A lucrat ca director de marketing, dupa care s-a mutat in domeniul asigurarilor. Insa, desi absolvise cursurile facultatii de marketing, Tatianei Chiriac nu i-a placut deloc sa lucreze in acest domeniu.



Asta pana anul trecut, in luna iunie, cand s-a intrebat unde ar putea sarbatori ziua de nastere a fiicei sale. Existau locuri amenajate pentru astfel de evenimente, insa nici unul nu i s-a parut adecvat. A observat insa si faptul ca exista o cerere foarte mare pentru astfel de spatii. Asa a aparut ideea dezvoltarii unui loc de joaca pentru copii. “Vroiam un spatiu inchis in care parintii sa isi poata aduce copiii la joaca si unde sa poata fi organizate petreceri pentru acestia”, spune Tatiana Chiriac.


In Bucuresti mai exista astfel de locatie, insa tocmai succesul de care se bucura acesta a convins-o pe Tatiana ca ideea sa este buna. Primul pas a fost sa gaseasca o locatie optima, de preferat in centrul Bucurestiului. “Cautam un spatiu comercial la parterul unui bloc, cu o suprafata de 250-300 de metri patrati, a carui chirie sa nu fie foarte mare”, spune Tatiana Chiriac. Gasea fie locatii de 150 de metri, care erau prea mici, fie de 1.000 de metri, care erau foarte scumpe. Dupa indelungi cautari a gasit locul pe care il cauta intre Piata Unirii si Palatul Parlamentului. Amenajarea si dotarea cu jucarii nu a fost un proces complicat, insa investitiile au fost destul de costisitoare. “Aveam nevoie de un labirint si de o saltea gonflabila. Ambele sunt scumpe, dar achizitia acestora era obligatorie, deoarece sunt foarte apreciate de copiii care vin in astfel de locuri”, explica Tatiana Chiriac. Pana la urma, investitia in amenajare si achizitia de jucarii s-a ridicat la 40.000 de euro.


A ales numele locatiei Arlechino Club, iar in jurul datei de 20 decembrie 2004 a pornit la drum. Singura actiune de marketing pe care a pornit-o pentru promovarea spatiului a fost angajarea unui clovn, care a impartit pliante in parcuri si hipermarketuri. Din cauza faptului ca sarbatorile de iarna se apropiau, primele saptamani nu au fost foarte bune. “Mi-am invitat toti prietenii, mizand pe faptul ca acestia vor povesti”, spune Tatiana. Contrar asteptarilor, in luna ianuarie, clientii au inceput sa vina. Desi in planul de afaceri prevazuse obtinerea de profit dupa sase luni de functionare, acesta a inceput sa vina inca din luna ianuarie. “Trebuia sa fiu realista. Chiria este mare, insa se pare ca m-am inselat, si incasarile au fost peste asteptari”, spune Tatiana Chiriac.


In acest moment, in zilele bune, la Arlechino Club vin circa 30 de copii la locul de joaca, excluzandu-i pe cei care participa la petrecerile organizate. Un meniu complet (cu masa, sucuri si acces la locul de joaca) pentru o zi costa 32 de lei (320.000 de lei vechi), iar organizarea unei petreceri poate scoate din buzunarul parintilor intre 100 si 300 de euro, in functie de numarul participantilor. “Aproximativ 80% din incasarile noastre provin din organizarea de petreceri”, explica Tatiana Chiriac.


Dupa sase luni de functionare, Arlechino Club are zece angajati, o cifra de afaceri de circa 50.000 de euro si un profit net de aproximativ 15.000 de euro. Un loc de joaca pentru copiii este totusi o afacere sezoniera, care are foarte multi clienti iarna sau in perioadele ploioase.

Prima afacere de acest gen din Romania a fost demarata in luna noiembrie a anului 2003 de Evi Sotiriadou, George Gounaris si alti doi parteneri. Cei doi cetateni greci au venit in anul 1996 in Romania si au lucrat in industria alimentara. “Dupa anul 2000, am decis sa ramanem aici, atrasi fiind de mentalitatea romanilor. Ne-am dat seama ca piata romaneasca are nevoie de servicii, ceea ce ni s-a parut o buna oportunitate”, spun Evi Sotiriadou si George Gounaris.


Partenerii lui Evi au avut contact in Grecia cu industria pentru copii si li s-a parut interesant sa dezvolte servicii in aceasta zona. “Vroiam un loc unde parintii sa isi lase copiii la joaca, supravegheati de specialisti, iar ei sa faca ceea ce vor”, continua cei doi. Mai intai au facut un studiu de piata pentru a vedea daca exista cerere pe piata romaneasca pentru astfel de servicii. Rezultatele acestuia au fost cat se poate de incurajatoare.



