Afacerile grupului Sanofi Aventis România, care include şi producătorul local de medicamente Zentiva, se vor menţine la nivelul din 2009, de 816 milioane lei, în condiţiile lansării a 15 produse noi, profitabilitatea companiei fiind afectată de amânarea termenelor de plată şi de sistemul claw-back.
„Consider că dacă rămânem la valoarea de anul trecut va fi un succes pentru filiala Sanofi Aventis în România. Există în acest moment o serie de constrângeri care pot afecta business-ul, respectiv preţul medicamentelor, dacă acesta va rămâne la minimul european, rata de schimb, dacă se va menţine la 4 lei/euro sau va fi cea de calcul al bugetului României, de 4,2 lei/euro, claw-back-ul, care va influenţa profitabilitatea oricărui producător de pe piaţă, plus termenele de plată amânate. Oricum, o eventuală scădere de preţ în acest an va fi compensată de o creştere a volumului”, a declarat, marţi, directorul general Sanofi-Aventis România, Dan Ivan.
Costuri suplimentare pentru filiala autohtonă
El a adăugat că filiala din România are costuri suplimentare de 6-10% pentru medicamentele importate de la compania mamă, din cauza diferenţei dintre termenele de plată ale grupului francez şi cele de pe piaţa românească.
„Compania mamă ne facturează la două luni, în timp ce în România noi suntem plătiţi în cel mai bun caz la 240 zile, uneori la opt luni, astfel că suntem nevoiţi să apelăm la împrumuturi în lei (pentru achitarea facturilor -n.r.). Costul pentru aceste împrumuturi sunt suportate de filiala locală, cheltuielile suplimentare fiind de 6-10%”, a precizat Ivan.
Afaceri totale de 815,7 milioane lei în 2009
În 2009, afacerile Sanofi-Aventis România s-au ridicat la 528,9 milioane lei, iar cele ale Zentiva la 286,8 milioane lei, împreună totalizând 815,7 milioane lei, cu o cotă de piaţă de 10,1%, potrivit firmei de cercetare şi analiză a pieţei Cegedim.
Astfel, divizia Sanofi-Aventis România a devenit, anul trecut, în urma preluării Zentiva, lider pe piaţa farmaceutică românească.
„Pentru a ne menţine poziţia de lider pe piaţa locală trebuie să venim cu produse noi, astfel că în acest an ne bazăm pe o creştere organică. În plus, suntem deschişi la orice propunere de cooperare pe partea de producţie şi de promovare comercială, atât din partea filialelor din grupului Sanofi, cât şi de la alte companii. Cooperarea presupune parteneriate, dar şi achiziţii de produse, grupuri de produse sau chiar companii”, a explicat oficialul companiei.
15 produse noi în 2010
Pentru acest an, Sanofi are în plan lansarea a 15 produse noi, din care mai mult de jumătate vor fi produse generice şi medicamente fără prescripţie (OTC).
Pe segmentul de OTC-uri Sanofi România are o cotă de piaţă de 15%, iar pe cel de medicamente cu prescripţie de 9,7-9,8%. Totodată, compania deţine peste 7% din piaţa de generice (copii ale medicamentelor originale -n.r.).
„Cota de piaţă a genericelor este sub cea a grupului, fiind astfel segmentul pe care sperăm să creştem cel mai mult, în timp ce pentru OTC-uri avem un portofoliu puternic, pe care vrem să îl creştem”, a precizat oficialul Sanofi-Aventis.
În cazul aplicării sistemului de claw-back, în baza căruia producătorii de medicamente care desfac produse pe piaţa românească trebuie să contribuie la finanţarea sistemului public de sănătate cu o sumă reprezentând între 5% şi 11% din veniturile realizate în urma vânzării produselor, Ivan a apreciat că Sanofi ar putea plăti valoarea maximă.
„Contribuţia aceasta este de fapt o pierdere de profit pentru companie”, a spus directorul general al Sanofi România.
În primul trimestru din 2009, Sanofi-Aventis, al patrulea producător de medicamente din lume, a plătit circa două miliarde de dolari pentru achiziţia companiei cehe Zentiva, acţionarul majoritar al companiei din Bucureşti, asigurându-şi o platformă pentru dezvoltarea pe segmentul medicamentelor generice în Europa Centrală şi de Est, Turcia şi Rusia.
SURSA: Mediafax