Sanda Visan este una dintre putinele reprezentante ale sexului frumos care raspund de destinul unui post de televiziune. Misoginii, fireste, n-o iau in serios. Nici pe ea si nici postul a carui conducere a ocupat-o prin concurs. TVR2 si directoarea sa sunt expediati, de obicei, undeva sub mantaua canalului TV Romania 1. Sanda Visan nu concepe ca TVR2 sa fie considerat "slujnica din casa" primului canal al televiziunii publice: "Suntem o familie si nu accept pentru canalul TVR2 postura de copil h
Sanda Visan este una dintre putinele reprezentante ale sexului frumos care raspund de destinul unui post de televiziune. Misoginii, fireste, n-o iau in serios. Nici pe ea si nici postul a carui conducere a ocupat-o prin concurs. TVR2 si directoarea sa sunt expediati, de obicei, undeva sub mantaua canalului TV Romania 1. Sanda Visan nu concepe ca TVR2 sa fie considerat „slujnica din casa” primului canal al televiziunii publice: „Suntem o familie si nu accept pentru canalul TVR2 postura de copil handicapat in care, din pacate, se doreste a fi plasat.”
Sanda Visan si-a inceput cariera de teleast in TVR, in ultimul deceniu al regimului ceausist. Pentru ca dosarul sau nu era foarte „curat” (comunistii ii descoperisera in familie un bunic chiabur), nu a avut dreptul de a aparea live pe micul ecran. Asa incat a trebuit sa se multumeasca cu ipostaza de regizor de montaj. Dupa 90, a cochetat vreo noua luni cu faimoasa emisiune de stiri Actualitati, apoi a lucrat in diferite departamente ale institutiei. In 93 a obtinut o bursa in SUA. A lucrat ceva timp pentru o statie publica din Chicago, unde a avut ce invata.
Ca mai toti romanii care s-au intors cu experienta din Vest, aici, pe malurile Dambovitei, n-a putut s-o exploateze (experienta, desigur!) decat in mica masura. „Cand m-am intors in 1996, am gustat din plin senzatia de inutilitate si frustrare, explica Sanda Visan. Atmosfera tensionata din Televiziune mi-a dat impresia ca, desi lipsisem ceva vreme, cu folos, dupa cum cred, nu aveam cum sa le impartasesc celor din jurul meu ceea ce castigasem dincolo.” Timp de doi ani a realizat, in general, emisiuni cu profil cultural difuzate cu precadere…dupa miezul noptii.
Sanda Visan acorda
credit televiziunii publice
In pofida dezamagirilor, nu s-a gandit vreodata sa plece la o televiziune particulara, acordand in continuare credit televiziunii publice unde „se pot realiza emisiuni pe care o statie particulara nu le suporta”. In opinia sa, o televiziune publica este un spatiu care trebuie sa redea cat mai bine imaginea cetatii si, in egala masura, sa gazduiasca dezbaterile publice. Convingerile sale au contat si la concursul din aceasta primavara, pentru ocuparea postului de director al canalului TVR2.
Actuala directoarea are cinci consilieri si un buget care reprezinta 35% din banii pentru productie ai Societatii Romane de Televiziune (SRTV). Mai precis spus, TVR2 are la dispozitie aproape o treime din cele 110 miliarde lei cu care televiziunea publica a demarat, in acest an, operatiunea de recastigare a terenului pierdut in fata posturilor private. Potrivit strategiei initiale, TVR2 trebuia sa apara in „haine noi” la doua saptamani dupa lansarea canalului TV Romania 1, care a avut loc la sfarsitul lui septembrie. Calendarul n-a fost respectat. Gandit pe hartie in termeni culturali si destinat educarii tineretului, TVR2 a fost obligat sa lase loc desfasurarii de forte a postului TV Romania 1. „Explicatia care ni s-a dat a fost lacunara: „Nu avem capacitatea tehnica de a sustine concomitent doua grile””, afirma Sanda Visan. Asa ca tot ceea ce fusese pregatit cu atentie (grila, noua sigla, sloganul) a fost pus la conservare pentru sfarsitul anului, un termen pe care Sanda Visan este decisa sa-l respecte, incercand sa-i determine pe cei cu putere in SRTL sa puna in practica noul concept al postului.
Pana la inaugurare, TVR2 bate pasul pe loc. „Nu e un secret pentru nimeni ca azi traim din reluari. Aceasta situatie are drept cauza, in principal, lipsa spatiilor de productie din televiziune. Practic, ne strecuram cum putem si cand putem, pentru a inregistra ceva”, constata cu amaraciune interlocutoarea noastra. Ea nu se plange de lipsa banilor necesari pentru relansarea postului. Dimpotriva, crede ca cei pe care-i are sunt suficienti. Nu intelege de ce nu i se permite sa colaboreze cu producatorii din afara televiziunii, in conditiile in care preturile de productie ale acestora sunt de doua ori mai mici decat cele practicate in interiorul televiziunii nationale. Raspunsul pe care-l primeste este: „E mai bine sa pastram banii la noi acasa!”
Noua grila este impanata
de promisiuni
Sanda Visan si-a luat inima in dinti si, dupa ce a discutat cu membrii Consiliului de Administratie si ai Comitetului Director, a explicat in scris situatia de conservare a postului membrilor comisiilor de cultura, arta si mass-media din cele doua Camere ale Parlamentului. A trimis si premierului o sesizare scrisa. Doar Gabriel Tepelea, presedintele comisiei din Camera Deputatilor, i-a promis ca situatia se va imbunatati, cel mai probabil la inceputul lunii decembrie. Pana atunci, au fost lansate deja emisiuni care urmaresc recastigarea publicului: Trupa DP2, Curierul de ambe sexe, E dreptul tau, In pas cu voi. Reteta acestora are o singura miza: vedetele TVR2 se vor forma la „locul de munca” si nu vor fi importate. In ciuda acestor noi emisiuni, greul este dus in continuare de telenovele si, surprinzator, de filmele romanesti.
Sanda Visan are planuri mari si in ceea ce priveste strategia comerciala. Ea viseaza la vremurile in care clientii publicitari vor dori sa-si promoveze produsele si serviciile, in exclusivitate, pe postul pe care il conduce.
Sanda Visan, director TVR2
„In pofida unui anumit grad de anchilozare a relatiilor de productie din televiziune, imi asum tentativa de revenire a canalului TVR2 la locul de frunte pe care-l merita. Nu vad motivele pentru care TVR2 nu ar putea sa concureze de la egal la egal cu TV Romania 1.”