Primul pas a fost gasirea unei locatii adecvate, cat mai centrale. A fost gasit un spatiu comercial, pe doua nivele, in apropierea pietei Alba Iulia din Bucuresti. “A urmat achizitia spatiului. Investitia totala a fost de circa 200.000 de euro”, povesteste George Gounaris. Locatia s-a numit Kids Planet, iar deschiderea a avut loc in noiembrie 2003. Succesul a fost aproape imediat, in acest moment existand rezervari pentru petreceri cu o luna inainte. Dupa un an de functionare, cifra de afaceri a Kids Planet a fost de circa 230.000 de euro, iar previziunile pentru 2005 sunt foarte optimiste. “Credem ca anul acesta cifra de afaceri va creste cu mult fata de anul trecut”, spune Evi Sotiriadou. Deja actionarii de la Kids Planet isi stabilesc strategiile de extindere. Este prevazuta deschiderea a doua noi locatii Kids Planet in Bucuresti, dar si dezvoltarea unui sistem de franciza. “Prin franciza vrem sa mai deschidem inca un spatiu in Bucuresti si alte doua la Timisoara si Sibiu”, incheie cei doi cetateni eleni.








Dupa ce a investit 40.000 de euro intr-un spatiu de joaca pentru copii pe Bulevardul Unirii, Tatiana Chiriac a reusit sa scoata profit dupa numai o luna de functionare.

Evi Sotiriadou, Gounaris George si alti doi asociati au deschis in noiembrie 2003 primul loc de joaca din Romania la parterul unui bloc din Piata Alba Iulia. In acest moment, Kids Planet planuieste sa mai deschida alte cinci locatii, dintre care trei printr-un sistem de franciza






Puncte tari / Puncte slabe ale afacerii


+ concurenta este restransa, in acest moment pe piata cererea fiind cu mult superioara ofertei.

+ amortizarea rapida a investitiei.




– la pornirea afacerii componenta imobiliara este foarte importanta. Spatiile centrale se gasesc destul de greu, iar chiriile sunt mari.


– este o afacere care depinde
de anotimpuri.




Business start


Investitia minima: 40.000 de euro. In aceasta suma nu intra suma platita pentru inchirierea sau achizitia unui spatiu comercial. Banii trebuie investiti in amenajari, in achizitionarea de jucarii. Este nevoie de un labirint de mari dimensiuni si de o saltea gonflabila, acestea fiind foarte cautate de copiii care merg in astfel de locatii.

Locatia: cel mai bine este sa fie in centrul orasului. Pot fi deschise astfel de sali de dimensiuni mai mici si in cartierele de la marginea orasului.

Angajati: minimum zece. Acestia trebuie sa se ocupe de deservirea zonei destinate parintilor si a bucatariei, baby sitter pentru zona de joaca a copiilor si o persoana care sa se ocupe de gestionarea comenzilor.

Alte sfaturi:


• este o afacere care poate fi pornita fie de la zero, fie prin achizitia unei francize.


• afacerea poate fi dezvoltata prin incheierea de contracte cu gradinitele care nu au la dispozitie locuri de joaca. Astfel de contracte pot asigura venituri in perioadele cu o slaba prezenta a clientilor.


• petrecerile cu ocazia zilelor de nastere ale copiilor asigura cea mai mare parte a veniturilor.


Card de membru la club pentru copii


Clubul pentru copii reprezinta un nou concept aparut pe piata. Ideea este de a imbina perioada de joaca a copiilor cu un program prin care acestia invata limbi straine, dans, muzica, origami, karate, matematica etc. Laura Pop a investit 50.000 de euro in deschiderea unui astfel de club in apropierea Parcului Carol. Este vorba de un spatiu de 100 de metri patrati, unde au fost amenajate patru sali destinate copiilor. “La noi copiii se joaca. Ideea este sa facem din joaca un mod de a invata”, spune Laura Pop.

Este vorba de patru ore in care
se preda o limba straina, de exemplu, alternata cu jocuri educationale
interactive. In acest moment la Gala Club vin regulat 18 copii.

In plus
la Gala Club a fost dezvoltat si asa
numitul sistem “after school”, copiii putand veni aici dupa terminarea orelor de studiu. “In acest moment putem primi 100-120 de copii lunar,
in serii. Daca numarul de copii va creste, cred ca in circa doi-trei ani voi putea recupera investitiile facute”, incheie Laura Pop.