În plină recesiune economică, numărul magazinelor specializate în vânzarea bicicletelor s-a triplat, se deschid tot mai multe centre de închiriere gratuită, iar în faţa clădirilor de birouri încep să apară rasteluri. O fi acesta un câştig al crizei?

Investiţiile în magazine specializate în vânzarea de biciclete şi accesorii se înmulţesc rapid, la fel şi cele în deschiderea unor centre de închiriere. Cea mai recentă este I’Velo, realizată de Raiffeisen Bank şi Asociaţia Green Revolution. Astfel, în Bucureşti vor fi deschise trei noi centre de închiriere gratuită de biciclete, în Parcul Herăstrău şi în Parcul Tineretului. „Bicicleta nu mai este un obiect pe care îl coborâm din pod doar în anumite ocazii. Ea devine pe zi ce trece o alternativă de transport pe care o căutăm de multă vreme“, afirmă Raluca Fişer, preşedintele Asociaţiei Green Revolution.

Cu certitudine, în România încă nu se poate vorbi despre o cultură a ciclismului, ceea ce explică faptul că statisticile referitoare la această piaţă fie lipsesc, fie sunt extrem de lacunare. Cu certitudine, suntem departe de media din UE la capitolul biciclete la mia de locuitori şi, la fel de sigur, stăm foarte prost la capitolul piste speciale pentru biciclişti. Vestea bună este că tendinţa de recuperare a decalajelor devine tot mai vizibilă de la o lună la alta. „Numai în Bucuresti s-au deschis cinci noi magazine de biciclete în ultimele două luni. La noi se vând câteva sute de mii de biciclete pe an“, spune Tereza Vâlcan, managing partner la Oxygen Public Relations, pasionată de ciclism.

Vânzările pedalează din greu

În Capitală, sunt acum circa 50 de magazine de specialitate, estimează Vlad Orăşeanu, manager la compania Două Roţi. „Anul trecut, erau maximum 15“, adaugă acesta. Pentru firma pe care o conduce prognozează o cifră de afaceri de circa 1,5 milioane de euro în 2010, în creştere faţă de anul trecut, când a avut vânzări de un milion de euro, dar încă sub nivelul anului 2008, când a avut afaceri de 2,3 milioane de euro. Şi asta pentru că, evident, nici acest sector nu a fost ferit de criza economică, fapt confirmat şi de Mircea Florescu, proprietarul companiei AsSport Florescu: „Am avut un hop financiar din cauza blocării creditării, pe care l-am trecut, dar care s-a resimţit în cifra de afaceri. Practic, am avut anul trecut o scădere de circa 10% faţă de anul 2008, dar sperăm ca anul ăsta să fim cel puţin la nivelul anului 2008“. Firma sa a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de circa două milioane de euro., iar rata de profitabilitate poate atinge 8%-10%.

Vremea bicicletelor de 28 de inci

Vedetele anului par a fi bicicletele de oraş, sau, pentru cunoscători, cele de 28 de inci. Şi asta pentru că tot mai mulţi bucureşteni, şi nu numai, încep să mear­gă la serviciu pe două roţi, evitând astfel aglomeraţia din trafic. „Bicicletele de oraş sunt surpriza anului, fără niciun dubiu“, arată Mircea Florescu. „Tot mai multe femei cumpără biciclete, şi chiar sunt competente. De asemenea, avem tot mai mulţi clienţi care lucrează la companii mari, interesaţi de biciclete de calitate, competitive“, adaugă acesta.

La rândul său, Vlad Orăşeanu spune că până acum doi ani, bicicletele de oraş erau disponibile doar la comandă. „Şi asta pentru că la noi, clienţii au un profil total opus celor din Occident. Acolo, cea mai mare pondere a vânzărilor o au bicicletele de 28 de inci, în timp ce la noi, acum au ajuns să reprezinte 30% din vânzările cele de 26 de inci“, explică managerul. Dennis Tsoukalas, director general la Rom-Eurotrade, unul din importatorii din piaţă, confirmă trendul. „Pentru bicicletele de oraş, Ideal City Life (1.200 lei) a fost modelul-vedetă anul trecut, dar şi anul acesta – este o bicicletă comodă, echipată cu 3-6 viteze şi foarte şic“.

Pe bicicletă, dar nu oricum!

209-51513-29_cubehooper_18.jpgSănătate Orice idee sportivă e binevenită, spune Mihaela Mihăescu, fiziokinetoterapeut la MedLife. Însă nu în orice condiţii. „Bicicleta trebuie să fie adaptată morfologiei fiecăruia. Înălţimea şi forma şeii, înclinarea ghidonului, alegerea rezistenţei la înaintare sunt lucruri de care trebuie ţinut cont în alegerea bicicletei fiecăruia“, spune ea. Iar cei care se ştiu cu probleme cardiovasculare sau de vedere mai bine evită această activitate.

Siguranţă Accesoriile obligatorii pentru mersul prin oraş sunt luminile faţă şi spate, precum şi casca de protecţie. Este necesară şi cunoasterea regulilor de circulaţie şi a modalităţilor de semnalizare pentru biciclişti, explică Tereza Vâlcan. De remarcat că românii nu se prea dau în vânt după căşti, o arată cifrele modeste ale retailerilor.

Mircea Florescu, proprietarul AsSport Florescu, speră ca vânzările de anul acesta să revină la nivelul lui 2008, după ce anul trecut au înregistrat un recul de circa 10%