locomotive de calatori. Valoarea acestor achizitii depaseste miliardul de euro si se adauga la contractele deja semnate de statul roman.Daca in urma cu doi ani privatizarea Electroputere Craiova, cel mai mare producator local de locomotive, parea o afacere buna atat pentru statul roman, cat si pentru eventualul cumparator, acum lucrurile sunt complet diferite. Piata locala a fost deja ocupata de firma Siemens, concurentul german al gigantului american General Motors, singurul potential investitor de la Craiova.Reprezentantii diviziei de locomotive de la General Motors spun ca nu inteleg de ce Autoritatea pentru Privatizare nu a mai dat nici un semn de viata inca din luna septembrie a anului trecut. „Am inaintat o oferta la APAPS, fiind foarte specifici in privinta intentiei noastre. Avem de gand sa preluam doar divizia de locomotive de la Electroputere, pentru care am pregatit un business plan bazat pe investitii de circa 25 de milioane de dolari”, spune Charles Mann, director pentru Europa al General Motors ElectroMotive.Electroputere a fost scoasa la privatizare pentru prima data la finalul anului 2001, dar la termenul limita de depunere a ofertelor a fost inregistrata doar una singura, cea a unui consortiu format din General Motors Corporation si Karsdorfer Eisenbahngesellshaft. APAPS a prelungit termenul de valabilitate a ofertei de pret pina in iunie 2002, iar ulterior pina in septembrie. si la aceasta data, singura oferta a venit din partea aceluiasi consortiu, considerata insa de catre APAPS drept insuficienta. Anul trecut, in luna septembrie, premierul Adrian Nastase i-a spus directorului general pentru Romania de la Siemens ca ar vrea ca grupul german sa participe la privatizarea Electroputere. Gestul lui Adrian Nastase ar putea fi socotit drept unul neprincipial, avand in vedere interesul manifestat de General Motors pentru aceeasi companie.”De trei luni de zile asteptam un raspuns de la Guvern, dar nu ne-a sunat nimeni sa ne spuna ce urmeaza sa se intample sau daca oferta noastra nu este agreata. Am impresia ca anumiti competitori ai nostri au o trecere mai mare la Guvern decat noi”, spune Mann. Presedintele APAPS, Ovidiu Musetescu, a refuzat sa comenteze acest subiect, dar surse oficiale din cadrul institutiei ne-au comunicat ca nu s-a luat inca nici o decizie privind vanzarea Electroputere. „Trebuie sa vedem daca merita sa vindem doar partea de locomotive de la Craiova. Ne-am gandit ca ar fi bine sa asteptam pana in ultimul moment”, spun sursele citate.Charles Mann se refera cu siguranta la Siemens, firma care a semnat, in 2001, cu CFR Calatori, un contract in valoare de 321 de milioane de euro pentru livrarea a 120 de automotoare Desiro (celebrele Sageti Albastre). Contractul respectiv are o clauza pentru o comanda suplimentara de inca 104 automotoare, ridicand valoarea facturii la peste 600 de milioane de euro. Adrian Baicusi, directorul general al Siemens SRL spune insa ca firma pe care o reprezinta in Romania nu a facut nici un fel de lobby pentru stoparea accesului General Motors la privatizarea Electroputere. „Este o decizie care tine strict de APAPS si General Motors, noi nu am discutat cu nimeni despre acest lucru. In plus, Siemems colaboreaza cu Astra Vagoane Calatori si nu are de gand sa preia Electroputere”, spune Baicusi.Siemens s-a obligat sa asambleze 63 din cele 120 de automotoare la Arad. „Deocamdata, aportul romanesc la acest proiect este de doar 5%, urmand ca in viitor sa vedem cum putem imbunatati relatiile cu potentiali furnizori”, spune Baicusi. Prin urmare, Siemens si General Motors sunt adversari doar in privinta vanzarii de locomotive pe piata romaneasca. Guvernul roman s-a dovedit marinimos si cu grupul american din moment ce General Motors a semnat cu CFR Calatori un contract in valoare de 100 de milioane de dolari care prevede modernizarea la Craiova a 57 de locomotive diesel electrice. Miron Mitrea, ministrul Transporturilor, Constructiilor si Turismului si artizanul innoirii parcului feroviar romanesc, contesta existenta unor jocuri de culise in aceasta industrie.”Decizia noastra de a cumpara automotoare Siemens a fost una bazata pe numarul de calatori care se plimba zilnic cu trenul. Am considerat ca nu se justifica economic sa folosim doar garnituri de tren cu mai mult de 250 de locuri”, spune Mitrea.Charles Mann spune ca locomotiva 3000HP din seria 66, propusa de General Motors, consuma mult mai putina energie electrica sau motorina decat cea oferita de competitorul german. „In plus, produsul oferit de concurenta se refera strict la distante scurte. Noi oferim posibilitatea ca Romania sa ramana in jocul european al industriei feroviare”, spune Mann.
Ce vrea sa faca General Motors
· GM doreste sa cumpere Electroputere pe un euro, dar se obliga sa investeasca in jur de 25 de milioane de euro. Peste jumatate din productie va fi destinata exportului, dar statul roman ar trebui sa garanteze ca va cumpara locomotivele de marfa de la Craiova.
· Charles Mann spune ca General Motors ElectroMotive (GM) are de gand sa faca la Electroputere Craiova centrul de productie si tehnologie al intregului grup
· Electroputere este prima optiune a concernului american, dar in caz de esec GM s-ar putea indrepta catre Polonia.