Deşi criza economică loveşte în tot mai multe domenii, serviciile medicale private par a fi la adăpost. Principalele clinici estimează că numărul abonamentelor corporate ar putea creşte anul acesta cu 15 procente.

Când companiile anunţă concedieri masive, iar angajaţii care nu primesc măriri de salariu au ajuns să se considere norocoşi că încă mai au un loc de muncă, pare de-a dreptul hazardat optimismul unora dintre clinicile medicale private, care se aşteaptă anul acesta la afaceri cu 50% mai mari. Reprezentanţii acestora spun că abonamentele corporate vor continua să aducă o contribuţie importantă la veniturile clinicilor, chiar dacă reducerile de costuri sunt în prezent o prioritate pentru toţi managerii din mediul privat. „Deşi, la prima impresie, poate părea că unele companii vor tăia acest tip de beneficii, până în prezent nu s-a întâmplat acest lucru“, spune Sergiu Neguţ, director executiv la Centrul Medical Unirea. „Credem că, mai curând, companiile vor prefera să nu facă angajări decât să îşi demotiveze angajaţii-cheie, şi, prin urmare, renunţarea la acest tip de beneficii va fi printre ultimele gesturi la care vor recurge pentru a-şi reduce cheltuielile“, mai spune el, adăugând că nu vom mai asista la creşterea accelerată a numărului de angajaţi în unele industrii, tendinţa fiind compensată de creşterea numărului de companii care optează pentru abonamentele corporate.

De exemplu, MedLife a început să ofere, în luna ianuarie, servicii medicale pentru 5.000 de clienţi noi, proveniţi de la companiile BRD – SGS, Philip Morris şi Cadbury. Asta după ce, anul trecut, compania a reuşit să atragă peste 30.000 de noi abonaţi, printre care Bancpost, Nokia România, Henkel şi McCann Erickson. „În situaţia de faţă, când mulţi angajaţi îşi pierd locurile de muncă, firmele sprijină angajaţii rămaşi cu planuri de servicii medicale private“, explică Ciprian Ciobanu, director MedLife. „De asemenea, e mai convenabil să oferi un beneficiu de acest tip decât o mărire salarială de 50 de lei, care ar trece neapreciată“, mai spune el.

Bătălie pentru clienţii concurenţei

Şi Medcenter a bugetat o creştere a afacerilor anul acesta, de 15%, bazată pe clienţii persoane fizice şi abonamentele corporate. La jumătatea anului trecut, compania a anunţat că intenţionează să deschidă 15 clinici noi în România, până în 2010, însă concretizarea acestor planuri depinde mult de contextul economic. „Problema este că numărul de salariaţi va scădea, iar fondul va fi mai mic. Să vedem câţi angajaţi vor rămâne până la sfârşitul anului. Totuşi, cred că vom reuşi să ne păstrăm nivelul obţinut anul trecut, în condiţiile în care la începutul anului am încheiat contracte cu nişte companii private importante“, a declarat, recent, Liliana Hagicalil, director medical la Romar.

În cadrul MedLife, veniturile aduse de abonamentele oferite companiilor variază între 30 şi 35%. Compania şi-a bugetat pentru anul 2009 o creştere a cifrei de afaceri de 40% faţă de anul 2008, până la o valoare de 31,5 milioane euro, mizând pe atragerea de clienţi de la concurenţă. Dar o contribuţie importantă o vor avea şi abonamentele corporate. „Companiile vor renunţa, mai degrabă, la alte tipuri de beneficii, gen săli de fitness sau excursii, decât la cele legate de sănătate. Nu credem că acest segment de piaţă va scădea, ci chiar va avea o creştere de 10-15%“, spune Ciobanu.

Dacă sănătate nu e, nimic nu e

MedLife deserveşte, în prezent, 180.000 de angajaţi, concurentul CMU deservind 72.000 de angajaţi, dar având un ritm de creştere mult mai dinamic. „În 2008, am continuat să înregistrăm o evoluţie ascendentă pe segmentul corporate, tendinţă care a putut fi observată atât în prima parte a anului, cât şi în cea de-a doua parte a anului, chiar dacă ritmul de creştere a fost unul temperat. Per ansamblu, în 2008, am încheiat cu un număr total de arondaţi mai mare cu 50% comparativ cu cifra înregistrată la sfârşitul lui 2007“, a spus Sergiu Neguţ, de la CMU, adăugând că anul acesta tendinţa de creştere pe segmentul corporate se va menţine. Şi asta pentru că, rezumă el, este o metodă bună de a-ţi motiva angajaţii prin oferirea de servicii medicale private, pe fondul imposibilităţii de a creşte fondul de salarii sau alte tipuri de bonusuri. „Ne aşteptăm ca anul acesta o parte a veniturilor noastre să fie generată şi de segmetul de retail, ca urmare a investiţiilor realizate anul trecut pe nişele de imagistică şi de obstetrică-ginecologie“, conchide Neguţ.

146-25898-18_ciprianciobanu_compania.jpg«Companiile vor renunţa mai degrabă la alte tipuri de beneficii, gen săli de fitness sau excursii, decât la cele legate de sănătate. Acest segment va avea o creştere de 10-15%.»
Ciprian Ciobanu, director MedLife

180.000 este numărul de angajaţi deserviţi de MedLife, abonamentele corporate contribuind cu 30 – 35% la veniturile furnizorului de servicii medicale. Centrul Medical Unirea deserveşte 72.000 de salariaţi, cu 50% mai mult decât în 2007

15% este creşterea estimată de furnizorii de servicii medicale pentru numărul abonaţilor corporate, şi asta pentru că angajatorii vor evita să-şi demotiveze salariaţii prin eliminarea acestui beneficiu