sectorul constructiilor de nave a inregistrat un recul puternic. A fost o perioada dificila, mai ales pentru ca nu s-au mai facut vase pentru armatorii romani. Insa incepand cu anii 1994-1995 se asista la un reviriment al industriei si se poate concluziona ca privatizarea in acest domeniu a fost un succes”, spune Gheorghe Catrinescu, directorul executiv al Asociatiei Nationale a Constructorilor de Nave (ANCONAV).Acum, santierele romanesti vor sa faca mai mult decat reparatii sau corpuri de nava si se indreapta spre construirea de vase complete pentru clienti straini. Doar asa au de lucru toti angajatii si, in plus, o astfel de afacere, substantial mai ridicata ca valoare decat cea care decurge din coparticiparea la executia unei nave, este un fel de garantie pentru viitorul companiei. „In acest an avem in lucru 24 de nave, intre care se afla portcontainere, petroliere si nave pentru transporturi speciale”, spune Octavian Manolescu, seful Serviciului de relatii publice de la Damen Galati. Dupa ce au preluat santierul, in martie 1999, olandezii de la Damen au investit peste 25 de milioane de dolari pentru modernizarea capacitatilor de productie. santierul lucreaza la intreaga capacitate si a renuntat la realizarea de corpuri de nava, concentrandu-se pe ambarcatiuni „la cheie”. Compania a incheiat anul 2003 cu un profit de 5,4 milioane de euro, iar pentru 2004 mizeaza pe depasirea acestui nivel cu cel putin doua-trei milioane de euro. si santierul naval din Tulcea, controlat de grupul norvegian Aker Brattvaag, isi propune sa livreze cel putin 12 nave in acest an, dupa ce in 2003 a lansat la apa 11 vase. „Avem o crestere importanta a volumului productiei. Ne-am marit pietele de desfacere, astfel ca, in afara de Norvegia, am intrat si pe piata germana”, spune Dumitru Ivanov, directorul general al santierului. Pe langa navele de aprovizionare si cele de tip portcontainer, Aker Tulcea vrea sa construiasca si tancuri specializate in transportul de produse chimice si petroliere. Extinderea productiei reprezinta o miscare strategica; se vizeaza atat acoperirea simultana a trei segmente de piata, cat si limitarea expunerii la evolutiile negative din sectorul international de profil. Aker detine santierul din Tulcea din anul 2000 si a investit aici peste 15 milioane de dolari. Un alt constructor roman de nave aflat in portofoliul grupului norvegian, santierul din Braila, a primit din partea companei franceze Maritime o comanda de 26 de milioane de euro pentru doua tancuri. Livrarea este prevazuta pentru prima jumatate a anului 2005, iar proiectul corespunde strategiei santierului de a se axa pe constructia de vase complete. Aker a „injectat” anul trecut la Braila o suma de 4,6 milioane de euro pentru investitii si capital de lucru. Unul dintre cei mai dinamici jucatori din piata, Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI), are comenzi care ii dau de lucru pana in 2007. „Capacitatile de productie sunt supraincarcate, asa incat vom fi obligati sa subcontractam o parte din lucrari”, sustine Gheorghe Petrescu, vicepresedintele societatii. Investitiile totale de la DMHI, infiintata in 1997 prin asocierea cu santierul Naval 2 Mai Mangalia, se ridica la circa 55 de milioane de dolari. „Din aceasta suma, 30 de milioane de dolari au fost cheltuite pe echipamente, iar 20 de milioane de dolari in know-how”, explica directorul de marketing Paul Ilicenco. Compania a semnat recent cu armatorul german Gebab un contract pentru constructia a patru portcontainere, cu o valoare totala de peste 200 de milioane de dolari. Navele vor avea o capacitate de 4.550 TEU si vor fi livrate pana cel tarziu in iulie 2007. Pentru anul trecut, DMHI estimeaza un castig net de cinci milioane de dolari, insa pentru 2004 se asteapta la diminuarea profitului pana la trei milioane de dolari, ca efect al dublarii pretului tablei in ultimul an. Cifra de afaceri a santierului, care are 3.200 de angajati, a avansat la 103 milioane de dolari in anul 2003.santierul Naval Constanta, preluat in aprilie 2002 de compania Resource International din Insulele Marshall, colaboreaza cu Daewoo Mangalia Heavy Industries pentru o jumatate de nava, spune Bogdan Ciucas, seful biroului marketing din cadrul SNC. Pe langa aceasta colaborare, societatea va semna un contract, cu livrare in 2005, pentru doua tancuri de produse chimice si petrol, de cate 37.000 tdw, destinate unor armatori liberieni. „Contractul prevede posibilitatea ca armatorii sa preia optional inca o nava”, a precizat Ciucas. Intentia santierului este de a-si structura productia pe doua tipuri de nave, de 37.000 tdw, respectiv de 170.000 tdw. SNC a livrat anul trecut unui partener din Germania o nava portcontainer si a avut la reparatii 80-90 de vase.Una dintre marile probleme ale industriei navale romanesti, indicata de toti actorii din domeniu, este asigurarea finantarii necesare pentru construirea unei nave complete. Bancile locale nu au capacitatea de a sustine asemenea proiecte de anvergura, iar daca totusi ar acorda imprumuturi, conditiile de creditare ar dubla pretul navei. Asa ca, daca unele santiere au fost salvate de sprijinul financiar oferit la nivel de grup, altele au lucrat cu echipamente puse la dispozitie de armator.