Răzvan Pascu: ”Nu cred că o să vină un nou val de criză la fel de puternic şi nici că preţul petrolului va scădea prea mult”

Orice ar spune unii consultanţi, crizele sunt dificil de anticipat. Şi, chiar dacă se simte presiunea economică a unei crize şi toţi ochii sunt aţintiţi pe China, totul depinde de cum vor gestiona statele şi marii actori economici această presiune.

”Se vorbeşte deja despre decăderea Chinei de vreo 8 ani şi nu s-a întâmplat nimic până acum. Dacă va veni o criză, ea va avea alte motive decât cele din 2007-2009, însă eu nu cred că o să vină un nou val de criză la fel de puternic şi nici că preţul petrolului va scădea prea mult. Din contră, cred că va termina anul pe la 50-60 de dolari”, spune Răzvan Pascu, Consultant în Comunicare la Travel Communication România şi Patronatul Tinerilor Întreprinzători din România.

Perioadele de recesiune, continuă acesta, sunt momente în care totul se regândeşte, se reaşează pe un făgaş nou, ca un tsunami care şterge totul şi trebuie să înveţi să reconstruieşti. ”Eu simt că încă mai avem de reconstruit după criza care în România s-a resimţit în 2008 – 2012 şi economia de abia de un an putem spune că şi-a revenit cu adevărat”, mai spune Pascu.

Cu atât mai mult cu cât am învăţat lecţii, iar cea mai importantă a fost cum să supravieţuieşti unei crize. În context, este clar că astăzi România are know how-ul şi capacitatea să depăşească barierele economice şi să se poată adapta într-un mediu economic mai puţin prietenos, să poată supravieţui cu profituri mai mici şi să-și poată reduce costurile considerabil dacă este necesar.

Iar dacă ar fi să analizăm punctual, pe domenii, pentru turismul intern şi incoming, de exemplu, ultimii ani au fost buni, cu măsuri legislative noi şi apreciate (în special reducerea TVA-ului în turism sau legea voucherelor de vacanţă), au fost ani de creştere pentru toate afacerile din turism, fie că sunt agenţii de incoming sau outgoing, hoteluri sau pensiuni.

”Trebuie amintită şi creşterea numărului de turişti străini care au venit în România anul trecut. Dar nici nu trebuie să ne îmbătăm cu apă rece, pentru că plecăm de la o bază foarte mică, iar majoritatea străinilor care ajung la noi sunt turişti de business şi nu vin neapărat pentru vacanţe. Autoritatea Naţională pentru Turism trebuie să investească într-o campanie masivă de promovare a României în străinătate, în special în mediul online, să înceapă să lucreze în sistem public-privat, să ceară sfaturi şi păreri din industrie şi să lucreze împreună cu toată piaţa de turism, nu doar cu câţiva jucători mai importanţi”, adaugă Răzvan Pascu.

Mai departe, potrivit lui Pascu, pentru turismul internaţional au fost ani în care destinaţii – vedetă au suferit pierderi masive în termen de vizibilitate şi număr de turişti din cauza ameninţărilor şi atacurilor teroriste şi în care problemele economice din Grecia au adus pentru prima dată în istoria turistică a acestei ţări un mare semn de întrebare asupra turismului din insulele Greciei. Însă timpul a demonstrat că Grecia este o destinaţie sigură şi, din datele turoperatorilor, anul acesta este posibil să fie vedetă, în faţă Turciei. 

”Vedete vor fi şi destinaţiile exotice care continuă să aibă creşteri spectaculoase de când românii au înţeles că pot merge pe un alt continent uneori cam cu aceiaşi bani precum în Turcia sau Europa”, punctează Răzvan Pascu.