Ofensiva asiatică pe piaţa românească a electronicelor intră într-o nouă etapă, odată cu înfiinţarea reprezentanţei Samsung. YoungLak Jung, preşedintele sucursalei, vorbeşte despre cum va ajunge să vândă un milion de telefoane mobile pe an şi cum va atinge o cotă de 30% din piaţa monitoarelor.

După ce ani de zile a rămas singurul mare nume dintre producătorii de electronice care nu era prezent pe piaţa locală printr-o reprezentanţă, ci prin distribuitori, Samsung a făcut acest pas la 1 iulie, exact în ziua în care TVA s-a mărit la 24%. „Managementul companiei a decis că acesta este momentul potrivit pentru a intra pe piaţă cu o reprezentanţă proprie“, spune, pentru Capital, Young­Lak Jung, preşedintel Samsung Electronics România. De la 1 iulie, el este responsabil cu dezvoltarea afacerilor în România, dar şi în Bulgaria, ţară în care producătorul sud-coreean are o poziţie mult mai puternică decât la noi. De exemplu, în cazul aparatelor foto, compania este lider de piaţă în Bulgaria, dar ocupă numai locul patru în România. „K&K Electronics (distribuitorul exclusiv al Samsung în Bulgaria – n.red.) a promovat foarte puternic camerele foto şi are canalele de retail necesare“, explică Jung. Compania a realizat anul trecut, în România, afaceri de circa 250 de milioane de euro, aceeaşi valoare fiind înregistrată şi în Bulgaria, în condiţiile în care ţara vecină are de trei ori mai puţini locuitori.

De ce această diferenţă pe două pieţe similare? Jung spune că foarte important este felul în care distribuitorii au promovat produsele, dar este mai mult decât discret în furnizarea unor informaţii concrete despre felul în care managementul coreean priveşte activitatea de până acum partenerilor. La fel de reţinut este şi în privinţa previziunilor pentru perioada următoare. „În prima jumătate a anului, rezultatele sunt ale partenerilor. De acum înainte, rezultatele vor depinde în totalitate de noi“, este singura declaraţie pe care o face pe această temă.

Nici 2011 nu va fi un an bun

Pentru început, surpriza Guvernului a dat un pic peste cap planurile managerului. „La sfârşitul lunii iunie, vânzările noastre erau foarte bune. Dar apoi, după creşterea TVA, am avut o scădere cu 15% – 20%“, explică Jung. Cu siguranţă, nu aşa îşi dorea el să înceapă activitatea reprezentanţei locale, în condiţiile în care nu se aşteaptă ca anul acesta să fie mai bun decât precedentul, când unele categorii de produse au înregistrat scăderi ale vânzărilor şi cu 20% – 30%. „Anul acesta, cererea s-a menţinut la nivelul anului trecut, dar TVA-ul afectează cererea. Noi speram să creştem vânzările, dar această decizie a autorităţilor va amâna revenirea pe linie ascendentă“, explică Jung. „În România se întâmplă nişte lucruri neaşteptate. Nu ne grăbim anul acesta, dar investim şi ne pregătim. Nici măcar 2011 nu va fi un an bun, dar ne pregătim pentru 2012. Investim, chiar dacă cererea nu creşte“, continuă el.

Mizele principale: televizoarele, telefoanele mobile şi electrocasnicele

Pentru aceasta, compania mizează pe segmentul TV, pe care Samsung este lider de piaţă în România, având o cotă de 30%, dar şi pe electrocasnice şi telefoane mobile. „În Bulgaria suntem foarte puternici, dar în România trebuie să extindem cota de piaţă pe electrocasnice. Avem competitori foarte puternici pe acest segment, precum Arctic, de exemplu. De aceea, aş vrea să ne diferenţiem produsele de altele din piaţă, cred că trebuie să ne concentrăm asupra produselor premium, pentru a putea creşte poziţia pe care o avem în prezent“, declară managerul.

În cazul telefoanelor mobile, deşi în Bulgaria este lider de piaţă, în România ocupă poziţia a doua, „după Nokia, dar în fiecare lună reducem diferenţa“, spune el. Obiectivul propus este atingerea primei poziţii pe segmentul smart­phone-uri, iar prin­cipala armă în această luptă o va reprezenta modelul Galaxy S. Concret, Samsung îşi propune să vândă peste un milion de telefoane mobile anual, fiind susţinuţi şi de evoluţia continuă a segmentului touch.

Producătorul îşi va creşte şi prezenţa pe piaţa laptopurilor, România şi Bulgaria fiind două pieţe noi la acest capitol. Pe segmentul monitoare, obiectivul este atingerea unei cote de 30%, dar de 60% pe piaţa monitoarelor de format mare. Compania îşi doreşte şi 20% din segmentul ramelor foto digitale şi 40% din imprimantele laser A4 vândute pe piaţa locală.

„Cu şapte ani în urmă, managementul şi-a propus ca Samsung să devină lider de piaţă. Nimeni nu credea, nici măcar eu“, mărturiseşte Jung. „Dar ceva s-a întâmplat şi în Franţa, şi în Marea Britanie, şi am ajuns pe prima poziţie. Credem că în viitorul apropiat avem o oportunitate să fim lideri în România şi Bulgaria“, conchide managerul.

Pot spune că 2008 a fost un an foarte bun, dar în 2009 şi piaţa, şi business-ul nostru au scăzut. Acum recuperăm. Avem o poziţie bună în România, dar sunt oportunităţi mai mari pentru noi.

15% este scăderea vânzărilor înregistrată de Samsung în primele două săptămâni după creşterea TVA, în unele cazuri ajungând şi la 20%

Competitori de seamă

TV Piaţa televizoarelor este disputată în momentul de faţă de LG, Panasonic, Philips, Samsung şi Sony. Cota de piaţă a LG este de 33,2%, însă pe segmentul LCD-urilor de 42 inci ajunge la 54,2%. La categoria camerelor foto, pe lista competitorilor se adaugă şi BenQ, Canon, Panasonic, cel din urmă având ca obiectiv atingerea unei cote de 15% pe acest segment.

Mobile La categoria telefoanelor, liderul este Nokia, cu o cotă de piaţă de circa 40%, producătorul finlandez pierzând încă teren pe segmentul smartphone. LG este pe locul trei pe această piaţă, cu 9,3%, dar pe a doua poziţie la vânzările de telefoane 3G.