Adrian Sârbu, noul chief operating officer al Central European Media Enterprises (CME), va avea un salariu de 1,2 milioane de dolari, bonusuri enorme şi, probabil, îşi va conserva veniturile atrase, prin companiile controlate direct de el sau de care este legat, chiar de la ProTV.
Noul contract cu CME al lui Adrian Sârbu, conform notificării depuse de companie la US Securities and Exchange Commission (SEC, echivalentul american al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, organism de supraveghere a tranzacţiilor bursiere; CME este listată la New York, pe Nasdaq) stipulează un salariu anual de 1,2 milioane de dolari pentru oficialul român. Toate datele citate în cele ce urmează au fost extrase din documentaţia depusă de către CME la SEC.
Nu este clar, totuşi, dacă noul contract anulează contractele încheiate pe 1 ianuarie 2006 cu ProTV SA şi, respectiv, cu compania CET 21, care operează postul ceh de televiziune TV Nova, principalul contribuitor la veniturile totale ale CME. Cu ProTV, Sârbu are un contract pentru un salariu de circa 550.000 de dolari pe an, la care se adaugă un bonus de 50% din această sumă dacă atinge targetul EBITDA prevăzut pentru anul în curs sau de 100%, dacă realizează dublul acestui target.
Contractul cu CET 21, încheiat din punct de vedere formal pe 1 august 2006 şi care expiră pe 31 decembrie 2007, contract prin care Adrian Sârbu devenea director regional pentru Cehia şi Slovacia, prevede un salariu de bază de 500.000 de dolari pe an, la care se adaugă un bonus de un milion de dolari dacă este realizată ţinta EBITDA pentru operaţiunile din aceste două ţări, referitoare, cumulat, la anii 2006 şi 2007 (273,3 milioane de dolari). Depăşirea targetului EBITDA va însemna, pentru Sârbu, încă 10% din suma cu care a fost depăşit targetul, dar în limita a patru milioane de dolari, la care, evident, se adaugă bonusul cash de un milion. Trăgând linie, în anul 2006 Adrian Sârbu a încasat de la CME compensaţii financiare în valoare totală de 1,44 milioane de dolari, conform raportului anual pe 2006 depus la SEC.
În ecuaţia tranzacţiilor dintre managerul român şi CME intră, desigur, şi vânzarea de acţiuni în diferite companii către americani. Cea mai recentă dintre acestea, de pe 1 iunie 2007, a constat în cumpărarea de către CME a câte cinci procente din ProTV SA şi, respectiv, Media Pro International (MPI), pentru o sumă totală de 49,8 milioane de dolari. Sârbu a vândut prin intermediul unui offshore pe care îl controlează, Rootland Trading Limited. În prezent, americanii controlează 95% din ambele companii, restul de 5% aparţinându-i lui Adrian Sârbu. Intenţia CME, notificată în raportul trimestrial datat 31 martie 2006, este de a cumpăra şi restul pachetului minoritar. Sârbu poate vinde doar începând cu 12 noiembrie 2009, la un preţ de pornire de 1,45 de milioane de dolari pentru fiecare procent.
130 de milioane de dolari, în acţiuni vândute americanilor
Ceea ce este clar e că americanii vor să cumpere toată afacerea ProTV. Există o întreagă istorie a achiziţiei de pachete de acţiuni de la şeful ProTV: 14% din ProTV şi MPI (29 martie 2004, pentru 20,3 milioane de dolari); 2% din aceleaşi companii (28 februarie 2005, cinci milioane de dolari); 3% din aceleaşi companii (29 iulie 2005, 15 milioane); 5% din ProTV, MPI şi Media Vision, companie de producţie (17 februarie 2006, 27,2 milioane); 10% din Media Pro (11 august 2006, pentru 10,1 milioane de dolari, plus transferul către Sârbu a 20% din acţiunile Radio Pro, operatorul postului Pro FM); şi, în fine, 20% din Media Vision (16 mai 2007, 1,8 milioane). În total, aproape 130 de milioane de dolari! Şi, ca o cireaşă peste tort, mai este tranzacţia pentru un teren destinat extinderii Pro TV cu spaţii de birouri şi studiouri digitale, teren vândut CME de către o firmă aparţinându-i lui Sârbu, în decembrie 2006, cu 8,3 milioane de dolari.
Firmele lui Sârbu şi CME, o afacere lungă şi agitată
O latură cel puţin interesantă a raporturilor dintre Sârbu şi trustul american se găseşte şi în istoria cel puţin agitată a tranzacţiilor derulate între companiile CME din România şi cele „controlate sau legate“, cum formulează rapoartele CME, de numele lui Adrian Sârbu. Între 2001 şi 2006, firmele şefului ProTV au vândut către americani servicii de producţie, tehnice, administrative, ca şi drepturi de transmisie, în valoare totală de 64,4 milioane de dolari, conform rapoartelor anuale ale trustului american.
Pentru 2007 (până la data de 16 octombrie, a notificării către SEC a CME), suma este estimată la 20,1 milioane de dolari, dintre care interesele economice ale lui Sârbu reprezintă aproximativ 18,1 milioane. Pentru 2006, Sârbu a încasat din astfel de tranzacţii 10 milioane, în vreme ce pentru anii precedenţi raporturile CME nu fac astfel de estimări. Povestea e veche şi cu destule picanterii: în 2002, un audit independent, comandat de americani şi derulat pe parcursul a nouă luni de zile ajungea la concluzia că ProTV vânduse prin barter spaţiu publicitar către companii în conexiune cu Adrian Sârbu. La acea vreme, dintre cele 800.000 de puncte de audienţă care ar fi putut fi teoretic vândute, ProTV vindea cam 600.000. Auditul a descoperit că 21.000 de puncte de audienţă fuseseră vândute prin barter; nu s-a putut determina dacă CME înregistrase pierderi, deoarece aceste puncte ar fi putut intra în cele 200.000 de puncte rămase nevândute, care nu aveau, efectiv, nicio valoare. Conflictul care ameninţa să explodeze s-a stins, iar astăzi Sârbu pare să-şi fi convins partenerii de afaceri că le poate aduce şi mai mulţi bani.
Pretul succesului
• Salariul de bază al lui Adrian Sârbu, pe noua sa poziţie de director operaţional al CME, va fi de 1,2 milioane de dolari pe an, plătit în proporţii egale, de câte 600.000 de dolari, de către CME şi, respectiv, de ProTV – aceasta din urmă drept compensaţie pentru un contract de management valabil pe o perioadă de cinci ani.
• Începând cu 1 ianuarie 2008, Adrian Sârbu va avea dreptul la un bonus de 100% din salariul de bază, cu condiţia să realizeze targetul EBITDA al grupului CME fixat pentru anul viitor. Dacă targetul este depăşit cu cel puţin cinci procente, Sârbu va avea dreptul la un bonus suplimentar de încă 50% din acelaşi salariu.
• Remuneraţia primită de Sârbu se va adăuga celor 130 de milioane de dolari primite de la CME, din 2002 până în prezent, în schimbul participaţiilor sale la diferite companii din trustul Media Pro.
• De-a lungul timpului, o altă sursă consistentă de venituri a şefului ProTV au fost contractele prin care furniza, prin companii care aveau legături mai mult sau mai puţin directe cu el, servicii către ProTV; suma totală a acestor vânzări este de 84,5 de milioane de dolari, pentru perioada 2001-2007.