Din estimarile noastre ponderea salariilor din cheltuielile lunare ale unei agentii pot atinge si 50% din cheltuielile acesteia.
Sunt aceste salarii comparabile cu cele ale publicitarilor din Occident? Este o intrebare naiva, dar Radu Florescu, Managing Director la Saatchi&Saatchi si presedintele Uniunii Agentiilor de Publicitate din Romania, raspunde: „In SUA si Europa Occidentala exista un sistem de compensare mai bine structurat, in care nivelul salariilor este reglat dupa criterii de performanta si management operational.” Florescu spune ca in Romania cererea de personal specializat este foarte mare, de unde si teama agentiilor de a pierde „oamenii buni”. „Daca avem in vedere doar acest criteriu, putem deduce ca salariile depasesc salariul mediu din Romania.” Comparativ cu Ungaria, publicitarii romani stau mai bine. Radu Florescu explica: „La ora actuala in Ungaria, publicitatea a evoluat foarte mult, piata s-a extins si, ca urmare, salariile au scazut foarte mult. Nivelul salariilor din Ungaria este mai scazut decat in Romania.” Radu Florescu mai spune ca volumul investitiilor publicitare din Romania nu depaseste cu mult costurile sustinerii unei agentii si ca „este un mit ca se fac bani multi numai din publicitate.”
Care sunt criteriile pe baza carora se fixeaza salariile in agentiile de publicitate (mari)? „In primul rand exista deja pe piata – in mod tacit – un salariu pe categorii de departamente, declara Ioana Iordache, Chief Executive Officer la Leo Burnett Romania. Acest nivel variaza de la o agentie la alta, diferenta fiind insa rareori semnificativa, cel putin in ultimii ani, cand migrarea oamenilor a adus dupa sine si o relativa uniformizare a salariilor.” Asadar, salariile sunt „prestabilite”. Ioana Iordache: „Acest salariu de baza este modificat in plus sau in minus in functie de reputatie, experienta, succese profesionale si, de ce nu, de abilitatea de negociere a candidatului. De regula, exista o perioada de proba, la sfarsitul careia poate interveni o ajustare a salariului.” In fiecare an, Leo Burnett Romania comisioneaza unei companii de cercetare specializate un studiu al comportamentului de organizatie in care, printre altele, este analizat si gradul de satisfactie cu privire la salariu.
Mihaela Nicola, Managing Director la Ogilvy&Mather Romania, isi aminteste ca in primul „cincinal” al publicitatii romanesti salariile au crescut exponential si agentiile au excelat in „a licita” oamenii specializati. Acestia migrau foarte usor de la o agentie la alta, pentru oferte „de la simplu la dublu”. „Practica matura a ultimilor ani a eliminat excesele”, precizeaza Mihaela Nicola. Ea recunoaste ca agentia pe care o conduce a parcurs diferite faze, de la cea in care oferea „aur” pentru oameni foarte bine pregatiti, la cea in care se corelau veniturile cu anii de experienta si cu „faima”, pana la cea din prezent in care salariile sunt corelate cu volumul de munca, nivelul de responsabilitati si rezultatele concrete. „Mai concret, pornim de la salarii bugetate pentru fiecare pozitie si le majoram in functie de performanta fiecarui individ si de „valoarea adaugata” cu care a contribuit.”
In afara salariilor, publicitarii pot beneficia de bonusuri. Pasibili de recompense sunt practic toti angajatii agentiei, de la secretara care raspunde la telefon (foarte atenta cu mesajele transmise de clienti, de exemplu) si pana la angajatii de top. Cele mai frecvente sunt „primele de succes” de la clienti, pentru rezultate remarcabile in vanzari. „Se intampla adesea sa acordam astfel de bonusuri, spune Nicola, cand un om are rezultate exceptionale, cand oamenii nostri au initiative care se concretizeaza, cand un individ creste ca un Fat Frumos (intr-un an cat altii in sapte), cand luam premii (desi acestea nu constituie un deziderat in sine) si cand castigam o licitatie – si s-a intamplat cu regularitate in ultimii ani.” La Ogilvy Romania se realizeaza anual o evaluare a personalului in sistem „360 de grade”, un sistem transparent in care „toata lumea evalueaza pe toata lumea”. Astfel, se stabileste ierarhia valorilor in agentie si, implicit, determinarea majorarilor de salariu si bonusurile. P.S. Dupa redactarea acestui articol, autorul s-a dus la conducerea revistei ca sa obtina o majorare de leafa. S-a dus si s-a intors…
Trucuri pentru a obtine o marire de salariu
Fii relaxat – in fond nu ai decat de castigat.
Fii pregatit – aduna-ti motivele de marire. Tinteste o „marire mica” – nu te arunca, este periculos.
Fii cinstit – este cea mai buna strategie.
Fii rezervat – aminteste-ti: „less in more!”
Fii sigur pe tine – ezitarea atrage ezitare.
Evalueaza-te inainte – tu ce salariu ti-ai da?
Nu fuma – lasi impresia ca ai timp si timpul…
Zambeste – oricare ar fi raspunsul, merita.
Salarii medii In industria de publicitate*
Pozitia in companie Salariul mediu
Assistant Account Executive – 200 USD
Account Executive – 300 USD
Account Manager – 500-700 USD
Account Director – 1.000 USD
Client Service Director – 1.500-1.700 USD
Illustrator & Photographer – 400 USD
Art Director – 600 USD
Senior Art Director – 700-800 USD
Junior Copywriter – 300 USD
Copywriter – 400 USD
Senior Copywriter – 700-800 USD
Creative Director – 1.500-2.000 USD
Traffic Manager – 300-350 USD
Media Buyer – 400 USD
Media Planner – 400 USD
Media Researcher – 600 USD
Media Director – 1.000 USD – 1.200USD
Research Assistant – 300USD
Research Director – 600 USD
New Business Director – 1.200 – 1.400 USD
Print Production Manager – 600-1.000 USD
Audio-Video Production Manager – 600-700 USD
Desktop Publishers – 400-500USD
PR Executive – 300 USD
PR Manager – 500 USD
PR Director – 800-1.000 USD
Evaluare la nivelul agentiilor din Romania cuprinse in Advertising Age si a celor mai importante firme care nu sunt cuprinse in acest top