mobilizat cu mic cu mare patru institutii, Agentia SAPARD, Comisia de audit a Ministerului de Finante, Curtea de Conturi, Corpul de Control al Guvernului si, pentru unele chestiuni aparte, Autoritatea Nationala de Control. Impreuna cu efectuarea de controale, Agentia SAPARD a redactat noi reglementari pentru consiliile locale care au depus proiecte. Acestea se refera la documente suplimentare pe care primariile trebuie sa le furnizeze. Daca cumva se constata vreo neregula si ea nu este solutionata urgent, consiliul local risca sa piarda finantarea, ba mai mult, sa plateasca din buzunar Agentiei SAPARD suma deja alocata. Dovada ca autoritatile nu glumesc, „in luna aprilie, au fost recuperate toate debitele rezultate in urma situatiilor conflictuale. Astfel, au fost recuperate: de la Consiliul local Bogdanesti 70 de milioane de lei, de la Consiliul local Horotnic suma de 60 de milioane de lei si a fost retinuta din transa urmatoare de la Consiliul local Merei (toate din judetul Suceava) suma de 27 de milioane de lei”, transmite Agentia SAPARD. Tot de aici aflam ca „nici o plata nu se face catre consiliile locale beneficiare ale sprijinului SAPARD decat dupa verificarea si inlaturarea cauzelor si eventualelor consecinte ale conflictului de interese”. Pe de alta parte, cateva primarii au cazut deja victime excesului de zel al autoritatilor. Florian Vaidean, primarul comunei Band, una dintre cele mai mari din judetul Mures, spunea nu cu mult timp in urma ca a castigat cu un proiect aproape un milion de euro, necesari pentru introducerea alimentarii cu apa potabila intr-o zona recunoscuta pentru ariditatea sa. „Am intocmit dosarul de licitatie si caietul de sarcini si m-am dus bucuros la Alba Iulia. Mi s-a spus sa astept caci vor fi niste modificari. Am mai facut cateva drumuri pana la Alba si Bucuresti. Degeaba… Desi ar trebui sa demaram proiectul, trebuie sa astept. Dupa ce se vor lamuri lucrurile, va trebui sa fac un alt dosar. Alti bani, alta distractie…”, spune Vaidean.Un caz interesant s-a petrecut in comuna Nades. Pana la sosirea banilor europeni, s-a luat un credit bancar pentru demararea lucrarilor de modernizare a unui drum judetean. Numai ca, dupa cazul Suceava, licitatia pentru executie a fost anulata. Motivul: conflictul de interese. Practic, s-a decis anularea licitatiei, pentru ca din comisie facea parte un angajat al Consiliului Judetean Mures si licitatia a fost castigata de Regia Autonoma Drumuri Judetene, regie subordonata Consiliului Judetean. „Nici vorba de conflict de interese!”, spune Valer Bataga de la Consiliul Judetean Mures. „Au existat doar doi ofertanti, dintre care cei de la Drumuri Judetene au oferit un deviz cu un miliard de lei mai putin decat contraofertantii lor. Acum trebuie sa facem o alta comisie, dar dosarele si ofertantii raman aceiasi”, explica Bataga. Consultantii specializati in realizarea de proiecte SAPARD sunt de aceeasi parere, ca reluarea licitatiilor si a verificarilor este in mare parte o pierdere de timp si de bani. Acum, autoritatile verifica orice chichita din CV sau coincidenta de nume, lucru susceptibil sa intarzie procesul de aprobare a proiectelor si, implicit, efectuarea platilor. Pe de alta parte, noul director al Agentiei SAPARD a somat consiliile locale sa aiba musai proiectele incheiate pana la 30 septembrie, altfel nu mai primesc nici un ban. „Sporirea exigentei este un demers foarte util. Desi nu se vor rezolva 100% din probleme, sunt anumite masuri care vor reduce eventualul handicap pentru beneficiarii care lucreaza corect”, crede Marian Stoian, consultant finantari, in cadrul Initial Advisory.
Date despre consecintele controalelor SAPARD
· Aproximativ sase sute de contracte au fost incheiate de catre primarii, din care circa 250 sunt verificate in prezent. Suma totala a contractelor: 435,8 milioane de euro, suma platilor efectuate: 14,8 milioane de euro.
· Pana acum, au fost depistate nereguli la 58 de contracte din care in noua cazuri au fost rezolvate. Astfel, a fost schimbat verificatorul, care era angajat al administratiei publice locale, la sapte proiecte in judetele Arges, Dimbovita si Vilcea.
· „In situatia in care s-au efectuat deja plati, iar verificarile ulterioare arata ca nu au fost respectate prevederile contractuale, Agentia SAPARD va recupera platile care se refera la aceste prevederi”, transmite institutia. „Pentru cazurile de conflict de interese identificate se intocmeste o nota de descoperire a unei iregularitati si se transmite Directiei de Control si Antifrauda”, mentioneaza reprezentantii Agentiei.
· Trei consilii locale au platit din buzunar 130 de milioane de lei Agentiei SAPARD.
Detalii despre noile proceduri SAPARD
Ce trebuie sa stie primariile pentru a nu intra in colimator:
„Pe parcursul verificarii legaturilor familiale care ar reprezenta un potential conflict de interese, in cazul existentei unei asemanari ale numelor de familie se va solicita persoanei care este implicata direct in derularea procesului de achizitii publice (exemplu: membru in comisia de evaluare) o declaratie pe proprie raspundere prin care sa se certifice ca nu exista nici o relatie familiala cu persoana susceptibila. Tipologia conflictelor de interese:
· Membrii comisiei de evaluare a proiectelor sunt sau au fost actionari, asociati, administratori sau angajati la una dintre societatile participante la licitatie;
· Membrii comisiei de evaluare a proiectelor sunt ori au fost angajati ai Consiliului Judetean, care la randul sau are calitatea de asociat sau actionar la una dintre societatile participante la licitatie;
· Verificatorii sunt ori au fost angajati ai firmei de proiectare;
· Dirigintii de santier sunt sau au fost angajati ai firmei de constructii;
· Expertii din cadrul firmelor de proiectare sau constructii, verificatorii ori dirigintii de santier sunt functionari publici ori angajati contractuali in cadrul administratiei publice.O problema deosebita o constituie stabilirea unei limite in timp pana la care sa opereze interdictiile pentru fostii angajati, asociati, administratori sau angajati la una dintre societatile participante la licitatie de a fi membri ai comisiei de evaluare ori de a detine calitatile de verificatori, diriginti sau experti in derularea proiectelor din cadrul Programului SAPARD.Cele doua tipuri de abordari ale verificarilor:
· In cazul in care Consiliul local nu a angajat inca serviciul sau lucrarea la adjudecarea careia se identifica un posibil conflict de interese, Agentia SAPARD actioneaza preventiv, recomanda modul de inlaturare a conflictului si avizeaza contractele dintre Consiliul local si furnizori doar dupa rezolvarea situatiei.
· In cazul in care Consiliul local a angajat deja serviciul sau lucrarea la adjudecarea careia se identifica un posibil conflict de interese, Agentia SAPARD actioneaza corectiv, recomandand modul de inlaturare a conflictului si efectueaza platile doar dupa rezolvarea situatiei. Daca vor exista situatii in care actiunile corective duc la concluzia ca datorita conflictului de interese a fost influentata alegerea unui alt contractor decat cel cu cea mai avantajoasa oferta, Agentia SAPARD nu va plati serviciile sau lucrarile aferente.