Încă de la începuturile industriei ceasurilor, maeștri orologieri au încercat să creeze piese cât mai complicate și mai interesante din punct de vedere tehnic. Împinși de dorința clienților de a deține ceasuri cu care să epateze, ceasornicarii au ajuns la detalii și componente care uimesc chiar și în ziua de astăzi. Este de notorietate, de exemplu, lupta dintre industriașii anilor de început ai secolului XX, James Packard și Henry Graves Jr. pentru cel mai complicat ceas. Amândoi au solicitat companiei Patek Philippe piese care să „rupă gura târgului”, iar unul dintre acestea, denumit sugestiv Supercomplication, a fost vândut la finalul anului trecut, la licitație, pentru exorbitanta sumă de 23,2 milioane de franci elvețieni (21 mil. euro). Patek Philippe Henry Graves Spercomplication avea, în 1933, nu mai puțin de 24 de complicații, iar pentru realizarea lui producătorul elvețian a avut nevoie de opt ani – trei pentru design și cinci pentru dezvoltare și asamblare. Rămas în cataloagele casei de licitații Sotheby`s sub titulatura de „cel mai scump ceas vândut vreodată”, Supercomplication pare să fi fost piesa care a dat celor de la Vacheron Constantin ideea de a crea ceva chiar mai complex și mai exclusivist pentru a aniversa împlinirea a 260 de ani de la nașterea companiei. Astfel, pe 17 septembrie 2015, manufactura elvețiană cu sediul în Plan-les-Ouates, Geneva, a prezentat un ceas care face din Supercomplication o simplă piesă de muzeu. Asta pentru că Vacheron Constantin Reference 57260 are cu exact 33 de complicații în plus față de ceasul creat de Patek Philippe pentru Henry Graves Jr.
Cel mai complicat ceas din lume, inestimabil
Conform celor de la Vacheron Constantin, noua vedetă a ceasornicăriei mondiale are nu mai puțin de 2.800 de componente, iar pentru realizarea acestui ceas cu 57 de complicații au muncit trei maeștri ceasornicari mai bine de opt ani. Ascunse într-o carcasă din aur de 18 carate cu un diametru de 98 mm și o grosime de 50,55 mm, componentele Reference 57260 sunt atât de complex îmbinate încât multe dintre acestea pot fi observate doar după o îndelungă cercetare cu lupa. Nici afișarea celor 57 de complicații nu a fost simplă, ceasul având nevoie nu de una ci de două fețe pentru a face loc tuturor acestora. Pentru mulți, ideea de a prezenta pe două cadrane informații despre timpul din mai multe zone ale globului, calendare perpetuue, astronomice, religioase sau lunare, alături de cronograf, tourbillon pe trei axe cu balancier sferic și eșapament și sonerii dintre care una imită clopotul de la catedrala Westminster, poate părea fără logică. Există însă în această lume – așa cum a arătat povestea lui Supercomplication – contemporani care își doresc să fie proprietarii unor vârfuri ale tehnologiei pe care nimeni altcineva să nu le poată avea. Desigur, asta implică și deținerea în conturi a sumei necesare unei astfel de achiziții. În cazul impresionantului Vacheron Constantin Reference 57260 despre banii aferenți achiziției nu sunt disponibile multe detalii. Doar că ceasul a fost realizat la comanda unui colecționar care își dorește să rămână anonim. Cu toate acestea, luând în calcul piese în care se găsesc, disparate, complicațiile existente în Reference 57260, prețul total al acestei minuni a tehnicii ar trebui să depășească suma de 5 milioane de euro. Este, desigur, doar o evaluare care poate fi depășită cu mult de realitate, ceasul fiind mai degrabă inestimabil.
O marcă, zece colecții
În oferta actuală a casei Vacheron Constantin se află zece colecții, una mai spectaculoasă decât cealaltă. Atât din punctul de vedere al măiestriei cu care sunt realizate piesele și a gradului de tehnologie și artă înglobate, cât și al prețului. Astfel, doritorii de ceasuri de lux care – conform lui Lars Oehlmann, directorul general al Vacheron Constantin Northern Europe – păstrează nealterat un echilibru perfect între măiestria tehnică și eleganța proiectării, precum și un nivel ridicat de finisare, pot alege dintre piesele care compun colecțiile Patrimony, Traditionnelle, Harmony, Malte, Quai de L`Ile, Overseas, 1972, Historiques, Heures Creatives și Metiers d`Art.
Spiritul „Haute Horlogerie”
Pasonații de ceasuri, așa-numiții „aficionados”, știu deja că deținerea în propria colecție a unui Vacheron Constantin garantează includerea în cercurile selecte ale celor care, pe lângă patimă, au și lo lejeritate financiară de invidiat. Asta pentru că luxul se măsoară în bani, dar mai ales, în eleganță și bun gust. Iar casa elvețiană producătoare de ceasuri reprezintă esența acestor trei termeni, la care trebuie adăugate, conform lui Juan-Carlos Torres, CEO al Vacheron Constantin, „trei concepte fundamentale ale mărcii: tehnica perfectă, estetica armonioasă și inspirată și nivelul ridicat de finisare.”
