În fiecare an, 50 de tramvaie dispar din circulație pentru că nu sunt bani pentru reparații. Nici în cazul autobuzelor și troleibuzelor lucrurile nu stau prea bine. Deteriorarea lor are multe cauze, una dintre ele fiind legată de faptul că acestea au fost aduse vechi din Occident, la prețuri mici.
Dacă anul trecut abia se organiza o licitație pentru tramvaie, într-un mare oraș, îngreunată de sistem, birocrație și apoi, ”poate” contestată, anul acesta tot mai multe primării (Iași, Pitești, Râmnicu Vâlcea, Oradea, Timișoara) au anunțat licitații pentru tramvaie, autobuze sau troleibuze. În cele mai multe cazuri second-hand. Încă nu sunt bani pentru unele noi. Și, oricum, nu este o mirare: în ultimii ani, regiile de transport din România au primit în flotă autobuze vechi pe care europenii din Occident nu le mai foloseau.
”România nu este o piață exclusiv pentru vehicule noi. În zona de tramvaie sunt diverse programe în Occident: ei le scot din uz la prețuri mici și le trimit la noi. În cele mai multe cazuri, le folosesc 25 de ani și apoi le vând pentru câteva mii de euro. În plus, sunt ușor de întreținut pentru că nu au tehnologii sofisticate”, face Ștefan Roșeanu, consultant pe segmentul de transport la Bruxelles, o scurtă precizare. Practic, mai pot fi folosite încă 5 ani sau chiar mai mult în orașele din România dacă sunt întreținute și modernizate. Iar cerere există, în contextul în care, anual, dispar din circulație 50 de tramvaie pentru că nu sunt bani pentru modernizarea lor.
Potrivit jucătorilor din domeniu, această piață, a tramvaielor, este evaluată la circa 2,5 miliarde de euro, în următorii 15 ani, în condițiile în care vor fi înlocuite toate cele 1.300 de tramvaie vechi și vor apărea noi proiecte. Multe primării își pregătesc documentația pentru programul multianual 2014 – 2020, în contextul în care în zona regională vor fi din nou 4 – 5 mld. euro. În prezent, principalele orașe cu linii pentru tramvaie, în afară de București, sunt Ploiești, Galați, Brăila, Iași, Botoșani, Cluj, Oradea, Arad, Timișoara, Reșița, Craiova, Sibiu.
”Cele mai bune tramvaie sunt în Oradea, Cluj și Iasi. Chiar și în București sunt unele foarte bune, cele modernizate de URAC. De asemenea, în Timișoara va fi un amplu program de modernizare”, a mai spus Roșeanu. În România, cei mai importanți jucători pe segmentul de construcții sau reparații și modernizări de tramvaie sunt Astra Vagoane Călători Arad, Remar Pașcani și URAC (RATB).