Proiectele privind reabilitarea Coridorului IV feroviar, Simeria-Arad, au intrat în linie dreaptă. În toamna anului trecut, după finalizarea organizărilor de șantier, constructorii au început în forță lucrările, au scos șina de cale ferată de pe o porţiune de aproximativ 10 kilometri. Mai mult, pe circa 7 km de cale ferată s-au executat lucrări de demontare a suprastructurii și săpături pentru terasamente.
Anul trecut, oficialii CFR SA şi asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL au semnat două contracte în valoare de 3,45 miliarde lei, fără TVA, pentru reabilitarea secţiunilor feroviare km 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y) (2b). Constructorii au la dispoziție 36 de luni pentru finalizarea lucrărilor de modenizare a celor aproximativ 78 km de cale ferată, între Simeria și Arad, proiect în valoare de circa 770 milioane euro, fără TVA.
„Lucrările de modernizare a secţiunilor feroviare km 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y) (2b) trebuie finalizate în iunie 2020. În funcție de condițiile meteo, muncitorii continuă lucrările de scoatere a şinei de cale ferată. Finanțarea lucrărilor este asigurată din bani europeni, exercițiul financiar european 2014-2020“, ne-au explicat oficialii asocierii Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL.
Cele două loturi de cale ferată fac parte din Axa prioritară TEN-T 22 (Coridorul IV Pan-European) Nürnberg-Praga-Viena-Budapesta-Curtici-Simeria-Braşov-Bucureşti-Constanţa. Finanţarea pentru lucrările de reabilitare şi modernizare a căii ferate aflată pe Coridorul IV feroviar este asigurată din fonduri europene şi de la bugetul de stat.
Lucrări de defrișare
Tronsoanele km 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y) (2b) traversează comunele Petriş, Savârşin, Varadia de Mureş, Bata, Bârzava, Conop, Păuliş şi Ghioroc, localități aflate în județul Arad. În apropiere de stația Păuliș, muncitorii au finalizat lucrările de defrișare. În stația de cale ferată, muncitorii au început săpăturile, au demontat mare parte din suprastructură, au mutat cabluri și pregătesc terenul pentru noua lucrare de infrastructură feroviară.
Organizare de șantier Bârzava
Un punct important în derularea lucrărilor de modenizare a celor două secțiuni de cale ferată, aflate între Simeria și Arad, este localitatea Bârzava. Aici s-a stabilit cea mai importantă organizare de șantier. Constructorul a amenajat mai multe birouri pentru angajați, ingineri și diriginetele de șantier. În organizarea de șantier sunt amenajate și containere dormitor, zeci de angajați sunt cazați. Firmele de construcții au angajat peste 400 de muncitori pentru modernizarea tronsoanelor de cale ferată.
Stații modernizate
La circa 22 de kilometri de municipiul Arad, în apropiere de staţia Ghioroc, şantierul pentru terasamente se întinde pe circa 4 km. În stația Ghioroc, un excavator a scos suprastructura, balastul, piatra spartă și fundația infrastructurii feroviare. Stațiile Petriş, Savârşin, Varadia de Mureş, Bata, Bârzava, Conop, Păuliş şi Ghioroc vor fi modernizate conform standardelor europene.
Ion Gavrilă a cerut mobilizare operaţională pe şantiere şi prin respectarea graficelor de lucrări
Noul director general al CFR SA, Ion Gavrilă, se bazează pe o colaborare eficientă cu firmele care au câştigat contractele de execuţie pentru proiectele aflate în derulare pe Coridorul Rin-Dunăre (ramura nordică). „Pe Coridorul Rin-Dunăre (ramura nordică) avem în execuţie, la ora actuală, între Km 614 şi Sighişoara, lucrări de modernizare a infrastructurii şi suprastructurii feroviare pe aproximativ 300 km de cale ferată dublă. Vorbim despre cele mai importante proiecte de dezvoltare a reţelei feroviare, care trebuie să devină prioritare nu doar pentru CFR SA, dar şi pentru constructori“, ne-a declarat Ion Gavrilă.Directorul general al CFR SA precizează că firmele care au câştigat contractele de execuţie trebuie să facă faţă acestei provocări, prin mobilizare operaţională pe şantiere şi prin respectarea graficelor de lucrări. „Consider că o astfel de abordare constructivă de lucru, bazată pe o colaborare reciprocă, poate contribui semnificativ la readucerea transportului feroviar printre preferintele călătorilor, dar şi la îmbunătăţirea relaţiilor comerciale cu reţelele feroviare de la graniţe“, ne-a mai declarat șeful companiei CFR SA.