alin (3) din HG 215/2009.