La nivel european, stresul la locul de muncă este a doua cea mai întâlnită problemă de sănătate legată de activitatea profesională, după afecţiunile dorsale, afectând 28% dintre angajaţi. Pe lângă impactul semnificativ asupra sănătăţii oamenilor, efectele stresului se răsfrâng în organizaţii şi, implicit, în economie. Mai mult, este principalul factor pentru apariţia sindromului „burnout“, adică o formă de epuizare emoţională, asociată cu atitudini negative, chiar cinice, faţă de propria persoană sau faţă de cei din jur.
„Se vorbește în companii despre rezultate, cultură organizațională și performanțe, însă se ignoră nevoile emoționale esențiale ale fiecăruia dintre noi. Care fac posibile rezultatele fără un cost emoțional uriaș și nesănătos. Nevoi care ne dau siguranță. Fără de care nu suntem motivați. Frica, vina și teama sunt folosite ca forme de control în relațiile de muncă, din păcate, prea des“, explică Domnica Petrovai, psiholog clinician.
De asemenea, mai spune specialistul, promovarea și susținerea sănătății mintale la locul de muncă înseamnă relații sănătoase de muncă, înseamnă cooperare și colaborare, înseamnă încredere. Însă, dacă ne gândim că 70% dintre adulți au un comportament problematic cauzat de mecanismele de protecție, un training de comunicare nu va rezolva problemele.
„Sănătatea mentală la locul de muncă înseamnă recunoașterea dificultăților în sfera sănătății mentale, cum este depresia sau anxietatea și înseamnă accesul la servicii directe de consiliere psihologică pentru angajați. Depresia și anxietatea nu dispar de la sine, nu sunt semne de slăbiciune sau rușine. Stigma asociată acestor tulburăriu prin care trecem aproape cu toții face ca accesul la serviciile de sănătate mentală să fie redus“, conchide Domnica Petrovai.
Teorie și practică
Cultura de business spune că îți lași problemele personale la ușa biroului, odată ce ajungi în companie. Anca Boalcă, psiholog clinician, spune că este o provocare pentru oricine să vorbească despre problemele emoționale, chiar și cu persoanele apropiate. Prin urmare, cu atât este mai greu să faci asta la locul de muncă. „Pericolul este ca percepția celor cu care lucrăm se poate schimba sau apare teama că ne putem pierde locul de muncă. Sentimentul de vulnerabilitate este greu de acceptat și mult mai dificil atunci când ești nevoit să-l manifești față de anumite persoane cu care nu ai legături emoționale profunde“, spune medicul. Potrivit declarațiilor sale, următorul trend în materie de management în companii impune colaborarea cu un psiholog clinician sau psihoterapeut.
Atunci când nu te simți apt pentru a-ți duce la bun sfârșit îndatoririle, dar continui să lucrezi într-un mediu stresant, poți afecta buna funcționare a companiei.
Horațiu Sima, psiholog
Tulburările psihice ale angajaților îi afectează și pe colegii lor de muncă. „Atunci când nu te simți apt pentru a-ți duce la bun sfârșit îndatoririle, dar continui să lucrezi într-un mediu stresant, poți afecta buna funcționare a companiei“, explică psihologul Horațiu Sima. El dă exemplu unei persoane care suferă de atacuri de panică, care își cunoaște diagnosticul, însă nu ia măsuri pentru a-l ameliora. „Dacă ești, să spunem, conducător auto și ai ghinionul să ai parte de un atac de panică în timpul serviciului, poți produce daune atât ție cât și instituției pentru care lucrezi. Tulburarea psihică se produce atunci când apare un dezechilibru emoțional în viața individului. Relațiile lui cu ceilalți sunt afectate și productivitatea sa scade“, zice specialistul.
Psihologul Keren Rosner a observat că, în ultima perioadă, din cauza vieții stresant și a provocărilor de zi cu zi, tot mai multe persoane dezvoltă anxietate, atacuri de panică, depresie, diverse tulburari afective sau de comportament. „Este un adevăr că jumătate din bolile pe termen lung sunt legate de problemele de sănătate mintală. Afectează capacitatea de a lucra însă cu toate acesta cu sprijinul potrivit persoanele cu probleme de sănătate mintală se pot bucura de oportunități și pot prospera la locul de muncă“, spune ea. Psihologul recomandă ca aceste persoane să se ferească să-și nege stările prin care trec, și să treacă peste teama de a fi excluși, concediați sau neînțeleși. „Sănătatea mintală începe să fie un subiect important la locul de muncă și este foarte bine să devină o preocupare pe agenda angajatorilor. Cu cât vor alege să vorbească pe acest subiect, vor face schimbări pozitive în firma lor“, mai spune Keren Rosner.
28%
dintre angajaţi sunt afectați, la nivel european, de stresul la locul de muncă