O analiza publicata de Institutul Economic din Viena (IEV) arata ca Ungaria, Cehia si Polonia ar putea sa piarda anul viitor razboiul atragerii de noi investitii in domenii precum software, farmaceutice, electronice sau componente auto. Chiar daca nu este privita chiar ca o favorita de catre companiile din aceste domenii, Romania are sansa sa se lipeasca de afaceri noi din partea marilor jucatori mondiali.
„Problema fortei de munca ieftine sau a angajatilor bine pregatiti nu mai reprezinta principalele criterii pentru investitorii straini care doresc sa se stabileasca pe aceste piete”, spune Andrew Flinn de la agentia guvernamentala 3I USA.
Atragerea de materie prima de pe piata interna si o infrastructura bine pusa la punct au devenit acum primele lucruri la care se uita o companie atunci cand vrea sa investeasca in aceasta zona.
„Din nefericire, peste 50% din companiile occidentale care investesc in tari precum Romania sau Bulgaria spun ca nu au posibilitatea sa cumpere materie prima de pe piata interna”, spune Maria Katazorova de la IEV.     

Componente auto

Posibili investitori: Delphi Automotive, Autoliv, Ford, Lear Corp, Plastic Omnium, Robert Bosch, Bosal si Behr.
Proiecte noi anuntate: Peste 100 de companii din acest domeniu si-au manifestat intentia de a realiza investitii noi, iar 25 dintre acestea au indicat Europa Centrala si de Est drept loc de constructie de capacitati de productie. Autoliv si Robert Bosch sunt deja prezente in Romania. In cazul firmelor producatoare de componente pentru industria auto forta de munca ieftina s-a dovedit un atu destul de important pentru piata romaneasca. Statisticile arata ca valoarea totala a investitiilor din acest domeniu sunt de peste 100 milioane de dolari. 80% din proiectele de investitii de anul trecut s-au concretizat prin deschiderea unor linii de productie si doar 20% au fost indreptate catre sectorul de logistica, marketing si dezvoltare. In cele mai multe cazuri, numarul de locuri de munca nou create nu a depasit cifra 500. Doar trei proiecte, toate in Europa de Est au fost finalizate prin angajarea a peste 1.000 de persoane.

Posibili investitori: Ford, DaimlerChrysler, BMW, Volskwagen, General Motors, Honda si Volvo.
Odata cu intrarea Renault pe piata romaneasca, analistii nu mai acorda mari sanse Romaniei in atragerea de noi investitii in domeniul producerii de autovehicule. Exista insa posibilitatea ca o parte din marii jucatori mondiali sa externalizeze anumite activitati cum este aceea a producerii de cutii de viteze sau motoare auto. Chiar si asa, sansa ca Romania sa castige din acest lucru este redusa. Polonia, Marea Britanie si Slovacia sunt tarile care au reusit sa intre in gratia producatorilor globali.
Deschiderea de noi capacitati de
productie a condus la infiintarea a peste 1.000 de noi locuri de munca. Pe ansamblu, productia de autovehicule a fost preferata de 62% din companii, iar externalizarea 28%. Romania a avut de castigat doar in privinta infiintarii de filiale de
marketing si vanzare.

Software

Posibili investitori: Fujitsu, Microsoft, Cisco, IBM, Sun Microsystems, Siemens impreuna cu XACCT Technologies Israel, Zone Technologies si Red Hut.
Investitiile marilor jucatori de pe piata de software nu pot fi considerate de mare anvergura. Deschiderea unor astfel de afaceri implica asigurarea a cel mult 1.000 de locuri de munca, dar nivelul salarial poate fi mult mai ridicat comparativ cu alte industrii. Analistii spun ca aceste companii acorda o atentie speciala dezvoltarii diviziei de marketing, si mai putin productiei prin infiintare de capacitati de productie. Romania este una din tarile din Europa Centrala si de Est din ce in ce mai des indicata drept loc de dezvoltare a afacerilor. Salariile relativ mai reduse decat in alte tari din zona, cat si numarul mare de specialisti software constituie principalele atuuri in atragerea de investitii noi in acest domeniu. Deocamdata, SUA, Franta si Germania raman principalele zone de atractie pentru companiile de software.

