Procter & Gamble a inaugurat cea de-a doua fabrică a sa în România, în urma unei investiţii de 100 de milioane de dolari. Producţia este destinată, în proporţie de 90%, exportului.
În ziua inaugurării, fabrica Procter&Gamble de la Urlaţi producea de zor. Potrivit reprezentanţilor companiei, la ora la care vorbim, la noua fabrică ies de pe bandă în fiecare minut 100 de sticle de şampon. Mii de recipiente cu şampon albastre sunt ambalate şi inscripţionate cu brandul Blendax, cel sub care este comercializat şamponul Wash&Go pe piaţa din Turcia, semn că otomanii vor fi printre primii care se vor bucura de produsele fabricate la Urlaţi. În depozite, rafturile gem de flacoane cu balsam Head&Sholders, în aşteptarea livrării.
Cea mai mare parte din producţie, 90%, este destinată celor 20 de pieţe naţionale din regiune, dar în primul rând celor din Turcia, Rusia, Ucraina şi Moldova. „Intenţionăm ca produsele noastre să ajungă la 300 de milioane de consumatori“, a declarat Bob McDonald, CEO la Procter & Gamble, unul dintre cei mai importanţi manageri din lume. Suma pare impresionantă, dacă luăm în calcul faptul că aproximativ 10% din producţie este pentru piaţa locală. Dacă la nivel global P&G targetează 4,2 miliarde de persoane înseamnă că românii reprezintă mai puţin de 0,5% din publicul consumator ţintă.
P&G şi-a început activitatea în România în 1992. Între timp, produsele P&G au devenit lider de piaţă pe segmentul lor ori deţin măcar poziţia secundă la nouă din zece categorii de bunuri de larg consum. În 1995, compania a achiziţionat o fabrică de detergenţi la Timişoara, iar acum realizează prima investiţie greenfield la nivel local.
Teren concesionat cu 0,75 euro/mp
Suprafaţa totală de teren a fabricii P&G de la Urlaţi este de 25.000 de metri pătraţi; unitatea este construită pe 6.000 de metri pătraţi, restul fiind rezervat unei posibile extinderi a capacităţii de producţie. Terenul se află în proprietatea Consiliului Judeţean Prahova, care l-a concesionat companiei americane pentru o perioadă de 49 de ani, cu 0,75 de euro/mp. Astfel, P&G plăteşte anual administraţiei judeţene 18.750 de euro. Însă fabrica de la Urlaţi a generat 250 de locuri de muncă, majoritatea angajaţilor având reşedinţa în Prahova.
Să înţelegem că, din toate produsele P&G, românii folosesc cel mai mult şampoanele şi a fost nevoie de o investiţie în acest sens? „Nu aceasta este concluzia. Până acum, şamponul şi balsamul de păr pentru piaţa europeană erau produse în Franţa. Este o categorie de produse care înregistrează creşteri în regiune şi are potenţial de dezvoltare. Astfel, am făcut un studiu şi am căutat să vedem care ar fi cel mai bun loc în care putem investi într-o capacitate de producţie de şampon şi balsam, iar România a fost aleasă pentru investiţie“, declară Luc Viaene, directorul fabricii de la Urlaţi, menţionând că se ia în calcul producerea unor noi articole în Prahova. Chiar dacă şampoanele vor fi fabricate în România, niciunul dintre reprezentanţii companiei nu a putut garanta o ieftinire a produselor.
La nivel global, P&G şi-a planificat investiţii de trei miliarde de dolari, reprezentând 4% din veniturile companiei, în această sumă fiind inclusă şi investiţia din România (în valoare de 100 de milioane de dolari). O mare parte a lor este alocată pentru construirea a 20 de unităţi de producţie planificate pentru 2010, între care şi cea de la Urlaţi.
Creştere şi în 2010
Deşi nu au furnizat date precise privind cifra de afaceri şi profitul P&G la nivel local, directorul general pentru România, Sotirios Marinidis, a declarat că, în 2009, compania a înregistrat creştere şi că estimează menţinerea trendului ascendent şi în 2010. „Am avut un început puternic odată cu noul nostru an fiscal, care a debutat în iulie. Per total, încă mă aştept la o creştere pe 2010“, conchide managerul.
4 mărci de şampon şi balsam se fabrică la Urlaţi. Este vorba de Pantene, Wash&Go, Head&Sholders şi Blendax (varianta turcă pentru Wash&Go)