Într-o piaţă în care volumul de struguri s-a redus considerabil faţă de anii anteriori, marii producători de vinuri se preocupă mai mult de calitatea băuturilor şi de educația consumatorilor în ceea ce priveşte cunoaşterea soiurilor româneşti
Anul 2014 a fost unul dificil pentru viticultori, deoarece a fost o alternanţă mare între soare şi ploi. Vremea capricioasă a ridicat multe probleme pentru producătorii de vin. În primul rând, aceştia au fost nevoiţi să investească cu până la 30% mai mulţi bani în întreţinerea plantaţiilor de vie, faţă de 2013. Drept urmare strugurii au fost mai scumpi decât în 2013, preţul acestora oscilând între 1 şi 2 lei pe kilogram, susţine Dan Muntean, directorul Halewood Wines. În 2014, Halewood a produs 2.500 de tone de struguri în viile proprii, ce se întind pe suprafeţe ce totalizează circa 350 de hectare.
„Cantitatea obţinută asigură 30%-40% din volumul necesar pentru producţia anuală. Restul cumpărăm de la partenerii noştri din zonele unde activăm: Sebeş, Dealu Mare şi Murfatlar“, a completat Muntean. Aşadar, Halewood a ajuns să producă până la 7.000 de tone de vin pe an, ceea ce înseamnă o producţie de 5 milioane de sticle pe an. Având în vedere că producţia de struguri a fost afectată şi cantitatea de vin a fost mai mică decât în anii anteriori, în 2014 volumul de vin obţinut a atins doar 500 de milioane de litri, în scădere faţă de 2013, când producţia ajunsese la 511 milioane de litri.
Orientarea către vinurile de calitate
2014 a fost unul mult mai slab decât 2013 în ceea ce priveşte volumul, dar viticultorii nu se plâng de calitate. Din contră, aceştia susţin, că anul trecut a fost unul bun pentru soiurile roşii. „În Transilvania, solul nu a fost inundat. Recolta a fost afectată în proporţie de 15% din cauza grindinei. A fost un an bun mai ales pentru strugurii roşii“, a declarat Victor Ciupercă, country manager al amb Holding, care deţine amb Wine şi produce vinuri sub denumirea Crama Liliac.
În opinia specialiştilor din piaţă, consumul de vin din România este în scădere şi a ajuns la 25 de litri per capita. „Consumul de vin este în scădere la nivel global. Dar, în ceea ce priveşte piaţa băuturilor premium, este în uşoară creştere. Se înlocuieşte consumul de vin prost cu cel de calitate“, a mai spus Victor Ciupercă. Sub brandul Liliac, austriacul Alfred Michael Beck face vin pe 52,8 de hectare plantate cu struguri de soiuri nobile, în podişul Transilvaniei, la Batoş şi Lechinţa. Din 2010, de când a cumpărat primele hectare de vie la Batoş, Beck a investit 7,5 milioane euro în acest business. În prezent, capacitatea totală de producţie a cramei este de 250.000 de sticle pe an, urmând ca, în 2016, aceasta să ajungă la 350.000 de sticle. Iniţial, omul de afaceri avea în plan să investească în păduri, dar a ajuns să planteze vie în mod întâmplător. În 2014, austriacul a obţinut din vinuri o cifra de afaceri de circa 3 milioane de lei, etimând ca în 2015 să ajungă la rezultate financiare de 4 milioane de lei.
În timp ce cantitatea a scăzut, iar consumatorul este mai pretenţios, producătorii mizează mai mult pe calitate şi mai puţin pe volum. Astfel, HoReCa a ajuns să fie un canal destul de utilizat de jucătorii importanţi din domeniu. Pentru Liliac, HoReCa este principalul canal de vânzare al vinurilor. „Suntem prezenţi în aproape 200 de restaurante şi vindem circa 100.000 de sticle anual. E mult pentru o cramă tânără, dar şi retailul a ajuns la o contribuţie de aproximativ 30% la cifra de afaceri a companiei“, sunt de părere reprezentanţii cramei din Transilvania.
Pe de altă parte, Halewood preferă să-şi concentreze, cea mai mare parte din vânzări către retail. „În prezent, 60% din vânzările noastre provin din retail şi restul din HoReCa“, a completat Muntean. În schimb, Halewood mizează pe exporturi. „Exporturile de vin din România sunt relativ mici: circa 10 milioane de litri şi ating o valoare 20 de milioane de euro anual. Dar, în această zonă, Halewood este unul dintre jucători, importanţi, având în vedere că o sticlă din cinci care pleacă la export este de la noi“, a mai spus directorul Halewood. România exportă cel mai mult către Marea Britanie, China şi Germania.
Legat de preferinţele românilor, Dan Muntean, directorul Halewood Wines, susţine că, în momentul de faţă, 65% dintre români consumă vinurile albe, 30% preferă vinurile roşii, şi 5% aleg vinurile roze. O tendinţă pe care a observat-o în piaţă este faptul că a crescut consumul de vinuri roşii, de tipul sec şi demisec. În topul soiurilor preferate de clienți se situează: Feteasca Neagră, Cabernet Sauvignon şi Merlot (dintre vinurile rosii). În ceea ce priveşte vinurile albe, cele mai căutate sunt: Sauvignon Blanc şi Fetească Regală.
Producătorii au observat că românii au devenit mult mai selectivi atunci când vine vorba de alegerea unui vin. Astfel, educarea clientelei este avantajoasă şi pentru viticultori, având în vedere că ar creşte vânzările de vinuri scumpe.