Ministrul Educației, Ligia Deca a vorbit despre reforma din sistem, punctând că trebuie redat respectul acestei profesii. Deca a mai spus că „profesorii să fie bine plătiți și recunoscuți prin grila de salarizare în societate”.
Ligia Deca, despre reforma educației din România
Ministrul Educației, Ligia Deca, a discutat într-un interviu despre reformele esențiale pe care le implementează în sistemul educațional din România.
Printre principalele priorități se numără îmbunătățirea pregătirii cadrelor didactice, modernizarea curriculei și a infrastructurii școlare, precum și asigurarea unei salarizări adecvate pentru profesori, toate având drept scop atragerea celor mai buni absolvenți în cariera didactică.
Salarizarea adecvată și formarea practică a profesorilor
Un punct central al reformelor este legat de îmbunătățirea salarizării profesorilor și de crearea unui nou model de pregătire practică pentru cadrele didactice. Ligia Deca a menționat că noul masterat didactic pune accent pe practică, 80% din program fiind dedicat acesteia. Profesorii vor face practică în școli diferite, cu provocări diverse, pentru a fi mai bine adaptați la nevoile variate ale elevilor.
„Cred că reformele or să aducă și un val nou de profesori, mai bine adaptați la sistem și la diversitatea copiilor din sistem. Noul masterat didactic are 80 la sută practică. Și nu într-o singură școală, ci în școli diferite, cu probleme diferite. Vorbim și despre o salarizare mai bună, ceea ce sperăm noi că va aduce mai mulți tineri, mai mulți absolvenți talentați în sistem, pentru că, până la urmă, drumul unui copil este schimbat major de către cadrul didactic și facem învățământ centrat pe student și pe elev și asta e foarte bine, dar avem nevoie de cadre didactice care să crească și calitatea, și echitatea în sistem”, a spus ministrul, potrivit stiripesurse.ro.
Ministrul a subliniat importanța unei salarizări mai bune, explicând că acesta este un factor esențial pentru atragerea celor mai talentați tineri în sistemul educațional.
„Ca să avem cei mai buni absolvenți intrând în sistem, avem nevoie de această echivalență salarială. Ne-am apropiat de ea. Creșterea aceasta de 50% pe medie în sistem în ultimul an, să știți că a crescut numărul de tineri care aleg profesia didactică, dacă reușim să combinăm asta cu o pregătire inițială mai bună”, a afirmat Deca.
Redarea respectului profesiei de profesor
Ligia Deca a subliniat că unul dintre primii pași pentru transformarea carierei didactice este „redarea respectului acestei profesii”, ceea ce presupune atât o salarizare corectă, cât și o recunoaștere a valorii sociale a profesorilor.
Ministrul a declarat că, în noua lege a salarizării, se urmărește o echivalență între salariile profesorilor și ale medicilor, având în vedere că ambele domenii reprezintă piloni fundamentali ai societății.
„Primul este legat de redarea respectului acestei profesii. Adică trebuie ca profesorii să fie bine plătiți și recunoscuți prin grila de salarizare în societate. De aceea, noi mergem pe ideea că în noua lege a salarizării o să existe o echivalență între salariile medicilor și salariile profesorilor sunt, până la urmă, sistemele de bază”, a spus Ligia Deca.
Reformarea curriculei și a formării continue
Pe lângă salarizare, reforma educației vizează și dezvoltarea unor programe de licență adaptate, care separă formarea învățătorilor de cea a educatorilor, recunoscând nevoile specifice ale copiilor în funcție de vârsta și etapa lor de dezvoltare. Astfel, s-au introdus două noi programe de licență: educație timpurie (0-6 ani) și pedagogia învățământului primar (clasa pregătitoare – clasa a IV-a).
De asemenea, Deca a explicat că sistemul de formare continuă a cadrelor didactice a fost revizuit, pentru a răspunde mai bine nevoilor din teren. Formarea este acum împărțită în trei niveluri: la nivelul școlii, la nivel național și la nivel individual, fiecare având responsabilități diferite.
Un accent deosebit se pune pe pregătirea profesorilor pentru a gestiona clasele cu copii cu cerințe educaționale speciale, deoarece astfel de provocări sunt tot mai frecvente în școlile din România.
„Ne-am dat seama că avem nevoie să decidem anumite lucruri la nivel de școală, alte lucruri la nivel de țară, din punct de vedere al formării cadrelor didactice și altele, sigur să fie decise de fiecare cadru didactic. De exemplu, acum știm că majoritatea claselor au copii cu cerințe educaționale speciale. Avem nevoie să formăm cadrele didactice, să poată gestiona, să știe cum să adreseze”, a mai spus ministrul Educației, Ligia Deca.