Dupa ani de zile de chinuri pentru a da o forma si un continut acestui program, concluziile sunt, ca intotdeauna, dezamagitoare: incompetenta si ineficienta la nivel central si local deopotriva. La care se adauga, evident, o incalceala de interese.
Pe ce ne bazam cand spunem toate acestea? Sigur, am putea intreba beneficiarii programului sau, si mai bine, pe aceia care ar fi putut fi. Parerile lor au fost exprimate in nenumarate randuri, in diferite medii, dar, dupa cum se spune, “cainii latra, ursul trece”.


Noi am gasit o cale mai simpla (cel putin in aparenta) de a demonstra afirmatiile de mai sus. si anume aceea ca exista la nivel institutional o degringolada si o confuzie atat de profunda incat este chiar de mirare ca s-a putut face atat cat s-a facut. Spunem in aparenta mai simpla deoarece, odata intrati in hatisurile legislatiei, aproape ca ne-am ratacit. E poate greu de crezut ca, parcurgand actele privind constituirea si functionarea diverselor institutii, nu reusim sa intelegem care ce face. Veti vedea insa in continuare despre ce este vorba.

Confuzie pe toata linia

Aventura noastra a pornit de la OUG nr. 103/2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 1/2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura, Industrie Alimentara si Dezvoltare Rurala si a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 142/2000 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei SAPARD pentru implementarea tehnica si financiara a Instrumentului special de preaderare pentru agricultura si dezvoltare rurala. Daca ati pierdut sirul acestui titlu prea lung si nu va e clar despre ce este vorba, nu trebuie decat sa cititi preambulul acestui act normativ, care spune urmatoarele:
“Deoarece in Legea nr. 1/2004 se specifica faptul ca Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura, Industrie Alimentara si Dezvoltare Rurala este singura institutie care gestioneaza masurile de sprijin din cadrul Politicii Agricole Comune, se impune modificarea in regim de urgenta a acesteia, precum si a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 142/2000 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei SAPARD pentru implementarea tehnica si financiara a Instrumentului special de preaderare pentru agricultura si dezvoltare rurala, pentru asigurarea pregatirii constructiei institutionale a celor doua agentii, in vederea gestionarii fondurilor europene.”
In traducere inseamna ca, de mai bine de un an de zile, Agentia SAPARD administreaza in mod ilegal fondurile programului, efectuand plati catre beneficiarii proiectelor de finantare. Mai exact, acea parte a fondurilor provenind de la bugetul de stat.


Ca sa faca pace, legiuitorul a facut doua lucruri: a scurtat denumirea Agentiei de plati (care se cheama acum Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura) si a stabilit ca ea va gestiona unele masuri finantate din fonduri europene pentru agricultura, prin intermediul a 42 de sucursale judetene. De la sine inteles, Agentia SAPARD urmeaza sa gestioneze celelalte masuri finantate din fonduri europene. Cu alte cuvinte, sa fie de mancare pentru toata lumea. Care sunt unele si care sunt celelalte, vom afla la momentul potrivit prin ordin al MAPDR. Pentru fondurile de la buget, Agentia de plati poate delega sarcinile de administrare si catre alte organisme (cum este Agentia SAPARD) cu conditia indeplinirii unor conditii.
Dar asta nu e tot. Agentia SAPARD este, in plus, Organismul coordonator al agentiilor de plati pentru agricultura, dezvoltare rurala si pescuit, prin intermediul unei noi directii – Directia pentru coordonarea agentiilor de plati din fonduri europene pentru agricultura, dezvoltare rurala si pescuit.
Confuzia este deplina in momentul in care mai adaugam ca, din momentul aderarii, Agentia SAPARD va deveni Agentia de plati pentru dezvoltare rurala si pescuit.


Ce am inteles pana acum este ca exista niste agentii de plati. Doua din ele le-am identificat deja: Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura si Agentia SAPARD, viitoarea Agentie de plati pentru dezvoltare rurala si pescuit. Ambele sunt structuri ale Ministerului Agriculturii. Dar cu siguranta ca trebuie sa fie mai multe, daca este nevoie de o Directie care sa le coordoneze. Iar pe langa asta, si de o Autoritate pentru acreditarea agentiilor de plati pentru agricultura, dezvoltare rurala si pescuit.









Logic, dar degeaba. Nu am gasit nici un alt act normativ care sa reglementeze activitatea unor alte agentii de plati, decat cele deja prezentate.
Sa intelegem ca se infiinteaza in SAPARD o Directie de coordonare a propriei activitati de plati? Sau care coordoneaza activitatea unei alte Agentii de plati care, totusi, nu ii este subordonata si care culmea, deleaga Agentia SAPARD sa administreze fonduri bugetare? si cine este pana la urma Autoritatea aceea pentru acreditare? Tot ce am putut gasi a fost o Autoritate pentru monitorizarea activitatii Agentiei de plati si interventie pentru agricultura, aparuta in structura MAPDR, dupa aparitia HG nr. 374/2005 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 155/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale. Care si asta ce anume monitorizeaza, daca exista deja o Directie pentru coordonarea agentiilor de plati?



Am mai facut o incercare sa intelegem ceva, parcurgand OUG nr. 142/2000 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei SAPARD pentru implementarea tehnica si financiara a Instrumentului special de preaderare pentru agricultura si dezvoltare rurala. Ordonanta a fost modificata de sapte ori pe parcursul a aproape patru ani. si nu ne lamureste cu nimic mai mult.
In aceste conditii, asteptam de la diversii oficiali ai diverselor ministere si institutii publice si altceva decat datul ochilor peste cap si oftatul adanc. Atitudinea lor, prin prisma celor prezentate mai sus, da de inteles ca nu e deloc simplu sa fii incompetent, ca asta cere efort si abnegatie. Acceptand doar exercitiul lor oratoric, nu facem decat sa acceptam implicit faptul ca, din punct de vedere institutional, societatea romaneasca este un esec. Ministerele, agentiile, comitetele si comisiile, directiile, birourile si oficiile nu sunt decat tot atatea moduri de a crea niste posturi in care se afla oameni care muncesc intr-o deplina ignoranta a rezultatului pe care ar trebui sa-l obtina.