Anul acesta vine cu aproximativ 150 km de cale ferată modernizată pentru România. Oficialii CFR SA, promit că în acest an se vor recepţiona lucrările de modernizare a căii ferate, între Simeria şi Sighişoara, pe o lungime de aproximativ 150 km. Între Sighişoara şi Simeria, lucrările de modernizare aflate în execuţie înseamnă schimbarea liniilor, peroane, instalaţii de siguranţă şi dirijare a traficului, gări, puncte de oprire, poduri, podeţe, tuneluri, pasaje pietonale, treceri la nivel şi substaţii de tracţiune. Aceste lucrări înseamnă îmbunătăţirea calităţii transportului feroviar, pe Coridorul IV paneuropean, sporirea vitezei de circulaţie la 160 km/h pentru trenurile de călători şi la 120 km/h pentru trenurile de marfă şi introducerea sistemului de semnalizare de ultimă generaţie ERTMS/ETCS Nivel 2.
La sfârşitul lunii iulie, CFR SA a anunțat finalizarea lucrărilor de construcţie pe traseul nou între Sighişoara şi Daneş. Începând din data de 25 iulie, trenurile circulă, între Sighişoara şi Daneş, pe firul II modernizat al variantei de traseu nou-construită pe intervalul de staţii Sighişoara – Aţel. Conform oficialilor CFR SA, proiectul înseamnă patru poduri feroviare, printre care podul în formă de arc peste râul Târnava Mare, două tuneluri – Sighişoara şi Daneş şi pasajul superior peste DN 13. „Procesele de recepție sunt în diverse etape. Până la finalul acestui an vom circula, fără restricții, pe linia de cale ferată Sighișoara-Simeria. Pe tronsonul Sighişoara – Coşlariu, în lungime de aproximativ 100 km, lucrările de modernizare pe cele trei loturi Sighişoara – Aţel, Aţel – Micăsasa şi Micăsasa – Coşlariu sunt executate în proporţie de peste 95%“, ne-a declarat directorul general al CFR SA, Ion Gavrilă.
Inspecții între Simeria și Arad
În fiecare lună, directorul General al CFR SA, Ion Gavrilă inspectează toate cele patru loturi de cale ferată, între Simeria şi Arad, unde au început lucrările de reabilitare şi modernizare. Între Km 614 – Gurasada – Simeria, în lungime totală de 141,17 km, s-au semnat anul trecut contracte în valoate totală de 7,7 miliarde lei, pentru patru loturi de lucrări, pe secţiunile Km 614 – Cap Y Bârzava (2a), Cap Y Bârzava – Cap Y Ilteu (2b), Cap Y Ilteu – Cap Y Gurasada (2c) şi Gurasada – Simeria (tronson 3).
Directorul General al CFR SA, Ion Gavrilă, administratorul infrastructurii feroviare ne-a precizat că verifică, lunar, evoluţia lucrărilor de modernizare pe cele 4 şantiere feroviare deschise în vestul ţării, între Km 614 – Gurasada – Simeria. „Polul investiţiilor feroviare s-a mutat între Simeria şi Arad. Toate cele patru şantiere sunt în grafic. Trebuie să supraveghez şantierele, sute de angajaţi sunt zilnic pe cele paru şantiere. Am fost pe şantiere cu toţi factorii implicaţi, consultant, proiectat, beneficiar şi antreprenor. Trebuie să stăm la masă toate părţile, dacă există probleme trebuie rezolvate rapid”, a declara Ion Gavrilă.
Conform oficialilor CFR SA, pe cele patru şantiere, unde este asigurat front de lucru, nu se înregistrează decalaje în graficele stabilite, discuţiile fiind însă concetrate pe clarificarea problemelor şi identificarea soluţiilor tehnice optime în zonele de traseu unde se construiesc cele 4 poduri noi peste râul Mureş, tunelul nou de la Baţa și noile pasaje din staţiile Mintia şi Deva.
Oficialii Ministerului Transporturilor a anunțat, la începutul acestei luni, care este stadiul lucrărilor pe Coridorul IV paneuropean, lucrări ce vizează modernizarea infrastructurii și suprastructurii feroviare și creșterea vitezei la 160 km/h. „Pe șantierele feroviare km 614 – Cap Y Bârzava (2a) și Cap Y Barzava – Cap Y Ilteu (2b) se fac terasamente și consolidări pe întreaga distanță. Lucrările includ construirea mai multor poduri, podețe, tuneluri, modernizarea stațiilor, dar și implementarea sistemului de siguranță a traficului ERTMS (European Railway Traffic Management System – n.r.)”, au scris reprezentanții Ministerului Transporturilor pe Facebook.
„35% din traseu se construieşte de la zero”
Un reprezentant al asocierii Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL, firmele care se ocupă de reabilitarea secţiunilor km 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y)(2b). „Au început lucrările pe toată lungimea celor două secţiuni, primul lot, km 614 – Cap Y Bârzava are o lungime de circa 41 km, tronsonul Bârzava – Cap Y Ilteu are o lungime de aproximativ 38 km. Este închis un fir de circulaţie pe intervale şi jumătate din fiecare staţie. Au început lucrări de terasament la peroane în staţii, şi derulăm lucrări de defrişare a terasamentulului pentru noile variante de traseu. Pe primul lot, km 614 – Cap Y Bârzava, aproximativ 10% din traseu este nou, pe secţiunea Bârzava – Cap Y Ilteu, 35% din traseu se construieşte de la zero. O bună parte din traseu se mută pe partea cealaltă a râului Mureş, construim un tunel şi două poduri peste râul Mureş“, explica un reprezentant al asocierii Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL.
