Dupa decizia de lichidare a Santierului Naval Giurgiu, echipele manageriale ale societatilor de profil au inteles ca santierele navale nu vor mai fi sustinute de stat, iar supravietuirea acestora depinde exclusiv de modul in care sunt ele administrate. Analistii financiari din piata de capital sustin ca rezultatele economico – financiare obtinute in ultimele 18 luni de santierele navale indica o radicala schimbare de strategie economica a administratorilor. In plus, brokerii apreciaza ca actiunile santierelor navale ar putea deveni atractive la sfarsitul anului 1999 pentru jucatorii de portofoliu. Avand in vedere rezultatele obtinute de aceste societati la jumatatea acestui an, investitorii ar putea fi interesati de dividende, mai ales ca preturile medii pentru actiunile din acest domeniu sunt subapreciate.
Procesul de privatizare a schimbat ierarhia in topul celor mai puternici constructori de nave din Romania. Astfel, pe primele doua locuri, dupa cifra de afaceri realizata si profitul obtinut din constructia si repararea navelor, se situeaza Santierul Naval Galati si Daewoo Heavy Industries Mangalia. In primul caz, achizitionarea pachetului majoritar de actiuni de catre firma Damen Shipyards Hoogezand a condus la acoperirea capacitatii de productie, in proportie de 96 %, cu comenzi pentru export, in 1999 si in anul 2000. Anul trecut, Santierul Naval Galati a exportat nave in valoare de 40 milioane USD, iar pentru acest an este contractata pentru export productie in valoare de 60 milioane USD. In cazul Santierului Naval 2 Mai Mangalia, firma mixta realizata cu grupul de firme Daewoo si-a impus un program de investitii de aproximativ 49 milioane USD, care va permite intrarea in competitia rezultatelor economico-financiare cu santierul din Galati in urmatorii doi ani. Vechiul santier 2 Mai Mangalia a ramas in prezent cu numai zece angajati si a reusit sa achite datorii restante ale firmei in valoare de aproximativ 22 miliarde lei, prin vanzarea stocurilor si recuperarea creantelor.
Razboiul din Iugoslavia a cauzat pierderi santierelor navale estimate, pana in prezent, la aproximativ 30 milioane dolari. Comenzile de corpuri de nave fluviale, executate de Santierul Naval Orsova pentru Germania, Olanda si Belgia trebuiau livrate la destinatar pe Dunare. Bombardarea podurilor de peste Dunare a obligat firma sa asigure transportul pe mare, cheltuielile suplimentare estimate pentru livrari fiind de 1,23 milioane dolari. Totusi, compania a obtinut in primul semestru un profit net de 19 miliarde lei.
Navol a pierdut razboiul din Kosovo
Unui alt santier, Navol Oltenita, i-au fost amanate contracte cu parteneri din Germania si Olanda in valoare totala de 85 milioane marci germane, pana la reluarea traficului pe Dunare si clarificarea situatiei din Iugoslavia. Mentinerea starii conflictuale si a embargoului poate conduce la pierderea acestor contracte, pierdere prin care Navol Oltenita poate intra in criza de comenzi.
Blocarea traficului pe Dunare nu a afectat numai contractele de export ale santierelor navale. Astfel, Santierul Naval Tulcea a realizat in primele sase luni ale acestui an numai 76 % din programul de reparatii nave, din cauza reducerii portofoliului de comenzi de la societatile de transport fluvial, Romnav Braila si Navrom Galati. Din aceasta cauza, randamentul activitatii a scazut si conducerea societatii nu stie daca va reusi sa acopere, pana la sfarsitul acestui an, datoriile restante, in valoare totala de aproximativ 23 miliarde lei.
Santierele navale au gasit linia de plutire

29 iulie 1999, 12:00
Ultima modificare în 29 iulie 1999, 15:00
Dupa decizia de lichidare a Santierului Naval Giurgiu, echipele manageriale ale societatilor de profil au inteles ca santierele navale nu vor mai fi sustinute de stat, iar supravietuirea acestora depinde exclusiv de modul in care sunt ele administrate. Analistii financiari din piata de capital sustin ca rezultatele economico - financiare obtinute in ultimele 18 luni de santierele navale indica o radicala schimbare de strategie economica a administratorilor. In plus, brokerii apreciaza ca actiuni
Etichete: arhiva
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook