Primii 30 de samsari

În prima etapă a investigației, 30 de persoane fizice au fost identificate ca având achiziții de autovehicule de lux în valoare totală de 2 milioane de euro, fiecare mașină depășind 50.000 de euro.

În urma controalelor, s-a constatat că peste 60% dintre aceste achiziții au fost, de fapt, realizate pe teritoriul României, prin plată în numerar, de la intermediari (anunțuri online, târguri auto, comenzi speciale etc.). Deși documentele indicau că autoturismele fuseseră cumpărate din străinătate, în realitate, tranzacțiile s-au desfășurat în România, de la persoane fizice sau entități locale.

Au fost aplicate 11 sancțiuni contravenționale a căror valoare este de cca 450.000 lei.

În alte cazuri, verificările au fost extinse către persoanele interpuse sau beneficiarii reali ai autovehiculelor, iar autoritățile fiscale române au solicitat informații de la instituțiile din statele membre ale UE unde erau înregistrate entitățile menționate în documentele de înmatriculare.

Următorii 200

În perioada următoare, acțiunea va continua cu verificarea a peste 200 de persoane fizice care au achiziționat autoturisme de valoare ridicată din spațiul intracomunitar și le-au plătit în numerar pe teritoriul României, prin intermediul unor persoane fizice intermediare.

ANAF recomandă tuturor celor care intenționează să cumpere un autovehicul neînmatriculat în România, provenit din Uniunea Europeană, să verifice cu atenție actele pentru a evita probleme legale. În caz contrar, aceștia riscă investigații suplimentare ce pot avea implicații judiciare.

Se recomandă și efectuarea plăților prin instrumente de plată fără numerar, definite potrivit legii. Plățile în numerar fiind permise doar în limita unui plafon de 10.000 lei către o persoană juridică și 50.000 lei între două persoane fizice.

Ce fac samsarii

Această „industrie” a samsarilor auto s-a dezvoltat pe fondul cererii ridicate pentru autoturisme second-hand și a lipsei de informare a cumpărătorilor. Pentru a-și maximiza profitul, acești intermediari recurg la diverse artificii comerciale, unele dintre ele la limita legalității sau chiar încadrate ca înșelăciune, infracțiune pedepsită de Codul Penal.

Printre cele mai frecvente metode folosite de samsari se numără:

  • Modificarea kilometrajului – pentru a face mașina să pară mai puțin uzată decât este în realitate.
  • Ascunderea accidentelor – prin reparații de mântuială și folosirea unor piese de calitate slabă.
  • Importuri cu acte falsificate – mașini aduse din afara țării, cu acte modificate pentru a ascunde probleme legale sau fiscale.
  • Vânzarea „în acte pe alt nume” – evitarea înregistrării fiscale și a taxelor prin folosirea unor interpuși.

Astfel de practici afectează atât cumpărătorii de bună-credință, cât și piața auto în general, creând un mediu nesigur și lipsit de transparență.