Institutiile statului si-au depus armele in fata datornicilor. Legiuitorul a pasat responsabilitatea urmaririi neplatii obligatiilor la bugetul asigurarilor sociale, catre salariati. Legea pensiilor, care a intrat in vigoare la 1 aprilie a.c., ii sanctioneaza pe angajatii societatilor rau-platnice. Stagiul lor de cotizare (corespunzator fostei notiuni de vechime in munca) este taiat la o treime. Cu alte cuvinte, se va lua in calculul pensiei doar o treime din venitul realizat in perioada pentru care nu s-au achitat obligatiile, corespunzator partii de CAS care se retine din salariul brut al angajatului.
„Indiscutabil, ne aflam in fata unor prevederi legale profund inechitabile, prin care angajatii ajung sa fie puternic prejudiciati, fara a avea nici o vina, in modul de indeplinire a obligatiilor legate de asigurarile sociale”, apreciaza Viorel Dinu, avocat la firma de avocatura Musat & Asociatii.
De ce Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale (MMSS) a adoptat aceasta metoda? „Trebuia sa gasim o solutie pentru a pune capat fenomenului de acumulare a datoriilor societatilor comerciale catre bugetul asigurarilor sociale. Ce altceva puteam face: sa continuam subventionarea mascata, marind contributiile, sa luam bani de la bugetul statului? Daca nu luam o hotarare ferma, am fi ajuns sa nu mai avem de unde sa platim pensiile”, afirma Marian Sarbu, ministrul muncii. Aproape sase milioane de pensionari, inclusiv agricultori, isi asteapta banii din contributiile celor peste 4,5 milioane de salariati. Iar datoriile restante la asigurarile sociale se ridica la 66.000 miliarde lei, reprezentand trei sferturi din buget, conform ultimelor date ale MMSS.
In incercarea de a preveni neplata CAS, noua Lege a pensiilor, ce a intrat in vigoare la 1 aprilie 2001 (Legea nr. 19/2000), obliga angajatorii sa depuna in banca, simultan cu documentatia pentru plata salariilor, si documentele pentru plata contributiilor datorate. Bancile trebuie sa verifice documentatia de CAS, inainte de a plati salariile. Reglementarea nu este cu totul noua, ea fiind inclusa si in legea bugetului pe anul 2000 si repetata in cea pentru 2001. Platile trebuie sa se realizeze concomitent, sub control bancar. Desi prezente in mai multe legi, prevederile nu inseamna ca sunt si aplicate. „Daca angajatorul este de rea-credinta, poate solicita bancii avansuri la salarii, situatie in care aceasta nu este obligata sa verifice documentatia CAS. Unele banci accepta plata unor avansuri de 40 sau 50% din salariile cuvenite pentru luna respectiva (procente ramase din practica anilor trecuti). Alte banci accepta chiar si un avans de 80%, tinand cont de faptul ca nu exista limita legala in acest sens”, precizeaza Alex Massaci, consultant PricewaterhouseCoopers.
Reprezentantii sindicatelor au atacat public legea si ameninta cu manifestari de strada pentru a forta modificarea legii. „Este inadmisibil ca salariatii sa fie penalizati pentru comportamentul angajatorilor si pentru lipsa de responsabilitate a statului. Prin lege, institutiile statului paseaza raspunderea. Ii obliga pe angajati sa-i urmareasca pe patroni”, subliniaza Bogdan Hossu, presedintele confederatiei sindicale „Cartel Alfa”. De partea cealalta, ministrul Sarbu recunoaste ca noile reglementari „au in vedere responsabilizarea atat a angajatului, cat si a angajatorului. Salariatul va fi acompaniat de stat, in demersul sau de a-l urmari pe angajator daca i-a efectuat platile sau nu”. Sarbu ofera si o posibila solutie pentru apararea salariatilor: introducerea in contractele individuale de munca a unor clauze care sa oblige angajatorul ca la fiecare sfarsit de luna sa faca dovada ca a platit contributiile.
Conform legii, Casa de pensii trebuie sa elibereze anual asiguratilor certificatul privind stagiul de cotizare si punctajul realizat in sistemul asigurarilor sociale. In plus, salariatii vor putea obtine informatiile curente in schimbul unor taxe, fara sa mai astepte termenul de un an de zile. „Legea 19/2000 nu ofera o solutie concreta in situatia in care angajatul constata ca nu s-a virat CAS, singura solutie posibila reprezentand-o recurgerea la o actiune in justitie, prin care sa solicite obligarea angajatorilor la plata contributiei, astfel incat sa nu se ajunga la diminuarea stagiului de cotizare”, precizeaza avocatul Viorel Dinu. O hotarare judecatoreasca nu presupune doar prin efectul ei achitarea imediata a platilor, fiind necesar sa se ajunga la executarea acesteia. Dinu adauga ca „angajatul va putea sa solicite instantei de executare sa indeplineasca el insusi obligatia de plata, urmand a recupera, apoi, suma de la angajator. Sau instanta poate obliga angajatorul sa plateasca o amenda civila intre 200.000 si 500.000 lei pentru fiecare zi de intarziere la plata contributiei. Dupa cum se observa, mijloacele legale pe care angajatul le are la indemana sunt destul de slabe si implica efortul financiar personal al angajatului”.
