Salariile profesorilor din Bulgaria, Cipru, Estonia, Franța, Ungaria, Italia, Letonia, Lituania, Regatul Unit, Croația și Liechtenstein au scăzut ușor sau au rămas la același nivel. Cu toate acestea, raportul „Salariile și sporurile profesorilor și directorilor de școli din Europa 2011/12” arată, de asemenea, că în patru țări, Republica Cehă, Polonia, Slovacia și Islanda, salariile profesorilor au crescut începând cu mijlocul anului 2010, în timp ce în România au ajuns la nivelurile de dinainte de criză.
"Remunerația profesorilor și condițiile de muncă ar trebui să fie o prioritate de vârf pentru a-i atrage și păstra pe cei mai buni din această profesie. Dar atragerea celor mai buni profesori nu implică doar nivelul remunerației: este imperios necesar ca sălile de clasă să fie bine echipate, iar profesorii să aibă o influență corespunzătoare asupra modernizării programelor școlare și asupra reformelor din învățământ", a declarat Androulla Vassiliou, comisarul pentru educație, cultură, multilingvism și tineret.
Raportul arată că, de la jumătatea anului 2010, criza economică a avut un impact semnificativ asupra salariilor profesorilor, un număr tot mai mare de țări reducând atât salariile, cât și sporurile, cum ar fi sporul de concediu și primele. Grecia a redus salariile de bază ale profesorilor cu 30% și a eliminat primele de Paște și de Crăciun. Irlanda a redus salariile profesorilor debutanți cu 13% în 2011, iar cei angajați după 31 ianuarie anul curent s-au confruntat cu o scădere suplimentară de 20% a remunerației, din cauza eliminării sporurilor pentru nivelul de calificare. În Spania, salariile profesorilor și ale altor angajați din sectorul public au fost reduse în 2010 cu aproximativ 5% și de atunci nu au mai fost adaptate la inflație; măsuri similare au fost aplicate în Portugalia.
În Europa, salariul maxim al profesorilor cu vechime mare este, în general, de două ori mai mare decât salariul minim al debutanților. Însă, având în vedere că este nevoie în medie de 15 – 25 de ani pentru a obține salariul maxim, organizațiile profesorilor se tem că tinerii ar putea fi descurajați să se orienteze către această profesie.
În timp ce salariile profesorilor debutanți au tendința să fie neatractive, prin luarea în considerare a sporurilor pentru responsabilități suplimentare sau pentru orele suplimentare majoritatea salariilor profesorilor sunt aproape de nivelul maxim al salariului statutar din multe țări europene. De exemplu, în Letonia, salariul net efectiv este aproape dublu față de salariul de bază maxim. În Danemarca, Lituania, Polonia, Slovacia, Finlanda, Anglia și Țara Galilor, salariul net este, de asemenea, mai mare decât salariul de bază maxim atunci când sunt luate în considerare și sporurile. Aceasta se explică într-o oarecare măsură prin faptul că o parte relativ importantă a profesorilor aparține grupelor cu vârste avansate. Mai multe țări se confruntă cu o penurie de profesori și întâmpină probleme cauzate de îmbătrânirea forței de muncă.
Raportul „Salariile și sporurile profesorilor și directorilor de școli din Europa 2011/12” arată, de asemenea, că, în timp ce toate țările susțin faptul că îmbunătățirea nivelurilor de performanță ale elevilor și studenților este o prioritate de vârf, numai jumătate dintre țările cuprinse în raport acordă sporuri profesorilor pe baza performanțelor pozitive în predare sau a rezultatelor elevilor (Bulgaria, Republica Cehă, Danemarca, Estonia, Grecia, Letonia, Ungaria, Austria, Polonia, România, Slovenia, Finlanda, Suedia, Regatul Unit – Anglia și Țara Galilor, Irlanda de Nord și Turcia).