au fost contractate in majoritate, cele adresate proiectelor de investitii pentru dezvoltare regionala ale administratiei locale sunt neatinse. Bugetul programelor se intinde pe doi ani, 2003 si 2004. Asadar, se poate spune ca acei bani care nu au fost folositi anul trecut pot ajunge la destinatie anul acesta. Insa, dupa cum au evoluat lucrurile, sansele ca aceasta sa se intample sunt extrem de mici. Concret, 100 de miliarde de lei din doua programe au ramas in buzunarul Ministerului Integrarii Europene (MIE). Aceasta pentru ca nici macar un proiect din partea consiliilor locale sau judetene nu a fost selectat pentru finantare. si mai tragic este faptul ca programele cu pricina, adresate administratiei locale, au un buget dublu si, respectiv, triplu in anul 2004. In total, este vorba despre sapte milioane de euro care, deocamdata, nu se duc nicaieri. „In cazul programelor „Stimularea parteneriatului intre consiliile judetene in vederea implementarii proiectelor pentru dezvoltare regionala” (s-a propus un proiect, neeligibil pentru finantare) si „Intarirea capacitatii consiliilor locale de a implementa proiecte pentru dezvoltare locala” (au fost propuse un numar de cinci proiecte, nici unul eligibil pentru finantare) se va propune realocarea acestor fonduri pentru finantarea altor programe de dezvoltare regionala”, se arata intr-un comunicat remis de catre Ministerul Integrarii Europene. Nu se stie exact nici daca se vor mai lansa noi licitatii din fondurile stabilite pentru anul 2004. Probabil ca oricum ar fi inutil. Se pare ca principala problema pentru lipsa proiectelor o constituie conditiile de eligibilitate prea stricte: „…beneficiarul va face dovada achitarii a 70% din suma contractata, iar Ministerul Dezvoltarii si Prognozei va vira 30% (valoarea ajutorului financiar nerambursabil) pe masura achitarii de catre solicitant a contributiei proprii”, se arata in Procedura de implementare a programului, adresata consiliilor locale. La un proiect de un miliard de lei, autoritatile locale trebuie sa puna din buzunar aproape 800 de milioane de lei. Dar cofinantarea nu este singura problema a acestor licitatii de proiecte. „In cererea de finantare trebuia sa fie mentionata perioada in care se va desfasura proiectul. Or, institutiile respective nu stiu de pe-acum daca vor avea bani, peste doi sau trei ani”, spune Luminita Mihailov, directorul Agentiei de Dezvoltare Regionala II Sud-Est. „Un „succes total” a inregistrat „Stimularea parteneriatului intre consiliile judetene”, dat fiind ca s-a propus un singur proiect, neeligibil pentru finantare. Aceasta ar trebui sa indrepte atentia oficialilor spre gasirea de noi conditii, mai flexibile si mai permisive, pentru ca autoritatile publice locale sa poata accesa fondurile”, spune Christian Fotache, consultant finantari. Cateva sugestii concrete constau in modificarea categoriilor de cheltuieli eligibile. „Astfel raportul de costuri eligibile la costuri neeligibile este de 1 la 4. Studiile de teren, verificarea tehnica a proiectarii, documentatiile ce stau la baza emiterii avizelor si acordurilor impuse prin certificatul de urbanism, documentatiile urbanistice, studiile de impact, studiile/expertizele de amplasament, consultanta, asistenta tehnica sunt doar cateva dintre costurile considerate a fi neeligibile”, explica Christian Fotache. Nu in ultimul rand, se pare ca parteneriatele intre diferite consilii judetene s-au dovedit dificile din cauza ca acestora le este greu sa identifice elemente comune de dezvoltare pe care apoi sa le coreleze cu bugetul maxim acceptat. Interesant este faptul ca un alt program, adresat tot administratiei locale, acela de „Investitii in servicii sociale” se poate spune ca a avut succes. Nu numai bugetul pe 2003, ci si cel pe 2004 au fost aproape epuizate. Pana acum s-au incheiat contracte de finantare cu 153 de primarii si consilii judetene pentru centre educative, centre sociale si de reabilitare, cantine sociale, camine pentru batrani. De asemenea, din aceeasi categorie, a programelor finantate din bugetul fostului MDP, face parte si programul de Stimulare a dezvoltarii oraselor mici prin finantarea IMM-urilor. si acesta a avut succes, fondurile fiind utilizate in proportie de 65% pana in prezent, restul urmand a fi contractate anul acesta.
1. Stimularea parteneriatului intre consiliile judetene in vederea implementarii proiectelor pentru dezvoltare regionala
· Subprogramul finanteaza achizitionarea de catre consiliile judetene a serviciilor de proiectare pentru obiective de investitii comune in doua sau mai multe judete;
· In cazul in care proiectul elaborat se implementeaza in doua judete, pentru fiecare suma solicitata prin cererea de plata beneficiarii vor trebuie sa contribuie cu 70% din suma contractata, iar in cazul in care este vorba de trei sau mai multe judete beneficiarii trebuie sa achite 30% din suma contractata;
· In 2003, conform analizei efectuate de catre Ministerul Integrarii Europene, s-a propus un singur proiect, neeligibil pentru finantare;
· Cateva costuri importante, neeligibile: studii de impact, studii/expertize de amplasament, consultanta, asistenta tehnica.
2. Intarirea capacitatii consiliilor locale de a implementa proiecte pentru dezvoltarea locala
· Programul finanteaza achizitionarea serviciilor de elaborare proiecte privind investitiile pentru reabilitarea, modernizarea, extinderea sau amenajarea retelelor de alimentare cu apa, canalizare, termoficare, gaze; De asemenea, se au in vedere statiile de epurare a apelor reziduale, cladirile din domeniul public al oraselor;
· Grantul nerambursabil asigurat de la bugetul de stat este de 30% din valoarea totala, dar nu mai mult de 400 de milioane de lei;
· In anul 2003, in cadrul acestui program au fost propuse un numar de cinci proiecte, nici unul eligibil pentru finantare.