De altfel, același CEO amintește că aceste caracteristici se află la baza istoriei de exact 260 de ani a manufacturii.
Pe 17 septembrie 1755, un maestru ceasornicar în vârstă de doar 24 de ani angaja în atelierul său primul ucenic. Contractul semnat de Jean-Marc Vacheron este primul document care atestă înființarea manufacturii care, în același an, prezenta primul ceas de buzunar pe mecanismul căruia se observa clar inscripția J: M: Vacheron A GENEVE. Pentru a își putea vinde produsele, Vacheron avea nevoie de un sediu în zona „bună” a Genevei, acolo unde alți cabinotieri încercau să își dezvolte și ei afacerile. Doar că manufacturile de atunci avea o cu totul altă organizare față de cele actuale. Atelierul de lucru se afla, de obicei, la ultimul etaj al unei clădiri care găzduia și familia proprietarului afacerii. Asta pentru ca lucrătorii să poată beneficia de fiecare rază de lumină disponibilă în timpul zilei. În timp, observând că urcarea clienților până la ultimul etaj pentru a discuta detaliile unei comenzi nu este tocmai utilă, Jean-Marc Vacheron a decis să amplaseze la etajul întâi al casei un cabinet destinat exclusiv negocierilor cu clienții. Un detaliu care s-a dovedit rapid foarte apreciat pentru intimitatea oferită celor care plăteau sume importante în schimbul unui ceas.
În 1785, Abraham Vacheron, fiul lui Jean-Marc, preia afacerea tatălui său și reușește să o țină în viață în ciuda greutăților generate de Revoluția Franceză și ocuparea Genevei. Cinci ani mai târziu, apare primul ceas semnat Vacheron care avea, pe lângă cadranul care afișa ora și minutele, o complicație. O nouă generație a familiei Vacheron, reprezentată de nepotul acestuia, Jacques Barthélémi, continuă tradiția și, în 1819, îl cooptează în companie pe François Constantin, un comerciant versat îndrăgostit de ceasuri. Astfel ia naștere atât compania Vacheron Constantin cât și motto-ul acesteia „Faire mieux si possible ce qui est toujours possible”. Grație lui François, firma devine cunoscută în majoritatea țărilor bogate ale Europei și începe comerțul la scară largă al produselor sale.
În 1880 simbolul mărcii Vacheron Constantin devine „Crucea Malteză”. Deși poate părea doar un detaliu de marketing, acest simbol are, de fapt, legătură cu designul unei mici componente din ceasurile companiei care avea ca rol limitarea gradului în care resortul poate fi strâns. Au urmat ani de glorie ai mărcii care a produs, rând pe rând, calibre și piese complete cât se poate de apreciate de cunoscători. Din 1996, Vacheron Constantin devine parte a puternicului grup Richemont, același care deține în prezent branduri precum Jaeger-LeCoultre, Lange&Sohne, IWC, Piaget, Officine Panerai, Roger Dubuis sau Baume & Mercier. Doar ca informație suplimentară, Compagnie Financiere Richemont SA are vânzări anuale de 10,4 miliarde de euro și un profit operațional de 2,6 miliarde.
Istoria, în cifre
1755 – Pe 17 septembrie, Jean-Marc Vacheron angajează primul său ucenic.
1785 – Abraham Vacheron, fiul lui Jean-Marc, preia afacerea
1819 – La finalul razboialelor napoleoniene, Francois Constantin devine partener în noua companie Vacheron Constantin și preia rolul de reprezentant de vânzări.
1839 – Un mecanic genial, angajat la Vacheron Constantin pentru a gestiona producția, Georges-Auguste Leschot, a revoluționat industria ceasurilor prin dezvoltarea primei mașini care realiza piese interschimbabile.
1875 – Prea înghesuită în sediul din Tour de L'Ile, compania se mută pe Rue des Moulins unde se deschide Maison Vacheron Constantin en L'Ile. Aici se află astăzi muzeul, boutique-ul, ahivele și deja vestitul „Ateliers Cabinotiers" al Vacheron Constantin.
1880 – Crucea Malteză devine simbol al mărcii
1889 – Vacheron Constantin prezintă primele sale ceasuri de mână la Expoziția Universală de la Paris
1906 – Este inaugurat primul boutique al companiei la Maison Vacheron Constantin en L’Ile
1934 – Este creat cel mai complex ceas al vremurilor pentru regele Farouk al Egiptului
1979 – Rezultatul unei munci de peste 8.700 de ore de muncă meticuloasă, ceasul Kallista produs de Vacheron Constantin este considerat cel mai „strălucitor” din lume
2003 – Este prezentată colecția Egerie, dedicată femeilor.
2005 – Vacheron Constantin sărbătorește împlinirea a 250 de ani
2008 – Colecția Quai de L’Ile este prezentată publicului
2015 – Vacheron Constantin Reference 57260 devine cel mai complicat ceas din lume
(Articol publicat în revista Capital din 26 octombrie 2015)