Legea nu exclude controlul inspectorilor caselor de pensii. Executarea silita a contribuabililor nu este o masura noua, dar experienta a aratat ca nu are eficienta. Blocajul financiar nu se rezolva peste noapte, iar in cazul acumularii de noi datorii, verdictul este clar: salariatul va avea pensia redusa.
„In privinta datoriilor vechi, va fi luata o decizie politica”, mentioneaza Stefana Aghergheloaei, consilier la MMSS. Prea multe variante nu exista. Daca situatia ar ramane neschimbata, la MMSS nu s-ar acumula decat, pe hartie, penalitati de intarziere. Banii nu ar intra niciodata in conturile ministerului si, implicit, in buzunarele asiguratilor. Stergerea totala a debitelor societatilor comerciale ar crea o inechitate fata de cei care au platit taxe la greu. Agentii economici implicati intrevad o solutie de compromis. „Sa anuleze majorarile de intarziere, intrucat acestea nu vor fi niciodata platite, din lipsa de disponibilitati”, este de parere Alexandru Mihalcea, consilier la Societatea de Management Feroviar, din cadrul SNCFR. Societatea Cailor Ferate apare, pe lista datornicilor la bugetul asigurarilor sociale, pe locul al cincilea, cu peste 500 miliarde lei. E precedata de Sidex Galati, primul in topul datornicilor, cu aproape 6.000 miliarde lei, Compania Huilei Petrosani, cu peste 5.300 miliarde lei, C.N. Lignit Oltenia – 1.740 miliarde lei – si Siderurgica Hunedoara – 1.185 miliarde lei (date MMSS la sfarsitul anului trecut). Acestia sunt vesnic perdanti si datornici la toate bugetele statului. Cata vreme ei vor exista in aceasta structura si vor ramane in proprietatea statului vor alimenta la nesfarsit volumul arieratelor la bugetele statului si vor forta nu numai cresterea taxelor. Mai nou, preseaza pe nervii si buzunarele angajatilor. Pana la urma, aversiunea lor fata de investitori si restructurare s-a intors impotriva lor.
Cum va calculaTi cotele de CAS datorate
Legiuitorul a gandit sistemul de calcul al cotizatiilor la asigurarile sociale astfel incat veniturile salariale nete sa nu fie afectate de majorarea cotelor de CAS care revin angajatului. Pentru aceasta, angajatorul are obligatia sa majoreze salariile brute. In urma calculului s-a stabilit ca veniturile nete ale angajatilor sunt afectate de noua cota, de 11,67%, pana la nivelul de 29.120.000. Procentele de majorare a salariilor variaza intre 8,29%, procentul maxim, aplicat pentru sume de pana la 10.920.000 lei, si 0, 85%, pentru valori cuprinse intre 24.570.001 lei si 29.120.000 lei (conform metodologiei publicate in Monitorul Oficial din 25 aprilie 2001).
