Mult pomenita criză financiară, creşterea nivelului de stres la locul de muncă şi stricteţea programelor de lucru fac din centrele spa – care promit răsfăţ cu terapii orientale, aromaterapie, tratamente cosmetice etc. -, o destinaţie de vis. Cum există cerere pentru oferta lor, numărul spa-urilor s-a dublat în ultimii cinci ani: în România există aproximativ 70 de astfel de centre de relaxare, însă mai puţin de jumătate dintre ele arată „ca afară“, potrivit Oanei Manole, proprietarul Spa d’Or Consulting, companie specializată în servicii de consultanţă şi educaţie în spa. Cel mai nou concept de talie internaţională apărut în peisajul bucureştean este Shiseido Spa (1.000 mp), găzduit de complexul de agrement Stejarii Country Club, din inima pădurii Băneasa – un proiect dezvoltat cu 18 milioane de euro de familia milionarul Ion Tiriac. „Este primul Shiseido Spa din estul Europei și primul spa internațional din România, certificat de Asociația Europeană a Centrelor SPA“, punctează Sorin Vasilache, managerul spa-ului. Oferta include tratamente spa în camere individuale sau pentru cupluri, accesul la piscina vitality și la zonele de relaxare, saună uscată şi cu aburi, precum și servicii de înfrumuseţare asigurate de Beauty District.
Cum bărbaţii le fac concurenţă serioasă doamnelor şi nu se dau în lături de la un tratament pentru întinerirea pielii sau relaxarea minţii, Shiseido Spa are în ofertă şi servicii de îngrijire și spații special concepute pentru domni – „40% dintre clienţi sunt bărbaţi“, precizează Sorin Vasilache. Îngrijirea şi tonifierea corpului sunt şi ele aspecte importante pentru a menţine starea de bine a fiecăruia, aşa că spa-ul oferă şi servicii wellness (pilates reformer, speed fitness, yoga). Rezultatul: n-au trecut nici patru luni de la deschidere şi deja se relaxează, săptamânal, la Shiseido Spa vreo 100 de clienţi, „în special din zona de business – antreprenori, angajaţi din middle sau top management, cu un venit mediu de peste 1.000 de euro“, după cum a observat managerul spa-ului. Iar dacă luăm la calcul şi abonaţii clubului, cifra creşte considerabil; un abonament anual costă 3.150 de lei. Următorul target de atins al lui Sorin Vasilache: intrarea pe break-even. „Vrem ca într-un an şi un pic să obţinem o amortizare a cifrei de afaceri anuale şi să ajungem în zona de echilibru financiar“, spune managerul, care evită însă să pomenească cifra de afaceri estimată a Shiseido Spa.
De la particular la general, anual, aproximativ 140.000 de români se răsfăţă la spa, conform datelor deţinute de portalul www.desprespa.ro, care estimează piaţa locală la puţin peste şase milioane de euro. E adevărat că această industrie a câştigat în vizibilitate, dar tot au rămas destui care o consideră mai mult o tendință. O confirmă Helen Coulon, consultantul Shiseido SPA, care crede că industria românească de spa trebuie să se concentreze asupra „educației consumatorului“. Un spa autentic, explică ea, „nu reprezintă doar un tratament facial sau un masaj, la fel cum nu oferă doar relaxare. Petrecând momente într-un mediu liniștit și învățând să ne acordăm timp doar pentru noi înşine, evoluăm. În aceste momente simple și în timpul acestor ritualuri găsim echilibrul dintre minte, trup şi suflet“.
