Printre primele sancțiuni luate de Uniunea Europeană contra Rusiei figurează un embargo asupra pieselor de schimb și echipamentelor aeronautice. O măsură care are consecințe grele pentru companiile aeriene rusești a căror flotă este în mare măsură occidentală şi care alarmează Agenția europeană pentru securitate aeriană.
Sancțiunile occidentale ar putea fi „foarte periculoase” pentru aviația rusă în lipsa mentenanței
A fost una din primele sancţiuni decise de Occident faţă de Rusia după declanşarea războiului în Ucraina pe 24 februarie: după o reuniune de urgenţă în aceeaşi seară, Uniunea Europeană adopta un lot de măsuri printre care un embargo asupra peiselor de schimb şi echipamentelor aeronautice.
O decizie plină de consecinţe pentru Rusia, ale cărei companii aeriene au abandonat, de zece ani, flota de origine sovietică pentru aparate occidentale, în frunte cu Airbus şi Boeing, dar şi Bombardier şi câteva Embraer. Embargoul asupra pieselor de schimb aeroanutice afectează cvasi-totalitatea companiilor ruseşti. Dintr-o flotă de pasageri şi cargo de aproape 1.000 de aparate, trei sferturi din avioane sunt de origine europeană, americană şi canadiană. Impactul embargoului ar trebui să fie resimţit în primul rând la întreţinerea motoarelor.
Anunţând sancţiunile, Ursula von der Leyen, preşedinta Comisiei Europene, a amintit „uriaşa dependenţă” a operatorilor ruşi de aceste piese de schimb venite din Vest. Ea a estimat că acest embargo va „afecta sectorul cheie al economiei ruse şi conectivitatea ţării”, conform latribune.fr
Lipsa de mentenanţă a avioanelor e „foarte periculoasă”
Dar acest obietiv îl alarmează pe directorul executiv al Agenţiei europene pentru securitate aeriană (AESA). Patrick Ky s-a declarat „foarte îngrijorat”, marţi, de securitatea avioanelor de fabricaţie occidentală care continuă să zboare în Rusia, în situaţia în care accesul la piese de schimb şi la o mentenanţă adecvată a acestor aparate a fost restrânsă în ţară. „Este foarte periculos”, a declarat el jurnaliştilor în marja unei conferinţe, adăugând că instituţiile de reglementare nu dispun de date corecte privind numărul de avioane care zboară în Rusia. Un risc ce se intensifică pe măsură ce trece timpul, a subliniat el: „Peste şase luni, cine ştie? Peste un an – cine ştie?”.
În ciuda sancţiunilor adoptate de UE, Patrick Ky a arătat că organismele de reglementare ar trebui să examineze cererile de derogare ale Rusiei „caz cu caz”. După părerea lui, unele dintre ele ar putea reprezenta „raţiuni umanitare, dar asta nu ar trebui totuşi să devină normă”.
Avioane confiscate de Rusia
O altă sancţiune luată de occidentali: Uniunea Europeană a cerut tuturor occidentalilor care îşi închiriază avioanele să le repatrieze înaintea datei de 28 martie. Drept reacţie, Vladimir Putin a promulgat o lege care permite companiilor ruseşti să reînmatriculeze în Rusia avioanele închiriate de la societăţi străine, în ciuda cererilor făcute de acestea de a le recupera. „Aceste lucru va permite companiilor aeriene ruseşti să-şi păstreze flota de avioane străine şi să le exploateze pe liniile interne”, arătase adunarea legislativă rusă, Duma de Stat, pe site-ul său de internet. O acţiune ce arată a confiscare.
Legea rusească permite astfel companiilor din ţară să obţină certificate de navigaţie ruseşti pentru a continua să le exploateze pe liiniile interne. Rusia ocoleşte astfel suspendarea certificatelor de navigaţie de către diferite autorităţi ale aviaţiei civile din lume.