BNS propune creșterea salariului minim în construcții și agricultură

Blocul Național Sindical (BNS) propune ca salariul minim în construcții să fie majorat la 4.600 de lei brut, în timp ce în agricultură ar urma să ajungă la 3.500 de lei brut. Cei de la BNS atrag însă atenția că pentru a implementa aceste majorări este necesară adoptarea unei Ordonanțe de Urgență.

În ceea ce privește sectorul construcțiilor, Guvernul a demarat deja un proiect de Ordonanță de Urgență pentru creșterea salariului minim în acest domeniu. Singurul aspect care rămâne de clarificat este nivelul exact al salariului minim și data de la care acesta va intra în vigoare.

În sectorul agriculturii, BNS subliniază că este necesară o modificare urgentă a Legii 135/2022, deoarece, începând cu data de 1 octombrie 2023, salariul minim prevăzut de această lege va deveni inferior salariului minim stabilit prin Hotărârea de Guvern pentru nivelul național. Prin urmare, prevederile Legii 135/2022 vor deveni inaplicabile, având în vedere că sunt mai puțin favorabile lucrătorilor decât noile măsuri propuse prin Hotărârea de Guvern.

„Aplicarea creșterii salariului minim din Construcții la 4.500 lei ar însemna că în momentul intrării în vigoare a legii pe care Guvernul și-a asumat răspunderea, salariul minim net se va reduce cu 56 lei. Pentru a păstra cel puțin valoarea netă a salariului minim din sector ar trebui ca salariul minim brut din sector să crească la cel puțin 4.600 lei

Pentru sectorul agricultură situația este și mai complicată, aplicarea salariului minim național, respectiv 3.300 lei ar însemna pentru salariații din sector o reducere a salariului net de 94 lei, imediat după intrarea în vigoare a reformei fiscale propuse de Guvern. Pentru a atenua impactul noilor măsuri fiscale, salariul minim în Agricultură ar trebui crescut la cel puțin 3.500 lei”, explică reprezentanții BNS.

Trebuie clarificată situația privind deducerea de 200 de lei

BNS atrage atenția că „trebuie clarificată, din punct de vedere juridic, și facilitatea fiscală (deducere de 200 de lei) aplicată salariului minim național conform OUG 168/2022”.

Inițial, creșterea salariului minim de la 3.000 la 3.300 a fost justificată ca o măsură compensatorie pentru renunțarea la facilitatea fiscală prevăzuta de OUG 168/2022, respectiv o sumă de 200 de lei se deduce din baza de calcul a impozitului și contribuțiilor sociale pentru cei ale căror salarii de baza sunt egale cu salariul minim brut pe țară.

„În acest moment, situația acestei facilități este neclară, producând efecte până la 31.12.2023. Asta însemnând că, în lipsa unui act normativ care să abroge din octombrie acest act normativ, salariul minim net va crește de la 01.10.2023 cu 181 lei, de la 1.898 lei la 2.079 lei, urmând ca la 01.01.2023, în lipsa adoptării unui alt HG pentru modificarea salariului minim, salariul minim net va scădea cu 83 lei, de la 2.079 lei, la 1.996 lei”, spune BNS.

Majorarea salariului minim național de la 3.000 la 3.300 lei în condițiile în care nu se renunță la facilitatea de 200 de lei va aduce la buget în ultimele 3 luni ale anului venituri suplimentare de aproximativ 666 milioane lei. În cazul în care se majorează salariul minim și se renunță la facilitate, veniturile bugetului public vor crește în ultimele 3 luni din 2023 cu 1,1 mld lei, mai arată sindicaliștii.