Piaţa de telecom este un oligopol reglementat, cu doi jucători aparţinând unor multinaţionale importante (Orange şi Vodafone) şi o firma autohtonă (RCS&RDS) ce reprezintă aproximativ 80% din piaţă.
Fie că au pornit de la serviciile de telefonie mobilă, transmisia de date sau televiziune prin cablu, tendinţa majorităţii companiilor este integrare a tuturor tipurilor de servicii: telefonie (fixă, mobilă), transmisie de date, televiziune, alte tipuri de servicii de telecomunicaţii. Cei doi lideri de piaţă au avantajul unei prezente încă de la începutul serviciilor de telefonie mobilă în România.
Astfel, într-un sector în care structura de costuri este puternic influenţată de costurile fixe (provenite din investiţii în active imobilizate), numărul clienţilor şi marja brută de profit determina profitabilitatea netă a companiilor. Nevoia investiţiilor este o altă caracteristică importantă a industriei. Indicatorii de performanţă cei mai relevanţi pentru acest sector sunt legaţi de numărul de clienţi. Astfel, retenţia clienţilor şi oferirea unor servicii (pachete) complete influenţează în mod direct rezultatele financiare.
Topul nu conţine firma Telekom România (fosta Romtelecom), din cauza lipsei datelor financiare oficiale referitor la această firma pe site-ul oficial al Ministerului de Finanţe pentru anii 2013 şi 2014.
Comparativ cu anul 2013 sunt puţine modificări în clasament – lucru normal, ţinând cont de barierele importante de intrare şi ieşire din piaţă telecom.
Astfel, Net-connect Internet şi Telemobil din Bucureşti, ocupantele locurilor 8 şi 10 în 2013, părăsesc clasamentul, în timp ce ocupanta locului 9, Nextgen Communication, coboară o poziţie mai jos şi ajunge pe locul 10 în 2014, iar 2k Telecom din Ploieşti şi Lessor din Piatră Neamţ sunt nou intrate în top, pe locurile 7 şi 8. Celelalte 7 companii îşi păstrează poziţiile în top faţă de anul trecut.
Compania Orange România se menţine pe primul loc în top, că şi în 2013. Totuşi, atât cifra de afaceri, cât şi profitului şi numărul total de angajaţi sunt în scădere. Cifra de afaceri a companiei, 4,337 miliarde lei, s-a diminuat cu 17,6 milioane lei faţă de valoarea din anul 2013. De asemenea, în 2014 Orange a înregistrat un profit net mai mic cu 97,16 milioane lei faţă de anul anterior: 403,6 milioane lei faţă de 500,8 milioane în 2013. Numărul angajaţilor a scăzut în 2014 la 2653, de la 2855 în 2013.
Locul 2 este ocupat, că şi în 2013, de Vodafone România. Şi Vodafone a pierdut din viteză, în ceea ce priveşte cifra de afaceri şi numărul de angajaţi, dar în special la profitabilitate. Firma a înregistrat 2729 de angajaţi, cu 153 mai puţin că în 2013, şi o cifra de afaceri de 3,1 miliarde lei, în scădere cu 147,9 milioane lei faţă de valoarea din anul precedent. Profitul Vodafone a scăzut cu peste 60% la 158,6 milioane lei, cu 272,1 milioane lei mai puţin că în 2013.
Marele câştigător al acestui top, care a reuşit să îşi crească valoarea cifrei de afaceri pe seama extinderii puternice a ofertei de servicii este RCS & RDS. Ocupanta a locului 3 şi în 2013, firma şi-a majorat cifra de afaceri cu 210,3 milioane lei în 2014 până la 2,3 miliarde lei. Costurile expansiunii activităţii şi ale politicilor de majorare a cotei de piaţă s-au materializat într-o pierdere de 71,04 milioane lei, cu 84,8 milioane lei mai accentuată faţă de pierderea înregistrată în 2013 şi în valori ale creanţelor care au reprezentat 30% din cifra de afaceri, faţă de o medie de 10-12% pentru competitorii săi direcţi. Numărul angajaţilor a crescut şi el de la 9,374 milioane lei în 2013 la 10,063 în 2014, de 4 ori mai mulţi angajaţi decât competitorii principali. Sunt evidente planurile companiei de expansiune puternică, pe toate componentele serviciilor de telecomunicaţii în următorii ani.
