Saatchi&Saatchi isi vede sacii din caruta in Cipru

Peziona Enterprises este detinut de compania americana Centrade, a fratilor Florescu. In Romania nu exista nici o prezenta a retelelor straine in structura de actionariat a firmelor conduse de Radu Florescu. Spre deosebire de alti “pionieri” ai publicitatii, care de-a lungul timpului s-au deplasat spre alte afaceri (imobiliare, comert, TV) ori au preferat sa acorde mai mult timp loasirului, Radu Florescu a ramas pe pozitie in fruntea grupului de comunicare Saatch



Peziona Enterprises este detinut de compania americana Centrade, a fratilor Florescu.
In Romania nu exista nici o prezenta a retelelor straine in structura de actionariat a firmelor conduse de Radu Florescu.

Spre deosebire de alti “pionieri” ai publicitatii, care de-a lungul timpului s-au deplasat spre alte afaceri (imobiliare, comert, TV) ori au preferat sa acorde mai mult timp loasirului, Radu Florescu a ramas pe pozitie in fruntea grupului de comunicare Saatchi&Saatchi Romania. si nu da semne ca s-ar fi plictisit de advertising. In Romania, Saatchi este o afacere de familie, pentru ca proprietarii agentiei de publicitate sunt fratii Florescu: Radu, John si Nicholas Alexander. Dintre cei trei, Radu, mezinul, a fost “desemnat” sa conduca aceasta afacere.


Fratii Florescu controleaza afacerile de publicitate din Romania ale familiei prin off-shore-ul cipriot Peziona Enterprises. Compania apare in actionariatul tuturor firmelor din grup: Saatchi&Saatchi, Zenith Media, Pantone Studios, Funky Business, Cable Direct si, mai nou, Saatchi&Saatchi x Publicitate. Radu Florescu spune ca Peziona Enterprises este detinuta de compania americana Centrade care, la randul ei, ii are ca actionari pe fratii Florescu. S-a recurs la acest off-shore din motive fiscale.


Agentia din Romania este parte a retelei internationale Saatchi, achizitionata cu cativa ani in urma de grupul mondial Publicis. Totusi, nu exista nici o prezenta a acestor firme straine in structura de actionariat a firmelor conduse de Radu Florescu. Singura legatura sunt contractele de afiliere ale agentiilor Saatchi si Zenith Media. Acestea sunt de fapt singurele companii din grupul familiei Florescu ce raporteaza rezultatele financiare catre retelele internationale. Celelalte functioneaza independent de vreo retea straina.


Prin contractul de afiliere, afirma Florescu, este prevazuta o optiune de cumparare. Prima care este vizata este Zenith Media Romania, pentru ca la nivel international s-a decis fuziunea retelelor Zenith cu Optimedia. Despre aceasta fuziune in Romania se tot vorbeste de vreo doi ani, dar procedurile par foarte complicate, pentru ca atat Zenith (Radu Florescu), cat si Optimedia (Teddy Dumitrescu si Bogdan Santea) au proprietari diferiti.


Cea mai noua intrare in grup este Saatchi&Saatchi x Publicitate, fondata in noiembrie 2005. Firma este specializata pe “shopping marketing”, activitati de publicitate neconventionala in magazine. Compania este si ea afiliata la divizia de profil a retelei internationale Saatchi&Saatchi x. Ca si celelalte “surori” din grupul lui Florescu, aceasta are drept actionar majoritar pe Peziona Enterprises.


In afara familiei Florescu, in actionariatul companiilor sunt putine prezente “straine”. Maria Tudor, managing director la Zenith Media Romania, are 5% din companie. Diana Graepel, managing director la Funky Business, detine 15% din firma de BTL. De altfel, Radu Florescu a infiiintat aceasta firma la ideea Dianei Graepel, dupa un “sejur” de cativa ani al acesteia la firma 141 din Londra. De remarcat ca fratii Florescu au fost destul de zgarciti in cedarea actiunilor catre apropiatii colaboratori, fata de “generozitatea” lui Bogdan Enoiu (McCann), Cristian Burci (Graffiti) si a fratilor Iordache (Leo Burnett). “Avem un program, de optiune pentru cedarea de actiuni, care se declanseaza dupa anumite perioade de timp sau dupa cumpararea firmelor”, explica Radu Florescu.

