Sarbatorile hibernale 2005 aduc mai putine profituri comerciantilor europeni decat in anii trecuti. Problemele economiilor statelor membre, neincrederea in politicieni si esecul Tratatului Constitutional au rezonanta in deciziile de cumparare ale cetatenilor Uniunii Europene.

In fiecare an, in preajma sarbatorilor de iarna, esantioane reprezentative de consumatori din noua state membre ale Uniunii Europene sunt chestionate asupra intentiilor de cumparare a ofertei de sezon. Rezultatele obtinute nu orienteaza numai industria de profil, ci reprezinta si un indicator important al perceptiei publice asupra gradului de integrare politica si economica a Uniunii Europene, a fiecarui stat in parte.


Imaginea de ansamblu obtinuta la finalul anului 2005 arata o Uniune divizata. Majoritatea francezilor si germanilor sunt pesimisti in ceea ce priveste viitorul apropiat si intentioneaza sa directioneze catre conturile personale de economii resursele financiare pe care in alti ani le-au cheltuit pe cadouri pentru ei si cei apropiati lor. Nu este surprinzator, avand in vedere ca economiile celor doua tari stagneaza, ca una dintre ele – Germania, a trecut printr-o campanie electorala zgomotoasa, al carei slogan a fost “reforma cu orice pret”, ca somajul este in crestere, la fel si tensiunile sociale. Pentru acei cetateni europeni care simt ca viitorul este nesigur, anul acesta, Mos Craciun este mai sarac. Nemtii vor cheltui cu 9% mai putin decat anul trecut, portughezii si italienii, cu 6%, iar olandezii, cu 5%. La nivelul Uniunii Europene, statistica seaca arata ca saracia Mosului este de trei procente, respectiv incasarile estimate de detailisti in aceasta iarna vor fi cu 3% mai mici decat anul trecut. La prima vedere nu este mult, in realitate, la scara unei piete de peste 475 de milioane de consumatori, pierderile sunt importante.


Exista insa si europeni linistiti. Sunt cetatenii statelor membre ale caror economii au performat anul acesta. Siguri ca si maine vor avea un loc de munca bine platit sau un ajutor social sigur si decent, 84% din irlandezi sunt dispusi ca anul acesta sa cheltuiasca la fel de mult, sau in plus, pe cadouri. Cresterea consumului de sezon este estimata la 8%, comparativ cu anul precedent. Doar spaniolii le egaleaza optimismul vizavi de viitor, cu un consum anticipat mai mare cu 6% decat cel din 2004.
Banii cheltuiti se duc pe mancare si pe cadouri, mai ales pentru copii. Francezii sunt parintii cei mai dedicati din tarile studiate, daca ar fi sa-i apreciem strict din perspectiva cadourilor oferite de Craciun copiilor. Daca ar fi pusi sa aleaga intre a face economii si a cumpara daruri, circa 85% ar opta pentru a doua varianta. Belgienii si englezii se afla la polul opus, majoritatea fiind tentata mai degraba de strangerea banilor albi pentru zile negre.


Disponibilitatea catre consumul de sezon este rezultanta catorva factori. Primul si cel mai important este perceptia publica asupra situatiei economiei unui stat membru si a Uniunii Europene in ansamblu. Urmeaza, in ordine, increderea in clasa politica, securitatea locurilor de munca, veniturile familiilor si evenimente conjuncturale, de tipul esecului Tratatului Constitutional in doua dintre cele mai importante state membre. Toate acestea incurajeaza sau nu indivizii sa faca cheltuieli ce nu sunt absolut necesare.

Recesiunea economica Imputineaza cadourile

Cheltuielile pe care europenii sunt dispusi sa le faca de sarbatori depind de perceptia publica asupra starii economiei Uniunii Europene.

Portughezii sunt de departe cei mai pesimisti, doua treimi din populatia tarii considerand ca economia are probleme, deci banii trebuie dramuiti cu grija, pentru ca viitorul este incert. Cei mai optimisti sunt irlandezii, care declara ca anul acesta, de sarbatori, cheltuiesc mai mult decat de obicei pe cadouri. Este normal, avand in vedere ca economia Irlandei functioneaza cu motoarele turate la maxim.

Sursa: Deloitte Survey 2005

NeIncrederea In politicieni reduce cumparaturile

Starea economiei nationale si impactul pe care deciziile politicienilor aflati la putere il are asupra nivelului de trai al populatiei sunt catalizatori puternici ai comportamentului consumatorilor europeni. Intentiile de cumparare de bunuri si servicii, ce pot fi oferite drept cadouri, sunt mari in tari ca Irlanda si Marea Britanie, unde increderea

populatiei in guvern este ridicata, in timp ce in tari ca Germania oamenii se tem ca politicienii nu vor putea relansa economia si se abtin de la cheltuieli, economisind bani albi pentru zile
negre.

Sursa: Deloitte Survey 2005

Esecul Constitutiei se simte si In sacul cu daruri

Aproape jumatate dintre cetatenii europeni sunt ingrijorati ca insuccesul temporar al realizarii uniunii politice a tarilor membre se va reflecta negativ si in economiile acestora.

Majoritatea englezilor, nemtilor si olandezilor se asteapta ca referendumul ratat in Franta si Olanda sa aiba drept ecou accentuarea recesiunii, ceea ce pentru cei mai multi dintre ei ar putea insemna pierderea locurilor de munca sau pierderea partiala a avantajelor de care se bucura in prezent de pe urma sistemelor de asigurari sociale.

Sursa: Deloitte Survey 2005

Teama de somaj se vede In economiile personale

Irlandezii raman si de aceasta data optimistii continentului, fiind cel mai bun barometru al unei economii europene performante.

Statistica arata ca 77% din ei sunt linistiti in ceea ce priveste securitatea locului de munca. Portughezii, a caror stare de spirit este de asemenea un indicator fidel, dar al unei economii in recesiune, se tem, in proportie de 64%, ca isi vor pierde locurile de munca.
Surprinzator, dar nici britanicii nu sunt foarte siguri de soarta locurilor de munca (44%).


Sursa: Deloitte Survey 2005

Asteptarile pozitive deschid baierele pungii

Chiar daca nu au fost anuntate majorari salariale concrete, cetatenii statelor europene ale caror economii nu simt efectele recesiunii au asteptari optimiste. Irlandezii (76,3%), spaniolii (71,0%), italienii (62,6%) si belgienii (61,0%) cred ca anul viitor le va aduce fie o crestere a veniturilor, fie conservarea situatiei prezente, pe care ei o considera ca satisfacatoare. Sentimentul de siguranta pe care il au in prezent, desi nu este bazat pe certitudini, ci pe expectatii, ii determina sa aloce sume importante cumpararii de cadouri.

Sursa: Deloitte Survey 2005