Electronice

Posibili investitori: Philips, Siemens, Motorola, Flextronics, Sony, Hewlett Packard, Matsushita si SGS Tomson.
Cu 227 proiecte de investitii realizate anul trecut, industria electronica a detinut anul trecut 10% din totalul afacerilor noi realizate in Europa. In cazul in care respectivele companii vor alege Romania drept loc de deschidere de capacitati de productie, avantajele vor fi extrem de interesante. Peste 35% din proiectele de investitii ale producatorilor de electronice implica angajarea a peste 200 de angajati, iar 10% se refera la peste 1.000 de locuri de munca noi create. Totusi, analistii sunt sceptici in privinta dezvoltarii afacerilor, tinand cont de regresul acestei industrii de la inceputul acestui an. 40% din investitiile anului trecut au avut in vedere deschiderea de noi capacitati de productie, 26% au fost facute in sectorul dezvoltarii, iar 9% au ramas la stadiul de intentie.

Telecomunicatii

Posibili investitori: Colt Telecom, Deutsche Telekom, IX Holding, City Reach, Global Switch
Proiectele de telecomunicatii, cum ar fi cele de infiintare de puncte de transfer de date (IDC), ar putea sa reprezinte atuul Romaniei in atragerea de investitii in acest domeniu. Centrele de contact, productia de echipamente de IT si Telecom, marketingul si vanzarea, laboratoare de cercetare, logistica si infiintarea de cartiere generale ar putea sa aduca anul viitor peste 100 de milioane de dolari in Romania. Analistii spun ca totul depinde de modul in care autoritatile romane vor reusi sa castige razboiul cu exodul de specialisti, dar si de facilitatile fiscale acordate companiilor din acest domeniu. In general, astfel de proiecte nu conduc la crearea a mai mult de 50 de locuri de munca. Doar patru companii de telecomunicatii au realizat anul trecut investitii dupa finalizarea carora au angajat peste 100 de persoane.

Farmaceutice

Posibili investitori: Pharmacia&Upjohn, Roche, Merk, Clariant, Novartis, AstraZenecca si Johnson/Johnson.
Investitiile straine din industria farmaceutica romaneasca au fost anul acesta de peste 40 milioane de dolari. Marii producatori mondiali spun totusi ca aceasta piata este una interesanta si ca intentioneaza sa deschida si alte capacitati de productie. Cel mai nou exemplu este cel al companiei Europharm care, recent, a anuntat ca va investi la Brasov 15 milioane de dolari pentru dezvoltarea unei fabrici de medicamente. Exemplul anului trecut a aratat ca firmele din acest domeniu prefera sa mearga mai mult pe varianta infiintarii unor laboratoare de cercetare si dezvoltare de noi produse, si mai putin pe constructia de fabrici.
Tinand cont de pozitia de monopol pe care unele companii le au in Romania este insa de asteptat ca numarul investitiilor noi sa creasca in urmatorii trei ani.

Sectorul chimic

Posibili investitori: Akzo Nobel, BASF, Dow Chemical, Huntsman, ICI, Solvay si Astra Zeneca.
Companiile din aceasta industrie prefera sa mearga in general pe varianta deschiderii de noi capacitati de productie in tari unde exista posibilitatea atragerii simultane de materie prima.
Tinand cont de faptul ca Romania a acordat o atentie deosebita acestui sector si inainte de 1989, exista premisele ca o parte din proiectele de investitii ale acestor companii sa se indrepte catre aceasta piata. Companiile occidentale vorbesc insa de competitia cu grupuri puternice din Rusia cum este cazul Lukoil. Anul trecut un procent de 82% din noile proiecte au fost indreptate catre domeniul productiei, iar restul in cel al distributiei. Foarte putine au fost insa exemplele in care deschiderea de capacitati de productie a condus la infiintarea a mai mult de 1.000 de locuri de munca. In cele mai multe cazuri s-a mers pe varianta micilor fabrici cu cel mult 200 de angajati.

Autovehicule si motoare

Posibili investitori: Ford, DaimlerChrysler, BMW, Volskwagen, General Motors, Honda si Volvo.r
Odata cu intrarea Renault pe piata romaneasca, analistii nu mai acorda mari sanse Romaniei in atragerea de noi investitii in domeniul producerii de autovehicule. Exista insa posibilitatea ca o parte din marii jucatori mondiali sa externalizeze anumite activitati cum este aceea a producerii de cutii de viteze sau motoare auto. Chiar si asa, sansa ca Romania sa castige din acest lucru este redusa. Polonia, Marea Britanie si Slovacia sunt tarile care au reusit sa intre in gratia producatorilor globali. r
Deschiderea de noi capacitati de r
productie a condus la infiintarea a peste 1.000 de noi locuri de munca. Pe ansamblu, productia de autovehicule a fost preferata de 62% din companii, iar externalizarea 28%. Romania a avut de castigat doar in privinta infiintarii de filiale de marketing si vanzare.r
r