Să ies sau să nu ies în față?

Radu Turcescu

Este o întrebare pe care, cel mai probabil, marea majoritate a liderilor de companii din România (antreprenoriale sau multinaționale) și-au adresat-o în ultima perioadă, bombardați fiind și de multitudinea de cursuri de personal branding.

Din păcate, numărul curajoșilor este în continuare redus, subiectul imaginii personale fiind considerat secundar ca importanță sau imposibil de cuantificat în termeni de cifre concrete, precum bani, încasări, vânzări, profit sau orice alt indicator utilizat la momentul respectiv.

Nici exemplul personal, oferit de câțiva colegi români sau internaționali, nu pare a fi schimbat percepția majorității, interesul pentru marketing fiind mult mai mare. Cu siguranță, nici „marketingul marketingului” nu ajută, tot internetul fiind bombardat de tot felul de cursuri, guru sau metode prin care să vinzi mai ușor, crești afacerea sau … completați voi.

Acest articol și-a propus să ofere câteva motive pentru care imaginea personală a liderului companiei poate susține eforturile de marketing sau vânzări.

Diferențiere

Oriunde întoarcem capul, observăm tot felul de companii care doresc să ne vândă ceva. Metodele sunt mai degrabă aceleași, chiar dacă nivelul de creativitate a crescut vizibil. Fie că ieșim pe stradă, deschidem televizorul și radioul sau navigăm pe Facebook și Instagram, tot ce vedem sunt alte și alte metode de marketing sau vânzare a diferitelor produse și servicii.

Și atunci apare logica întrebare: În acest ocean de oferte, cum te diferențiezi?

Imaginea personală poate fi un element puternic de diferențiere. În primul rând, nu semănăm unii cu ceilalți, astfel că fața noastră devine chiar importantă. Să adăugăm și vocea? Evident că și ea ne poate ajuta.

Dar discursul este de asemenea important, modul în care spunem ce gândim, autenticitatea, ideile … toate acestea ne vor ajuta să ne diferențiem de competiția, atât directă, cât și indirectă.

Protejare în caz de crize

Cum am tot menționat în articolele scrise aici, o criză de imagine poate izbucni extrem de rapid. Cum neîncrederea domnește la nivel de societate, orice criză va amplifica această stare, oamenii plecând de la premisa că organizația X este vinovată. Și pentru că adevărul nu prea contează, iar viteza informației este imensă, avem nevoie de alte metode de protecție.

Imaginea personală poate fi o soluție extrem de utilă. Dacă oamenii ne cunosc (aproape la nivel personal), dacă știu cine suntem, ne urmăresc, ne apreciază ideile și proiectele, ne vor oferi și șansa de a oferi un răspuns în momentul în care criza va începe.

Mai mult, unii dintre ei ne vor crede și vor rămâne alături de noi, chiar apărându-ne.

Dar cum ar putea cineva susține un om pe care nu îl cunoaște?

Construirea unei comunități

Nu în ultimul rând, avem construirea unei comunități. Psihologia socială ne spune că unul dintre cele mai importante instincte ale oamenilor este instinctul gregar. Sau efectul de turmă.

Ceea ce înseamnă că oamenii caută lideri pe care să îi urmeze, dar și că se vor înconjura de oameni care gândesc la fel ca ei. Puterea grupului. Doar că acest grup are nevoie un lider.

Șansa unui antreprenor sau executiv este de a deveni liderul unei comunități, iar internetul ne permite să construim rapid astfel de grupuri, din ce în ce mai mari.

Acești oameni ne vor urma, vor avea încredere în noi și într-un final ne vor accepta propunerile de servicii sau produse.

Da, o fac și alții

Este suficient să aruncăm o privire la nivel internațional. Companii de renume își mențin fondatorii în atenția opiniei publice, chiar dacă aceștia nu mai sunt printre noi.

Tot mai mulți executivi și antreprenori comunică pe rețelele de socializare, înțelegând perfect rolul imaginii personale.

În România, cum spuneam mai sus, încă învățăm acest aspect.

Dar trebuie însă să fim atenți la un anumit lucru: nu este important doar să ieșim în față. Avem nevoie de o strategie bine pusă la punct, de mesajele potrivite, de acțiunile adaptate, astfel încât să câștigăm rapid Încrederea opiniei publice.