Calculul celor doua cote de CAS, cea care revine angajatului, respectiv a angajatorului, se raporteaza la doua plafoane maxime. Unul pentru angajat: 12 milioane lei. Pentru salariile care depasesc aceasta suma, nivelul CAS va fi datorat ca pentru 12 milioane lei. Cel de-al doilea plafon, la care se raporteaza angajatorul, rezulta din urmatorul calcul: trei salarii medii brute (12 milioane lei), inmultit cu numarul mediu de salariati.r
„O companie care are multi angajati cu salarii mici si putini angajati cu salarii mari va plati o contributie de asigurari sociale aproximativ egala cu o firma care are acelasi numar de angajati, dar ale caror salarii sunt toate mai mari decat valoarea a trei salarii medii brute pe economie”, declara Mihaela Rausser, consultant PricewaterhouseCoopers.r
Exemplu de calcul, conform normelor ministerului de resortr
CAS datorata de angajator:r
(15.500.000×23,33/100+11.775.000×28,33/100+28.225.000×33,33/100)x48.000.000/55.500.000=14.148.670 leir
Nota: salariul mediu brut luat in calcul a fost de 4 milioane lei. Numarul de angajati pentru cazul prezentat este patru.r
Exemplul de mai sus reflecta situatia in care nivelul salariilor, la nivel de angajat, depaseste plafonul maxim.r
r
Riscurile la care este expus angajatulr
sa i se reduca suma de care va beneficia la pensie, din cauza neplatii CAS de catre angajator (art. nr. 37 alin. 2, din Legea nr. 19/2000, reluat de OUG nr. 49/2001: „in perioada in care asiguratului i s-a retinut contributia de asigurari sociale, iar angajatorul nu si-a achitat contributia datorata in calitatea sa de contribuabil, stagiul de cotizare ce se ia in calcul reprezinta o treime din perioada respectiva”)r
sa plateasca taxe pentru a primi, de la Casa de pensii, informatii privind stadiul platilor efectuate de angajatorr
riscul de a umbla prin procese, fara garantia ca isi va recupera, de la angajator, suma cuvenita.r
r
Ce aduc nou reglementarile privind asigurarile socialer
r
primele trei zile lucratoare din concediul medical nu se platescr
cota de CAS incorporeaza contributia pentru pensia suplimentara de 5%, care de la 1 aprilie nu mai este calculata separat. Aceasta modificare afecteaza costurile cu forta de munca, majorandu-le. Pana la 1 aprilie, procentul de 5% se aplica salariului de baza, fara sporuri, prime si adaosuri, drepturi in natura acordate angajatilor. Inclus in cota de CAS, acum procentul se aplica si asupra avantajelor in bani si in natura de care beneficiaza salariatiir
durata concediului de maternitate a crescut de la 112 zile, la 126 de zile. Indiferent de marimea salariului, indemnizatia acordata nu va depasi 85% din 29.920.001 lei, nivelul maximr
Normele de aplicare a Legii nr. 19/2001 vor rezolva o situatie curioasa aparuta in lege. r
Indemnizatiile de maternitater
r
Obligatiile angajatoruluir
sa reevalueze locurile de munca si sa le clasifice in categoriile de conditii de munca – normale, deosebite si speciale, pana la data de 3 iunie 2001, conform HG nr. 261/5 martie 2001; Cotele CAS difera, in functie de conditiile de munca: 35% pentru conditii normale, 40% pentru conditii deosebite si 45%, pentru conditii specialer
sa calculeze si sa vireze la Casa de pensii doua treimi din totalul CAS, care-i revine, astfel: 23,33% pentru conditii normale, 28,33%, pentru conditii deosebite si 33,33%, pentru conditii specialer
sa calculeze, sa retina din salariul individual brut si sa vireze la Casa de pensii partea de CAS de 11,67% (procent unic, indiferent de conditiile de munca), datorata de angajatr
sa majoreze salariul brut al angajatului, astfel incat veniturile sa nu-i fie afectate de intrarea in vigoare a noii legi. Procentele de majorare variaza intre 8,29% si 0,85%, in functie de nivelul salariului (vezi r
exemplul de calcul)r
sa vireze la timp contributiile catre sistemul de asigurari de stat, cel mai tarziu pana la data de 20 din luna urmatoare si sa suporte obligatiile ce ii revin pentru plata indemnizatiilor pentru concedii de odihna, de boala, de maternitate, cresterea si ingrijirea copilului.r
r
Obligatiile Casei de Pensii r
informeaza asiguratii, anual, asupra situatiei cotizatiilor angajatorilorr
urmareste incasarea veniturilor bugetului asigurarilor sociale de statr
poate initia proceduri de executare silita impotriva rau-platnicilor.r
r
r
„Plata contributiilor la asigurarile sociale este un element ce tine de contractul de munca incheiat intre angajat si angajator. Printr-o clauza speciala in contract, angajatul ii poate cere angajatorului dovada platii CAS.”r
Marian Sarbu, ministrul muncii si solidaritatii socialer
r
„Costul cu forta de munca va creste, in medie, cu 1%, ca urmare a intrarii in vigoare a noilor reglementari privind CAS. Este pretul platit pentru nerespectarea obligatiilor de plata de catre o serie de r
societati comerciale.”r
Stefana Aghergheloaei, consilier MMSSr
r
„Utilizarea in alte scopuri si nevirarea la bugetul asigurarilor sociale de stat a contributiei retinute de la asigurat constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda.”r
Alex Massaci, consultant PricewaterhouseCoopersr
r
„Institutiile statului vor sa puna mana pe bani, fara sa faca nimic. Casa Nationala de Pensii ar trebui sa se indrepte impotriva angajatorului, dar nu vrea sa-si asume aceasta responsabilitate.”r
Bogdan Hossu, presedintele Cartel Alfar