Astfel, dacă utilizaţi serviciile Google, precum Gmail sau Google Plus, motorul de căutare se poate folosi de informaţiile de pe un cont şi le poate combina cu cele de pe un alt cont. Practic, acest lucru va însemna că atunci când veţi căuta ceva pe Google, sunt mari şanse să va fie afişate informaţii despre un subiect despre care aţi discutat cu un prieten pe e-mail.
În prezent, dacă aveţi un cont pe YouTube şi încarcaţi diferite filmuleţe, această activitate nu vă influenţează în niciun fel rezultatele pe care le primiţi pe Google atunci când căutaţi ceva. Dar conform noii politici, Google îşi rezervă dreptul să combine informaţiile de pe toate conturile: Gmail, Google Plus, Android, YouTube. Iar dacă încărcaţi filmuleţe pe YouTube cu animale, de exemplu, această pasiune a dumneavostră se va regăsi în rezultatele unei căutări.
Google susţine că are nevoie de acordul utilizatorilor pentru a distribui orice fel de "informaţii personale sensibile", definite ca "informaţii cu caracter personal referitoare la rezultate medicale confidenţiale, etnie, convingeri politice, religioase sau orientări sexuale".
Care este noutatea?
În unele privinţe, această schimbare nu este şocantă, asta pentru că gigantul web a colectat dintotdeauna acest tip de informaţii. De exemplu, probabil aţi observat anunţuri publicitare, atunci când vă accesaţi contul Gmail, bazate pe e-mailurile pe care le-aţi trimis. Acestea apar deoarece Google scanează conţinutul email-urilor pentru cuvintele cheie care pot fi relevante pentru publicitate.
Marea schimbare este că până acum Google nu a combinat informaţiile de la atât de multe servicii diferite. Informaţiile de pe YouTube şi din istoricul de căutare nu au fost distribuite până în prezent.
Există vreo modalitate de a evita această monitorizare?
Da şi nu.
Practic, puteţi folosi motorul de căutare fără să fiţi conectat la unul dintre conturile de pe Google şi astfel evitaţi ca informaţiile pe care le căutaţi să fie asociate cu identitatea dumneavoastră.
Există, de asemenea, câteva modificări pe care le puteţi face. De exemplu, aveţi posibilitatea să dezactivaţi istoricul web, care înregistrează căutările pe care le-aţi făcut pe Google şi paginile pe care le-aţi accesat.
Puteţi modifica şi setările de la preferinţe anunţuri. Aici, puteţi renunţa la opţiunea de a vizualiza mesaje publicitare personalizate de la Google, legate de site-urile pe care le vizitaţi, de căutările recente sau informaţiile de pe Gmail. Desigur, dezactivarea acestei opţiuni nu înseamnă că Google nu va mai colecta aceste informaţii.
Dar, în general, dacă sunteţi logat pe unul dintre conturile Google şi utilizaţi serviciile motorului de căutare, nu prea există cu adevărat o modalitate prin care să scăpaţi de prevederile noii politici de confidenţialitate.
De ce se întâmplă acest lucru?
Pentru că nu există lucruri gratuite. Oamenii doresc acces gratuit la email şi reţele de socializare, dar companiile au nevoie să facă, în continuare, bani. Şi pentru clienţii plătitori ai Google, datele pe care le pot folosi pentru publicitate targetată sunt extrem de ispititoare.
Desigur, Google susţine că această nouă politică de combinare a informaţiilor le va permite utilizatorilor să primească rezultate mai relevante atunci când caută ceva. Anna Whitten, Director of Privacy, Product and Engineering în cadrul Google, a declarat că schimbările sunt necesare pentru a simplifica setările de confidenţialitate actuale. "Dacă sunteţi conectat la Google, putem face lucruri precum sugerarea de rezultate sau trierea lor pe baza preferinţelor manifestate pe Google+, Gmail sau YouTube", a spus ea.
Dar dacă aveţi deja suficientă încredere în Google pentru a-i permite să vă deţină conturile de e-mail, să vă gestioneze reţeaua de socializare sau să ştie locaţia telefonului dumneavostră, atunci nu vă va deranja ca toate aceste informaţii să fie combinate.
Această mişcare, însă, este o dovadă clară a concurenţei acerbe dintre Google şi Facebook asupra datelor cu caracter personal, remarcă Wall Street Journal. Ambele companii deţin o mulţime de informaţii despre noi şi o vastă reţea de instrumente cu ajutorul cărora pot vedea traseul nostru pe online. Şi tocmai utilizarea acestor date pentru a crea produse publicitare va deveni câmpul de bătălie între cei doi giganţi.
<object id="wsj_fp" width="640" height="360"><param name="movie" value="https://s.wsj.net/media/swf/VideoPlayerMain.swf"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><param name="flashvars" value="videoGUID={8001993E-2001-4397-AE12-44FAD4ADB8B5}&playerid=1000&plyMediaEnabled=1&configURL=https://wsj.vo.llnwd.net/o28/players/&autoStart=false" base="https://s.wsj.net/media/swf/"name="flashPlayer"></param><embed src="https://s.wsj.net/media/swf/VideoPlayerMain.swf" bgcolor="#FFFFFF"flashVars="videoGUID={8001993E-2001-4397-AE12-44FAD4ADB8B5}&playerid=1000&plyMediaEnabled=1&configURL=https://wsj.vo.llnwd.net/o28/players/&autoStart=false" base="https://s.wsj.net/media/swf/" name="flashPlayer" width="640" height="360" seamlesstabbing="false" type="application/x-shockwave-flash" swLiveConnect="true" pluginspage="https://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash"></embed></object>