Si drumul spre iad se spune ca este pavat tot cu bune intentii! Dintr-o stire Mediafax din 13 octombrie a.c. privind selectia administratorilor, in judetul Cluj, aflam ca „toti cei 17 administratori selectati pana in prezent sunt fostii directori ai societatilor respective”. Pentru ce s-a mai organizat concursul daca a ramas aceeasi Marie? Raspuns: pentru ca, acum, are o palarie mai mare!
Directorul George Scarlat, de la Fondul Proprietatii de Stat, argumenteaza utilitatea noilor reglementari prin faptul ca s-au introdus sanctiuni in cazul in care administratorul produce daune sau utilizeaza abuziv/neglijent fondurile societatii. De parca nu s-ar fi putut completa, cu multi ani in urma, prevederile Legii nr. 66/1994 cu acest „amanunt” scapat din vedere de legiuitor! Doar s-a tot batut moneda, la vremea respectiva, pe aceasta tema. „Personal, am revocat vreo sapte, opt manageri care nu au indeplinit conditiile din contractul de management”, ne asigura dl Scarlat. Ei si? Sunt cu totii bine, sanatosi!
In realitate, cadrul legislativ privind selectia managerilor a fost schimbat pentru alte motive. Ca sa nu spunem interese… Prin organizarea concursurilor la cele 1.565 de societati comerciale unde statul este actionar majoritar si inca la alte o mie de regii ale administratiei publice locale, plus cele cateva zeci de regii ale Ministerului Agriculturii, Industriei si Comertului, Finantelor, Apelor Padurilor si Mediului, se vor cheltui sume impresionante de bani. De unde vor fi luate fondurile? Cheltuielile privind organizarea concursurilor de selectie – se precizeaza in Normele metodologice la Ordonanta de urgenta nr. 49/1999 – incheierea contractelor de administrare si remunerarea membrilor comisiei sunt suportate de societatea comerciala/regia autonoma.
Adica, de exemplu, de RADET, care nu este in stare sa furnizeze caldura milioanelor de locuitori care au ajuns sa dardaie de frig in case, mai ceva ca acum zece ani. Sau de Romgaz, care a inceput sa opreasca distributia gazului metan in provincie. Aceste societati ale statului care se confrunta cu mari probleme financiare vor trebui sa procure bani pentru a se alege in final cu aceiasi directori ce s-au dovedit incapabili sa le faca profitabile pana acum. Ba mai mult, noii directori vor primi si niste salarii astronomice, fara sa se straduiasca mai mult decat inainte. Potrivit noilor reglementari, indemnizatia lunara se calculeaza nu dupa rezultatele obtinute, adica dupa profit, ci dupa cifra de afaceri a intreprinderii si numarul salariatilor. Un director de la o intreprindere care are o cifra anuala de afaceri de peste 1.000 miliarde lei si peste 301 angajati, poate primi lunar echivalentul a 40 de salarii medii brute pe societatea respectiva. Este adevarat ca daca se inregistreaza pierderi el poate fi penalizat cu maximum 30%. Raportat la un salariu de o suta de milioane insa, pierderile sunt… suportabile.
Bani si mai multi
pentru AGA
Dar, pe langa directori, se vor invarti de sume frumusele de bani si membri AGA si ai comisiilor de selectie. Pentru selectia unui administrator trebuie convocata Adunarea Generala a Actionarilor in trei sedinte. Fiecare „deplasare” a membrilor respectivi se plateste cu cateva sute de mii. Basca faptul ca si membrii comisiei de selectie sunt remunerati lunar, conform hotararii adunarii generale a actionarilor, cu o suma ce reprezinta pana la 40% din salariul de baza brut lunar al directorului general. Deci au tot interesul sa-i fixeze „sefului” un salariu cat mai mare! Directorul George Scarlat spune ca FPS a fost mai catolic decat… Guvernul care a dat noile reglementari: „Am spus sa se incheie contractul civil intre societate si membrii comisiei, pentru 60 de zile, chiar daca termenul prevazut de lege este de 90 de zile. Oamenii din comisie, in loc sa ia indemnizatia pe trei luni, o vor lua doar pentru doua”. Mai mult chiar, aflam de la reprezentantul Guvernului ca sunt numeroase societati unde aceasta indemnizatie nu se plateste. Salariatii FPS care sunt in comisiile respective isi indeplinesc sarcinile de serviciu.
Ce sa deducem de aici? Ca au timp berechet la serviciu pentru a face si alte lucruri? Sau ca a reinviat elanul tinerilor UTC-isti de pe santierele patriei socialiste in sufletul FPS-istilor de azi?
Dar adevarata lor problema este alta. Cat sunt de calificati acesti oameni pentru a analiza proiectele de restructurare, relansare economica, ocupare a fortei de munca si de privatizare a societatii la care se organizeaza concursul pentru postul de director? Daca tot se storc foarte multi bani de la niste societati si asa vlaguite de reforma, de ce nu au fost solicitati consultantii adevarati in management pentru a stabili criteriile adecvate fiecarei intreprinderi si a evalua competentele candidatilor? Doar avem, har Domnului, o multime de firme de consultanta si de specialisti in materie!
Comisii algoritmizate politic
Adevarul este ca prin noile reglementari nu s-a facut altceva decat sa se oficializeze o modalitate de a baga bani mai multi in buzunarele… cui trebuie. „S-a pornit gresit de la inceput, ne-a declarat directorul CEMATT, Cezar Mereuta. Comisiile de selectie sunt algoritmizate politic.” Iar noi completam ca noii directori se vor stradui sa tina bine capacul deasupra societatilor falimentare ale statului pana vor fi privatizate, pentru a castiga cat mai multi bani. Cat o tine…
In cel mai rau caz, daca noul patron nu doreste continuarea contractului de management in urma privatizarii intreprinderii, el va primi despagubiri pentru lunile ramase pana la sfarsitul anului respectiv. De ce nu este Guvernul la fel de culant si cand e vorba sa dea bani pentru cultura, sanatate, pensionari?    

George Scarlat,
director FPS

„Dupa aparitia HG nr. 364/1999, care avea unele prevederi ambigue, am simtit nevoia elaborarii unor proceduri de aplicare a normelor. Fara aceste precizari ar fi fost anarhie in economia nationala. Pana sa se adopte aceste proceduri, reprezentantii AGA s-au apucat sa voteze comisiile de selectie. Chiar s-au nominalizat in aceste comisii. Legea nu le interzicea, ba chiar ii incuraja sa se comporte astfel. Norocul meu a fost faptul ca FPS a fost operativ si procedurile au fost adoptate in timp util.”

Cezar Mereuta, director CEMATT

” Eu am crezut ca prin noua lege se va impune, in cadrul testarii managerilor, un barem minim de acceptare. Nu numai ca nu s-a prevazut acest lucru, dar ponderea pe care o reprezinta testul in totalul punctajului de evaluare (6%) este foarte mica. Noi vom finaliza in curand o lucrare, pe baza rezultatelor de la concursul anterior pentru manageri, prin care demonstram ca exista o corelatie semnificativa intre performantele societatilor comerciale si performantele obtinute de candidati la teste.”