In 2004, cifra de afaceri a grupului Florescu s-a ridicat la aproximativ 22,3 milioane euro, cu un profit net cumulat de 380 de mii de euro. Grupul se plaseaza in primele zece agentii de publicitate, dar nu se ridica la forta financiara a lui McCann, Ogilvy sau Grey Romania. Pentru 2005, bilanturile nu sunt disponibile.


Potrivit datelor de la Registrul Comertului, fratii Florescu deruleaza in Romania numai afaceri de publicitate. John Florescu mai este actionar si in compania Webox Design, alaturi de George Viorel Chesaru si Razvan Lazar (fost director de creatie la Saatchi&Saatchi). Diana Graepel detine microintreprinderea Glam Studio, care in 2004 a avut o cifra de afaceri de aproape 28 mii de euro. Un alt manager din grup, Vlad Tudosie, care conduce regia de publicitate Cable Direct, este asociat in firmele Khaos Media Production (alaturi de Andrei Nour Marinescu si Ioana Carmen Tripadus, nora judecatoarei din “cazul Patriciu”) si in Idea Production Casting (alaturi de Aura Arsene). Prima a fost infiintata in 2003, a doua in august 2005. Vlad Tudosie spune ca nici Khaos Media, nici Idea Production nu au avut niciodata activitate, pentru ca asociatii “si-au pierdut interesul”. Radu Florescu declara ca a aflat despre firmele angajatului sau, Vlad Tudosie, din presa, cand s-a scris ca o fundatie a familiei Tripadus ar fi beneficiat de o sponsorizare de la Agentia Nationala pentru Sprijinirea Initiativei Tinerilor. Florescu precizeaza ca nu exista nici o legatura de business intre companiile in care Tudosie este asociat si grupul Saatchi Romania.


Desi nu s-a remarcat in festivalurile de publicitate si rezultatele financiare ale anului 2004 nu-l plaseaza in top 5, grupul Saatchi ramane unul dintre cei mai influenti jucatori de pe piata publicitatii.

Grupul de comunicare Saatchi (fratii Florescu)

• Saatchi&Saatchi (agentie de publicitate)

Asociati: Radu Francisc Florescu – 1%, Peziona Enterprises Ltd. (Cipru) – 99%

Cifra de afaceri 2004: 6.184.675 euro, profitul net – 136.493 euro

Cifra de afaceri 2005: Nedeclarata

• Saatchi&Saatchi X Publicitate (agentie de “shopping marketing”)

Asociati: Radu Florescu – 1%, Peziona Enterprises Ltd. (Cipru) – 99%

Firma a fost infiintata in noiembrie 2005.

• Zenith Media (agentie de media)

Asociati: Radu Francisc Florescu – 1%, Maria Tudor – 5%, Peziona Enterprises Ltd. (Cipru) – 94%.

Cifra de afaceri 2004: 12.473.365 euro, profitul net – 152.739 euro.

Cifra de afaceri 2005: Nedeclarata

• Pantone Studios (productie A/V)

Asociati: Radu Francisc Florescu – 1%, Peziona Enterprises Ltd. (Cipru) – 99%

Cifra de afaceri 2004: 1.961.124 euro, profitul net – 3.900 euro.

Cifra de afaceri 2005: Nedeclarata

• Funky Business (BTL)

Asociati: Nicholas Alexander Florescu – 5%, Diana Constance Graepel – 15%, Peziona Enterprises Ltd. – 80%

Cifra de afaceri 2004: 129.022 euro, profitul net – 26.000 euro.

Cifra de afaceri 2005: Nedeclarata

• Cable Direct (regie de publicitate)

Asociati: John M. Florescu – 1%, Peziona Enterprises Ltd. (Cipru) – 99%

Cifra de afaceri 2004: 1.585.599 euro, profitul net – 65.883 euro

Cifra de afaceri 2005: Nedeclarata

Sursa: Ministerul de Finante pentru 2004; Bilanturile sunt calculate la cursul mediu 40.532 leu/euro din anul 2004