Distribuitorul de gresie si faianta Delta Design va iesi la vanzare in acest an. Cifra de afaceri de 24 de milioane euro, de anul trecut, si cota de piata de 13% par argumente solide pentru o achizitie. Cu un an inainte de aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, lupta pentru achizitionarea companiilor romanesti de catre firmele straine, fie ele investitori strategici sau fonduri de investitii, se extinde in domenii noi. A venit vremea companiilor de distributie, ale caror cifr
Distribuitorul de gresie si faianta Delta Design va iesi la vanzare in acest an. Cifra de afaceri de 24 de milioane euro, de anul trecut, si cota de piata de 13% par argumente solide pentru o achizitie.
Cu un an inainte de aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, lupta pentru achizitionarea companiilor romanesti de catre firmele straine, fie ele investitori strategici sau fonduri de investitii, se extinde in domenii noi. A venit vremea companiilor de distributie, ale caror cifre de afaceri au crescut constant in ultimii ani. Una dintre firmele care se vor vinde in acest an este distribuitorul bucurestean de gresie si faianta Delta Design. Actionarii si-au facut cunoscuta intentia de a vinde compania la inceputul acestei luni, iar acum asteapta oferte din partea cumparatorilor, sustin surse din piata. “Din cauza recentelor cresteri ale preturilor in domeniul imobiliar si bine-cunoscutelor proceduri birocratice in vederea obtinerii unei autorizatii de constructie, mai ales pentru spatiile mari, este mai tentant sa preiei o retea existenta de distributie decat sa pornesti o investitie tip green field”, explica Markus Piuk, avocat coordonator la casa de avocatura austriaca Schoenherr si Asociatii. El crede ca aceasta tendinta se va accentua pe masura ce municipalitatea, cu scopul de a proteja micile afaceri de retail, va limita numarul de hipermarketuri si supermarketuri de mari dimensiuni, impiedicand astfel investitiile de tip green field. Tocmai din acest motiv, actionarii Delta Desing s-au gandit, probabil, ca acesta este momentul oportun pentru vanzare. Contactat de Capital, Dragos Bonea, care detine 51% din companie, a refuzat sa comenteze pe marginea eventualei tranzactii.
Firma a crescut cu 26%
In schimb, a confirmat ca mai multe fonduri de investitii si compania franceza Saint Gobain sunt interesate sa cumpere Delta Design. “Principalul investitor strategic interesat este grupul francez Saint Gobain, prin divizia sa dedicata comercializarii de placi ceramice. Cel mai important distribuitor la nivel mondial, cu peste 100 milioane de metri cubi anual, a facut in ultimii ani mai multe achizitii de retele similare cu Delta Design si este interesat sa patrunda pe piata din Romania”, afirma presedintele Delta Design. Potrivit estimarilor pietei, compania este evaluata la 10 – 15 milioane de euro. In prezent, Delta Design este cea mai mare retea de retail din Romania, specializata in distributia de placi ceramice (gresie si faianta) si singura dezvoltata la nivel national. Dragos Bonea spune ca, in Romania vorbim de o piata de profil de 30 de milioane de metri cubi, ceea ce inseamna aproximativ 180 milioane euro la nivelul anului 2005. “Aceasta piata are un ritm de crestere anual de 10 – 15%, care se va mentine in urmatorii ani”, adauga el.
Firma Delta Distribution (la Delta Design s-a ajuns in urma unui proces de rebranding desfasurat anul trecut) a fost infiintata in 1996, cu capital integral romanesc. Pana in anul 2004, oferta a cuprins doar placi ceramice de import din tari cu traditie in domeniu, precum Spania si Italia, iar Delta Distribution a fost considerata principalul concurent pe piata pentru producatorii interni: Cesarom, Sanex sau Mondial. Incepand cu 2005, acesti producatori interni au fost achizitionati de catre grupul austriac Lasselsberger. Delta Design are acum 25 de magazine localizate in marile orase din Romania. Compania a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de aproximativ 24 milioane de euro, in crestere cu 26% fata de 2004. “Anul trecut, am avut o cota de piata de aproximativ 13%”, spune Dragos Bonea. In ceea ce priveste actionariatul, exista un pachet majoritar, de 55%, detinut de persoane cu implicare in management (51,6% – Dragos Bonea si 3,4% detinute de angajati in posturi-cheie) si un pachet minoritar, de 45%. “Acest pachet minoritar, apartinand tot unor investitori romani, a fost cumparat anul trecut de la doi dintre asociatii mei, impreuna cu care am fondat firma in 1996”, povesteste Bonea. Indiferent cine va cumpara Delta Design, mai important este ca aceasta piata creste si e firesc sa fie asa. La cate mii de locuinte noi vor fi construite, trebuie sa existe cat mai multe locuri de unde sa-ti poti cumpara gresia si faianta.
O piata de 180 de milioane de euro
• 30 de milioane de metri cubi – volumul pietei de gresie si faianta in 2005
• 180 milioane de euro – valoarea pietei in 2005
• La nivel mondial, exista doua canale de distributie a placilor ceramice: retelele DIY (Praktiker, Brico Store, OBI, Baumax etc., unele deja prezente in Romania, altele care si-au anuntat intentia de a intra pe piata) si magazinele specializate.
• In cazul retelelor DIY, se oferteaza, in medie, 50.000 de articole pentru tot ce tine de domeniul casa si gradina, din care placile ceramice detin in jur de 5% din structura vanzarilor si au un sortiment redus (cateva sute de articole), destinate exclusiv segmentului rezidential economic
• Magazinele specializate au o oferta mult mai diversa, acoperind, in general, toate domeniile de utilizare.
Istoria delta design
• 1996 – anul in care s-a infiintat compania
• 400 – numarul de angajati in prezent
• 25 – numarul de magazine la nivel national
• 24 milioane euro – cifra de afaceri a Delta Design in 2005
• 26% – prcocentajul cu care a crescut cifra de afaceri in 2005 comparativ cu 2004
• 13% – cota de piata a firmei.
Sursa: Delta Design
Principalul investitor strategic interesat este grupul francez Saint Gobain, prin divizia sa dedicata comercializarii de placi ceramice
Dragos Bonea,
Delta Design