Firma UPC este o altă multinaţională prezenţa în top pe locul 4, că şi în 2013, marcând începutul ‘eşalonului secund’ în industrie. Deşi numărul total al angajaţilor a scăzut de la 1,641 în 2013 la 1,451 în 2014, cifra de afaceri şi profitabilitatea companiei au înregistrat creşteri. Astfel, cifra de afaceri a companiei a crescut cu 36,3 milioane lei, în 2014 ajungând la 491,9 milioane lei, iar pierderea înregistrată în 2014, 206,7 milioane lei, a scăzut cu 51 de milioane lei faţă de 2013. Totuşi, firma se află în ‘zona roşie’ în industrie: nici nu reuşeşte să fie un competitor cu adevărat important pentru liderii de piaţă, dar nici nu se concentrează pe profitabilitatea operaţiunilor.
Locul 5 revine, că şi în 2013, companiei Alcatel- Lucent din Timişoara. Anul 2014 a adus pentru această companie modificări pozitive din punct de vedere al profitului net, dar nu şi din punct de vedere al cifrei de afaceri. Deşi profitul a fost unul în creştere, de la 19,9 milioane lei la 20,2 milioane lei în 2014, iar numărul angajaţilor a rămas constant, în jurul la 265, cifra de afaceri a scăzut cu 26,4 milioane lei, în 2014 această fiind de 361,5 milioane lei.
Ocupanta a locului 6 şi în 2014, Societatea Naţională De Radiocomunicaţii a înregistrat creşteri atâta din punct de vedere al cifrei de afaceri, cât şi al profitului şi al numărului de angajaţi. Astfel, cifra de afaceri, 331,3 milioane lei, a crescut cu 937,4 mii lei comparativ cu valoarea din 2013, iar pierderea înregistrată de companie, 1,7 milioane lei, a scăzut cu 7,4 milioane lei faţă de 2013. Numărul total al angajaţilor din 2014 a crescut de la 1,403 la 1,412 în 2014. Ţinând cont de statutul special al SNR, evoluţia situaţiei sale financiare este foarte puţin influenţată de mediul competitiv al sectorului şi mult mai puternic de deciziile de management intern şi constangerile legislative din domeniu, care îi sunt aplicabile.
Ultima companie care şi-a păstrat poziţia în cadrul acestui clasament, locul 7, este Digital Cable Systems din Bucureşti. Deşi în 2014 numărul de angajaţi a scăzut cu 91, în total fiind 1,353 persoane, cifra de afaceri a continuat să crească, de la 167,5 milioane lei în 2013 la 176,9 milioane lei în 2014, iar pierderea companiei de 9,02 milioane lei a scăzut cu 5,2 milioane lei faţă de valoarea înregistrată în 2013.
Nou intrată în acest clasament, 2k Telecom din Ploieşti ocupă locul 8 în acest clasament. Cifra de afaceri din 2014, 118,2 milioane lei, a crescut cu 30,1 milioane lei în 2014 comparativ cu 2013, însă a înregistrat şi o pieredere de 2,1 milioane lei, cu 6,03 milioane lei mai mult că în 2013. Numărul angajaţilor a crescut de la 118 la 130 în 2014.
Ultimele două poziţii din top sunt ocupate de Lessor din Piatra Neamţ şi de Nextgen Communications din Bucureşti.
Cifra de afaceri a Lessor a crescut în 2014 cu 29,4 milioane lei în 2014, ajungând la 106,2 milioane lei, iar cea a Nextgen Communications din Bucureşti a scăzut de la 101,1 milioane lei la 91,4 milioane lei în 2014.
Pentru 2015 analiştii RisCo se aşteaptă că piaţă să fie dominată în continuare de marii jucători Orange, Vodafone, RCS&RDS şi Telekom. Este interesant de văzut dacă germanii de la Telekom vor reuşi să schimbe vechea imagine a Romtelecom – sub management românesc sau elen – şi să fure din cota de piaţă a primilor doi jucători.
Presiunea pe marjele de profitabilitate ar trebui să fie în continuare una importantă, atât pe seama luptei pentru clienţi, cât şi datorită reglementărilor de tarife la nivel european, care duc marjele uneori exagerate la serviciile de telefonie, în jos.