Salariu de 10.000 de lei în România. Cine beneficiază de o majorare de 15%

salarii, salariu, bani

SURSĂ FOTO: Dreamstime

În ultimii ani, România se confruntă cu o criză a meseriașilor calificați. Deși cererea pentru electricieni, instalatori, mecanici auto și alți specialiști din domeniul tehnic a crescut semnificativ, aceștia sunt tot mai greu de găsit pe piața muncii. Cauza principală a acestui fenomen este plecarea masivă a meseriașilor în străinătate și dispariția școlilor profesionale, care a dus la un deficit acut de tineri calificați.

Începând cu anii 2000, mulți meseriași din România, atrași de un salariu mai mare și condiții mai bune de muncă, au emigrat în alte țări europene. Electricieni, instalatori și mecanici auto au găsit oportunități mai atractive în Occident, iar acest fenomen a contribuit la scăderea numărului de tineri care urmează meserii tehnice.

Aceste locuri de muncă oferă un salariu mai mare

De asemenea, desființarea școlilor profesionale în anii 2000 a redus drastic numărul celor care învățau meserii de acest tip. În prezent, România se confruntă cu o mare lipsă de personal calificat, iar reconstrucția sistemului educațional este una dintre marile provocări ale pieței muncii.

În ciuda salariilor atractive, mulți angajatori nu reușesc să atragă suficienți meseriași pentru a acoperi posturile vacante. De exemplu, în sectorul energetic, companiile oferă salarii care variază între 5.000 și 10.000 de lei pentru electricieni cu experiență, dar anunțurile de recrutare rămân neacoperite. Situația este similară și în agricultură, unde fermele românești au un deficit de aproximativ 500 de tractoriști, chiar și în condițiile unor salarii competitive care ajung la 8.000 de lei în sezonul agricol.

În agricultura românească, mulți dintre cei angajați nu pot face față programului prelungit și condițiilor de muncă, iar unii preferă să renunțe rapid. De exemplu, un fermier spune că noii angajați au plecat după o singură săptămână.

SURSA FOTO: Dreamstime

Un alt sector afectat de lipsa meseriașilor este cel al reparațiilor auto

Un alt sector afectat de lipsa meseriașilor este cel al reparațiilor auto. Mecanici auto pot câștiga până la 5.000 de lei pe lună în service-urile private, însă mulți preferă să lucreze „la negru”, în propriile garaje, din cauza condițiilor de muncă mai flexibile sau a unui venit mai mare net.

La stat, situația este și mai gravă. În județul Prahova, la Serviciul de Ambulanță, există doar trei mecanici pentru 80 de autosanitare, iar aceștia sunt nevoiți să lucreze ore suplimentare, fără a fi plătiți corespunzător.

Pentru a combate această criză, angajatorii sunt dispuși să investească sume considerabile în cursuri de specializare și formare continuă.

Cu toate acestea, lipsa de interes din partea tinerelor generații rămâne o provocare majoră. Guvernul și sectorul privat trebuie să colaboreze pentru a revitaliza învățământul profesional și pentru a face meseriile tehnice mai atractive pentru tineri, într-o eră în care competențele tehnice sunt esențiale pentru dezvoltarea economiei naționale.