Un studiu realizat recent de Synovate, compania de cercetare de piata a Aegis Group plc, releva faptul ca salariul mai bun este primul motiv invocat pentru schimbarea locului de munca. Cercetarea a fost efectuata pe un numar de 2.675 de respondenti din Bulgaria, Republica Ceha, Franta, Hong Kong, Ungaria, Romania, Rusia, Singapore si Ucraina si a avut ca principal obiectiv studierea atitudinii angajatilor fata de serviciu.


Analizand rezultatele inregistrate exclusiv in Romania, constatam ca angajatii sunt destul de conservatori in ceea ce priveste locul de munca, putini afirmand ca si-ar schimba serviciul in urmatoarele 12 luni. Este vorba insa de un atasament mai degraba mercantil, decat afectiv, pentru ca 70% din cei care manifesta intentia de a-si gasi o noua slujba sustin ca ar renunta la actualul loc de munca numai daca li s-ar oferi un salariu mai bun. Asadar, in cazul romanilor, “banul face diferenta”, sau “ce-i in mana nu-i minciuna”, in sensul ca exista prea putine motive pentru a parasi un mediu caldut si a se angaja intr-o companie noua, despre care nu stiu prea multe.


“In afara de cresterea salariala, cu implicatii directe asupra stilului lor de viata, nimic nu pare a fi atat de palpabil tentant incat sa ii determine sa-si schimbe serviciul”, constata Adina Vlad, sociolog, client service director la Synovate Romania. “Nevoia de securitate la locul de munca este cu atat mai evidenta cu cat 49% din respondenti sustin ca “pentru a ajunge in varf, este mai important sa joci/sa actionezi dupa regulile companiei, decat sa urmaresti sa obtii performante”. Romanii tind sa minimizeze pe cat posibil riscul si initiativa la locul de munca, deoarece acestea le-ar putea afecta stabilitatea. Riscand pentru a avansa, pot pierde ceea ce au deja. Ei sunt dispusi sa riste, dar numai in contextul unui beneficiu material semnificativ”, adauga Adina Vlad.


In opinia psihologului Aurora Liiceanu, romanii, inca neadaptati la realitatea somajului, la disfunctionalitatile pietei muncii, dar si din cauza saraciei si a politicilor sociale populiste, acorda salariului un rol principal in cautarea unui alt loc de munca, celelalte motive pentru schimbare – promovarea, un mediu de lucru mai bun, un program mai convenabil etc. – fiind nesemnificative.
“Romanii par interesati mai mult de bani, nu au valoarea timpului si sunt conformisti: atenti la politicile companiei, fara initiativa, orientati catre ierarhie si nu catre obiectivele muncii. Romanii tolereaza “pierderea timpului”, un “job description” nesatisfacator, un management defectuos, un climat cu probleme si nu si-ar cauta un alt serviciu pentru aceste motive. Ba chiar mai mult, 33% din respondenti ar face compromisuri, acceptand sa lucreze intr-o companie neetica, in opinia lor, pentru un salariu indeajuns de mare”, afirma Aurora Liiceanu.


Precizam insa ca 54% din respondenti isi exprima dezacordul vizavi de lucrul intr-o companie pe care nu o considera etica, deoarece stabilitatea lor morala si siguranta locului de munca intr-o astfel de organizatie ar fi amenintate.


A fi loial unei companii nu mai reprezinta un crez general ca in trecut, in comunism, cand oamenii se angajau pe viata intr-o institutie. Astazi, poti sa te muti usor dintr-un loc de munca in altul. In studiul Synovate se arata faptul ca romanii, in procentaje relativ egale, sunt fie de acord, fie in dezacord cu ideea ca, in prezent, nu mai este posibil sa fii loial unei companii, ca in trecut. Acordul lor este usor mai mare decat cel al bulgarilor, cehilor si rusilor (36%).


“Pentru a completa imaginea, se pare ca a avea un loc de munca sau a merge la serviciu nu reprezinta o corvoada pentru romani. Pana la urma, oamenii spun ca se simt bine la serviciu. Sau, mai exact, se simt bine ca au un serviciu”, este de parere Adina Vlad.


Asadar, angajatul roman este conservator atunci cand se raporteaza la locul lui de munca. Prefera sa nu schimbe prea des serviciul, pentru ca asta il streseaza si oboseste, deoarece trebuie sa demonstreze de fiecare data ceea ce poate sa faca. In schimb, isi doreste sa avanseze profesional si sa i se recunoasca meritele, chiar daca nu este dispus la prea multa implicare in acest sens.


“Suntem pasivi, dar avem standarde si asteptari inalte – o controversa care este inca prezenta la nivelul intregii societati si care se regaseste puternic si in atitudinea romanilor fata de locul de munca”, concluzioneaza Adina Vlad.



Romanii tind sa minimizeze pe cat posibil riscul si initiativa la locul de munca, deoarece acestea le-ar putea afecta stabilitatea.

Adina Vlad,

client service director, Synovate Romania





Cat de mult sunteti de acord cu urmatoarele afirmatii?


Un serviciu de care sunt multumit, intr-un mediu placut, este mult mai important pentru mine decat salariul 53%

Pentru a ajunge in varf, e mai important sa joci/sa actionezi dupa regulile companiei decat sa urmaresti sa obtii performante 49%

As renunta la o parte din salariul meu pentru oportunitati mai bune de training/programe de perfectionare 49%

As lucra pentru o companie pe care nu o consider etica daca salariul ar fi indeajuns de mare 33%

Nu cred ca mai este posibil sa mai fii loial/fidel unei companii in zilele de azi, asa cum era posibil in trecut 41%

In majoritatea zilelor sunt incantat(a) ca ma duc la serviciu 69%