Pensiile, in schimb, s-au micsorat, dar numai cele mai marisoare - pensiile care depasesc 2.000.000 lei (venit net, dupa plata asigurarilor de sanatate - CASS). Altfel spus, pensionarii care primeau pana acum mai mult de 2 milioane lei vor cotiza la bugetul statului. Algoritmul urmeaza modelul impozitarii salariilor: dupa scaderea contributiilor (in cazul pensiilor este vorba numai de contributia la asigurarile sociale de sanatate) din venitul rezultat se mai scad 2.000.000 lei (deducerea de baz
Pensiile, in schimb, s-au micsorat, dar numai cele mai marisoare – pensiile care depasesc 2.000.000 lei (venit net, dupa plata asigurarilor de sanatate – CASS). Altfel spus, pensionarii care primeau pana acum mai mult de 2 milioane lei vor cotiza la bugetul statului. Algoritmul urmeaza modelul impozitarii salariilor: dupa scaderea contributiilor (in cazul pensiilor este vorba numai de contributia la asigurarile sociale de sanatate) din venitul rezultat se mai scad 2.000.000 lei (deducerea de baza), iar venitul obtinut se supune grilei de impozitare: pana la 1.061.000 lei, 18%, intre 2.603.001 si 4.146.000 lei, 190.980 + 23% din ceea ce depaseste 190.980, intre 2.603.001 si 5.785.000 lei , 977.680 + 34% din ceea ce depaseste 4.146.000 lei.
Impozitarea incepe deja sa se faca simtita in buzunarul cetatenilor, intrucat a intrat in vigoare la 1 iulie 2000 (OUG nr. 87/2000). Totusi, pensionarii nu vor fi nevoiti sa faca drumuri in plus sau sa-si bata capul cu intocmirea de acte suplimentare. Daca nu obtin si alte venituri in afara de pensie, ei nu au obligatia de a depune declaratia anuala de venit.
Retinerea impozitului se face la sursa. Casele de asigurari sociale vireaza sumele statului. Obligatorie pentru veniturile obtinute din salarii, din colaborari sau din activitati independente, plata CAS (contributia la asigurarile sociale) nu se aplica in cazul veniturilor din pensii.
Impozitul pe rateuri va disparea abia la anu
Castigul din vanzarea valorilor mobiliare este supus de asemenea impozitarii, dar numai in cazul unei diferente pozitive intre pretul de vanzare si pretul de cumparare. Noua reglementare rezolva situatia confuza indusa prin Ordonanta de urgenta nr. 73/1999, prin care era aplicat impozit la valoarea tranzactiei. Astfel, se ajungea la aberanta situatie de a se impozita pierderea. Inexplicabil, Ministerul Finantelor e in continuare surd la toate vocile care au semnalat neregula. Desi a promovat in sedinta de Guvern modificarea, aceasta intra in vigoare abia la 1 ianuarie 2001.
Liber-profesionistii au obligatia de a tine contabilitatea in partida simpla (in sistem real).
Deduceri permise: contributia la asigurarile sociale si cheltuielile efectuate in vederea obtinerii de profit. Nu pot fi deduse amenzile, majorarile de intarziere, penalitatile, cheltuielile de protocol peste limta de 0,25% aplicata la diferenta dintre venitul brut si celelalte cheltuieli deductibile, ratele creditelor.
Beneficiarii drepturilor de proprietate intelectuala vireaza statului 15% din venitul brut. Plata se face prin retinere la sursa de catre platitorul de venit, care are obligatia de a-l vira statului pana la data de 10 a lunii urmatoare.
Cota de cheltuieli deductibile: 25% din venitul brut. In cazul veniturilor obtinute din lucrari de arta monumentala, scapa impozitarii 40% din suma.
Cei care au dreptul la deduceri forfetare vor completa Registrul-jurnal de incasari si plati, in care trebuie sa evidentieze cheltuielile si veniturile obtinute, stabileste legea romana. Astfel, vor avea documentele justificative pentru deducerea cotei forfetare de cheltuieli acceptate de lege.
O persoana fizica datoreaza mai mult impozit statului decat o societate comerciala. La vremea cand a fost aprobata OUG nr. 73/1999, Finantele cereau de la societatile comerciale 38% impozit pe profit. Acum, cota a scazut in cazul firmelor la 25%, in vreme ce un artist (poet, pictor, scupltor, actor), notarii, avocatii, mestesugarii cotizeaza cu 40% din veniturile obtinute.
Ghid legislativ
· Ordonanta de urgenta nr. 73/1999 privind impozitul pe venit Monitorul Oficial nr. 419 din 31 august 2000
· OUG nr. 87/2000 pentru modificarea si completarea OUG nr, 73/1999 Monitorul Oficial nr. 302 din 3 iulie 2000
· OUG nr. 9/2000 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 66/1997 privind scutirea de plata a impozitelor pe salarii si/sau pe venituri realizate de consultanti straini pentru activitatile desfasurate in Romania in cadrul unor acorduri de imprumut – Monitorul Oficial nr. 93 din 1 martie 2000
· HG nr. 611/2000 privind stabilirea baremului lunar pentru impunerea veniturilor din salarii si pensii si a actualizarii sumelor fixe prevazute in OUG nr. 73/2000 pentru semestrul II al anului 2000 Monitorul Oficial nr. 335 din 19 iulie 2000
· Calculator al impozitului pe veniturile din salarii si pensii realizate incepand cu luna iulie 2000 Monitorul Oficial nr. 335 din 19 iulie 2000
· Hotararea Guvernului nr. 1066/1999 privind aprobarea normelor metodologice pentru aplicarea OUG nr. 73/1999 Monitorul Oficial nr. 2 din 5 ianuarie 2000
· HG nr. 1065/2000 privind stabilirea baremului lunar pentru impunerea veniturilor din salarii si asimilate acestora, realizate in anul 2000 – Monitorul Oficial nr. 652 din 31 decembrie 1999