Roxana Vişan, directorul de marketing al Orhideea Spa, cel mai mare centru de acest tip din Bucureşti, completează cu o nunaţă: „Din păcate, serviciile spa în România încă se confundă cu micile saloane de cartier în care, într-o cameră de apartament, se fac două-trei aşa-zise masaje, neavând nicio legătură cu adevărata filosofie spa (…) Clientul doreşte să evadeze din cotidian, să uite de griji şi probleme atunci când vine la spa şi este importantă experienţa redescoperirii de sine într-o ambianţă rafinată“. De vreme ce trăim ceea ce se ştie deja că va fi o lungă perioadă de incertitudine, mulţi dintre noi suntem paralizaţi de stres. În consecinţă, a crescut dorinţa românilor de a se relaxa? „A crescut înţelegerea nevoii de relaxare. România încă este o ţară unde se solicită mult serviciile cu un rezultat vizibil… felul în care arată oamenii primează în alegerile pe care le fac în detrimentul felului în care se simt“, consideră Oana Manole, care are o experienţă de12 ani în management şi consultanţă spa, având la activ deschiderea a trei spa-uri Hilton (Sibiu, Oradea, Baku), managementul Fairplay Spa (Cadiz, Spania) şi operaţionalizarea a trei spa-uri pentru THR Marea Neagră. Totuşi, adaugă ea, „există o categorie, care este mult în creştere faţă de anii trecuţi, şi care experimentează nivelul următor – cheltuie acel disposable income (banii rămaşi după consumul firesc – n.r.) pe servicii ce ţin de relaxare şi de o stare de bine de la interior către exterior“. (nota bene: turismul de wellness este o piaţă de 439 mld. dolari, conform unui studiu prezentat la Congresul Global al Turismului de Wellness din New Delhi; acelaşi studiu estimează că, până în 2017, piaţa va ajunge la 678,5 mld. dolari).
Perspectivele sunt încurajatoare şi în România: „În aceste vremuri tulburi am realizat că trebuie să ne gândim şi la noi, însemnând nu doar să rezolvăm probleme strict economice, necesare pentru supravieţuire, ci şi că am conştientizat că e important şi cum ne simţim şi cum reuşim să facem faţă tuturor acestor solicitări“, spune dr. Ştefan Jianu, coproprietar Bali Spa Cornu, un resort de relaxare, slăbire, wellness şi detoxifiere. Medicii esteticieni Dana şi Ştefan Jianu au investit peste două milioane de euro în două spa-uri medicale – Pro Estetica Medical Spa în București şi Pro Estetica Sana-Bali la Cornu, o localitate situată în apropierea terenului de golf de la Breaza. Centrul de la Cornu a fost gândit încă de la început ca un loc special, unde fiecare lucru – de la mâncare până la decoruri şi tratamente – este făcut în stil balinez; preţurile serviciilor la spa încep de la 110 lei pentru un masaj facial de o jumătate de oră şi pot depăşi 200 de lei, pentru un ritual marin de revitalizare şi reîntinerire a corpului (130 min.) sau o împachetare cu vin roşu, plus masaj balinez şi masaj facial (90 min.). Şi pragul Orhideea Health & Spa este trecut lunar de aproape 5.000 de clienţi. „Martie şi octombrie sunt cele mai aglomerate luni, iar duminica este ziua cu cei mai mulţi clienţi. Valoarea medie a unui abonament este de 150 de euro pe lună“, spune Roxana Vişan. Spa-urile au început, aşadar, să devină o afacere înfloritoare în România. Argumentele unei investiţii pe piaţa de spa sunt numeroase: atât femeile, cât şi bărbaţii încep să fie mai atenţi la felul cum arată şi, mai ales, cum se simt; revistele şi ziarele alocă spaţii extinse articolelor legate de o viaţă sănătoasă; consumatorii de servicii de beauty şi wellness devin mai sofisticaţi – (…) avem de-a face cu un oaspete din ce în ce mai educat, cu aşteptări mari, pentru care spa-ul este adesea un criteriu-cheie în selecţia hotelului“, susţine consultantul Spa d’Or Consulting. Şi dacă, luate împreună, toate aceste argumente nu vor convinge un investitor la bursă, poate vor îndupleca un antreprenor la finalul unei zile de 12 ore de muncă. Mai ales dacă sunt însoţite de-un masaj. De relaxare.
6,2 mil. euro este valoarea estimată a pieţei româneşti de spa. În Europa, cel mai mare număr de clienţi se înregistrează în Italia – peste 11 mil. anual.
Un spa autentic nu reprezintă doar un tratament facial sau un masaj, la fel cum nu oferă doar relaxare. Petrecând momente într-un mediu liniștit și învățând să ne acordăm timp doar pentru noi înşine, evoluăm (…) în timpul acestor ritualuri găsim echilibrul dintre minte, trup şi suflet.
Helen Coulon, consultantul Shiseido SPA
1.000 de euro este investiţia minimă pe m.p. într-un centru spa la standarde internaţionale.
A crescut înţelegerea nevoii de relaxare. România încă este o ţară unde se solicită mult serviciile cu rezultat vizibil; felul în care arată oamenii primează în alegerile pe care le fac în detrimentul felului în care se simt
Oana Manole, proprietar Spa d’Or Consulting