cazul Petromidia. La 24 noiembrie, cei peste 700 de creditori ai RAFO Onesti ar fi trebuit sa se intalneasca si sa decida daca sunt de acord sa-si transforme creantele in actiuni si sa lase rafinaria pe mana actualului administrator: compania VGB care apartine omului de afaceri Marian Iancu. Forma de transformare a datoriilor in actiuni si procentele detinute de stat vor fi decise in perioada urmatoare.Cu o saptamana mai devereme, Guvernul, in numele a 11 institutii bugetare, a decis ca, din ra
cazul Petromidia. La 24 noiembrie, cei peste 700 de creditori ai RAFO Onesti ar fi trebuit sa se intalneasca si sa decida daca sunt de acord sa-si transforme creantele in actiuni si sa lase rafinaria pe mana actualului administrator: compania VGB care apartine omului de afaceri Marian Iancu. Forma de transformare a datoriilor in actiuni si procentele detinute de stat vor fi decise in perioada urmatoare.Cu o saptamana mai devereme, Guvernul, in numele a 11 institutii bugetare, a decis ca, din ratiuni pur sociale, sa puna in bratele AVAS toate datoriile accumulate de RAFO si Carom Onesti, companii aflate in proces de fuziune.Valoarea totala a datoriilor acumulate de rafinaria RAFO Onesti din 2001 pana in prezent este de peste 450 milioane de euro, suma la care se adauga peste 200 de milioane de euro datorii comerciale acumulate inainte de privatizarea din 2001. Pentru a supravietui, RAFO Onesti ar avea, potrivit specialistilor, nevoie de investitii de circa 120-140 milioane euro. In plus, problemele de mediu atrag obligatia unor investitii de inca 5-8 milioane euro. „Toate marile rafinarii de pe piata romaneasca au suferit pierderi financiare importante in ultimii ani, statul intervenind prin diferite facilitati pentru a le mentine in activitate”, a declarat Corneliu Iacobov, fostul actionar majoritar al rafinariei. El nu a explicat insa de ce nu a fost respectat planul de investitii pentru rentabilizarea rafinariei. La 30 septembrie 2004, soldul obligatiilor la bugetul general consolidat al RAFO Onesti era de 8.072,8 miliarde lei, din care 5.760,7 miliarde lei debite si 2.317 miliarde lei penalitati si majorari de intarziere. RAFO a platit, pana anul acesta, o mica parte din TVA aferenta exporturilor de carburanti sau doar o parte din accizele pe care le-a colectat in numele statului.Aceasta poate fi explicatia pentru care Rafo Onesti a inregistrat, in 2003, o cifra de afaceri de circa 491 milioane euro si pierderi de aproape 160 milioane euro, fiind vorba de cele mai mari pierderi inregistrate de o companie privata in ultimii patru ani. Per total, in ultimii ani, RAFO a pierdut peste 50 milioane de euro anual, situatie in care decizia statului de a redeveni actionar majoritar din ratiuni sociale este greu de inteles.Reprezentantii Ministerului Finantelor Publice au anuntat ca au realizat o analiza comparativa a facilitatilor acordate, in perioada 1999 – 2004, societatilor Rompetrol Petromidia, pe de-o parte, care si-a majorat nivelul sumelor achitate la buget dupa ce a evitat falimentul prin emiterea de obligatiuni in cuantum egal cu datoriile bugetare, respectiv 21.777 miliarde lei, si Rafo Onesti, pe de alta parte, analiza prin care se apreciaza ca situatia celor doua unitati este asemanatoare. Cu alte cuvinte, statul admite o pierdere de peste un miliard de euro.