Inginerii firmelor de construcţii au demarat lucrările pregătitoare pentru construcţia tunelului. „Pe partea de semnalizare, inginerii au început lucrări de proiectare, se construiesc clădiri în fiecare staţie unde sunt adăpostite echipamentele pentru centralizare electronică“, menționa reprezentantul asocierii Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems. România SRL.
Asocierea condusă de firma Astaldi are un termen de trei ani pentru executarea lucrărilor de modenizarea a infrastructurii feroviare, electrificare – energoalimentare, precum şi lucrări de implementare a sistemului de siguranţă a traficului ERTMS (ETCS nivel 2 + GSMR). Lucrările de reabilitare a celor 78 km de cale ferată sunt finanţate din bani europeni (85%) şi fonduri de la buget (15%).
Centralizare electronică pe între Deva și Timișoara
În luna iulie, CFR SA a recepționat lucrările de modernizare a instalaţiilor de centralizare electromecanică pe secţia de circulaţie Ilia-Lugoj, tronson în lungime de aproximativ 72 km. Lucrările au fost executate de firma Thales, valoarea totală a acestui contract fiind de 55,4 milioane fără TVA, din care 47,1 milioane lei reprezintă sprijinul financiar nerambursabil acordat de Comisia Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operaţional Sectorial „Transport” 2007-2013, restul sumei fiind asigurată de la buget.
Lucrările au constat în execuţia lucrărilor de modernizare a instalaţiilor de centralizare electromecanică pe secţia de circulaţie Ilia – Lugoj. Durata de proiectare şi execuţie a lucrărilor a fost de 24 luni, începând cu data emiterii ordinului de începere a lucrărilor la care se adaugă 24 luni perioada de notificare a defectelor de la recepţia la terminarea lucrărilor.
Licitaţie pentru linia Braşov-Sighişoara
Odată cu demararea celor două şantiere de cale ferată, între Simeria şi Sighişoara, miza anului 2018 o reprezintă cele trei licitaţii pentru reabilitarea liniei de cale ferată pe realaţia Braşov-Apaţa-Caţa-Sighişoara, cu o lungime de aproximativ 130 de kilometri. CFR SA anunţa, luna trecută, că reprezentanţii Comisiei Europene susţin implementarea proiectelor pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare din România, conform calendarelor şi a bugetelor transmise de reprezentanţii CFR SA. „Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.“ S.A. are cereri de finanţare aprobate de Comisia Europeană pentru 7 proiecte incluse în Programul CEF TRANSPORT 2014-2020, contribuţia totală a CEF fiind de aproximativ 1,13 miliarde euro. Unul din cele mai importante proiecte de modernizare a infrastructurii feroviare este implementat pe tronsonul feroviar Braşov-Sighişoara, pentru care CFR SA a obţinut două granturi de finanţare, în valoare totală de 1,11 miliarde de euro, pentru modernizarea subsecţiunilor Braşov – Apaţa, Caţa – Sighişoara şi Apaţa – Caţa“, explica CFR SA.
Potrivit oficialilor companiei, există şase oferte pentru modernizarea subsecţiunii CF Apaţa-Caţa. Subsecţiunea Apaţa – Caţa, parte a tronsonului feroviar Braşov – Sighişoara, este situată pe Axa prioritară TEN-T 22 (Coridorul Rin-Dunăre, ramura nordică) Nürnberg-Praga-Viena-Budapesta-Curtici-Simeria-Braşov-Bucureşti-Constanţa, iar modernizarea acestei subsecţiuni contribuie la dezvoltarea infrastructurii feroviare prin sporirea vitezei de circulaţie la 160 km/h pentru trenurile de călători şi la 120 km/h pentru trenurile de marfă.
La licitaţia deschisă au depus documentaţie următoarele 6 asocieri de firme:
-Asocierea Rail Works;
-Asocierea Pizzarotti Spa, Pizzarotti SA, IC IÇTAȘ INȘAAT SANAYI VE TICARET A.Ș;
-Asocierea FCC Construcction S.A., Astaldi S.p.A., Activ Group Management SRL;
-Asocierea SAIPEM S.P.A. , Dogus Insaat ve Ticaret AS;
-Asocierea STRABAG AG- STRABAG SRL;
-Asocierea Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret A.Ș. – Makiol Inşaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.Ș;
Valoarea totală estimată a contractului este de 2,86 miliarde lei fără TVA, sursa de finanţare fiind asigurată de Comisia Europeană prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF), în proporţie de 81,74%, iar cofinanţarea în proporţie de 18,26% de la Bugetul de Stat. În perioada următoare, comisia de evaluare va analiza documentele de calificare şi propunerile tehnice şi financiare.