Şapte din zece companii americane dispun de o strategie de succesiune profesională ca parte a strategiei de dezvoltare, însă majoritatea spun că aceasta este prea puţin eficientă sau chiar ineficientă, potrivie unui studiu realizat de Institutul pentru Productivitate Corporatistă (Institute for Corporate Productivity).
Riscul de a rămâne fără persoane competente şi scăderea eficienţei pândesc orice companie atunci când au loc promovări sau demisii. În acest caz, foarte multe companii au pus la punct un plan de succesiune. Acesta ajută la indetificarea telentelor dintr-o comăpanie şi orientează departamentele de resurse umane spre instruirea şi promovarea angajaţilor potriviţi în posturile potrivite.
Astfel, aproape 97% dintre companiile performante sunt de părere că planificarea succesiunii reprezintă suportul business-ului din punct de vedere strategic.60% dintre respondenţi afirmă, de asemenea, că beneficiul adus de implementarea unui astfel de sistem este eficientizarea chetuielilor. În acelaşi timp, 55% susţin că succesiunea este un punct cheie în stabilirea fişei postului.
Eficient sau ineficient?
Cu toate că mare parte a companiilor văd ca pozitivă existenţa unui plan de succesiune, majoritatea nu percep clar şi imediat beneficiile acestuia. 53% dintre companii au spus că eficienţa planului de succesiune este moderată, în timp ce 23% au evaluat planul ca fiind puţin sau deloc eficient. Doar doi din zece angajatori au arătat că această planificare este benefică, majoritatea companiilor din aceasta categoire fiind cele performante, cu cifre de afaceri şi cote de piaţă constante.
“Deşi companiile recunosc nevoia unui plan de succesiune în organizaţie şi beneficiile acestuia, acestea nu implementeaza în totalitate programul, realizând o planificare doar pentru o parte din poziţii”, a declarat Carol Morrison, unul dintre realizatorii studiului.
Studiul a fost efectuat pe un eşantion de 257 de companii din Statele Unite ale Americii.
Strategie aflată la început în România
Strategia planului de succesiune este un model de succes mai ales în companiile din ţările dezvoltate, unde metodele de business sunt şi ele foarte avansate, au declarat într-un interviu anterior pentru capital.ro specialiştii în resurse umane.
În România planul de succesiune se regăseşte pe lista unui număr foarte redus de companii. „Procentul companiilor care apelează la planul de succesiune nu este unul foarte mare în România”, a declarat Iuliana Badea, director de vânzări al companiei de recrutare şi resurse umane Lugera & Makler. Mai mult chiar, pe piaţa locală, planificarea avansării este o practică a multinaţionalelor care adoptă această strategie la nivelul întregului grup.