Proiectele elevilor români acoperă o gamă largă de domenii, de la instrumente optice configurabile la energii regenerabile prin care poate fi scoasă energie electrică și din vibrațiile podelei unei săli de sport, și până la un mall virtual de aplicații pentru smartphone.
Ediția din acest a Intel ISEF are loc în perioada 10 – 15 mai în Pittsburgh, Pennsylvania, Statele Unite ale Americii.
„Intel ISEF este o interacțiune globală unică, este speranța umanității pentru o planetă mai bună, un loc unde știința și ingineria își continuă neîncetat evoluția fără a cere voie nimănui, locul în care tehnologia se naște din cunoaștere și inovare”, spune profesorul Dan Milici, coordonatorul elevilor români de la Intel ISEF.
Instrumente optice configurabile
Daniel Cosovanu, elev la Liceul Tehnologic Tomșa Vodă, din Solca, județul Suceava, în vârstă de 19 ani, participă la Intel ISEF cu un proiect despre instrumente optice configurabile cu aplicabilitate în construirea microscoapelor, ochelarilor și camerelor de fotografiat de dimensiuni reduse, a telescoapelor și domeniului opticii din medii de imponderabilitate.
Modelul optic flexibil propus de Daniel constă în folosirea presiunii variabile în lentilele și oglinzile elastice cu scopul modificării distanței focale prin schimbarea curburii. Aceste lentile și oglinzi variabile se pot realiza cu ajutorul membranelor elastice transparente și reflectante, a lichidelor și gazelor cu indice mare de refracție.
Principalele avantaje ale proiectului lui Daniel sunt: flexibilitatea optică – dimensiuni reduse și ușurința modificării distanței focale: în cazul aparatelor de fotografiat nu mai sunt necesare numeroase lentile ce își modifică distanța dintre ele, timp de construcție mic – cazul lentilelor și oglinzilor mari, posibilitatea schimbării indicelui de refracție în funcție de lichidul folosit și modificarea caracteristicii de filtru, prin utilizarea unor substanțe opace sau semitransparente difuzate în substanța transparentă inițială.
Daniel a câştigat anul trecut la Intel ISEF premiul Patent and Trademark Office Society pentru originalitate, analiză și claritate în știință și tehnologie. El a participat cu un proiect bazat pe reutilizarea dozelor de aluminiu pentru realizarea unor panouri solare ce pot fi folosite la încălzirea unei locuințe.
Colectarea energiei electrice din vibrațiile unei săli de sport
Luca George Florescu de la Colegiul Național Sf. Sava și Andrei Dan Corbeanu de la Colegiul Național Tudor Vianu din București, ambii în vârstă de 17 ani, propun un studiu teoretic și experimental în domeniul colectării energiei reziduale, ce se concretizează într-o structură cubică. Proiectul lor, “Harvesting energy cube”, este o demonstrație ce evidențiază captarea energiei din mediul înconjurător.
Potrivit celor doi elevi, hiba actuală a domeniului energiei este folosirea abundentă a surselor neregenerabile de energie. Acesta este unul dintre motivele pentru care rezerva globală de petrol se va epuiza în 39 de ani, în cazul în care consumul de petrol ar rămâne constant, însă acesta crește.
Colectarea energiei reprezintă generarea curentului electric din mediul înconjurător, ce poate fi folosit pentru a alimenta diferite dispozitive electrice. Diferite tehnologii pot fi aplicate, în funcție de sursa de energie. Pentru mișcare, poate fi folosită conversia mecanică, dar și lumina, căldura, electro-magnetismul și sursele biologice de energie. Cuplate la noi forme de stocare a energiei și consumatori mici de energie, energia obținută din surse regenerabile poate înlocui nevoia bateriilor, ducând astfel la dezvoltarea unor noi piețe, ca de exemplu cea a dispozitivelor wireless. Un microgenerator harvesting este în mod normal alcătuit din 3 mari componente: generatorul ce convertește energia mediului înconjurător în energie electrică, amplificatorul de voltaj și elementul ce stochează energia.
Autorii efectuează în prezent un studiu privind identificarea unor aplicații cum ar fi utilizarea sistemelor harvesting pentru aerodromuri sau pentru recuperarea energiei în construcții, printre care colectarea energiei electrice din vibrațiile unei săli de sport.
MobMall, mall-ul de aplicații pentru smartphone-uri
Ultimii ani au fost marcați de o creștere mare a utilizatorilor de gadgeturi cu sistem de operare Android sau iOS, susțin Alexandru-Mihai Glontaru (19 ani), Mihai-Alexandru Bercu (18 ani) și Cristian-Alexandru Dragomir (19 ani) de la Colegiul Național “Tudor Vianu” din București, autorii proiectului MobMall. Odată cu apariția acestui val de utilizatori au luat naștere și oportunitățile de extindere a comerțului online. Din ce în ce mai mulți cumpărători preferă să își desfășoare activitatea în domeniul online, susțin cei trei.
Odată cu migrarea utilizatorilor de Internet dinspre computerele personale spre dispozitivele mobile, a apărut și un fenomen de renunțare la navigarea prin browser. Întrucât aplicațiile native oferă numeroase avantaje, cum ar fi rapiditatea, fidelitatea designului, încadrarea corectă pe orice tip de ecran, cât și un trafic redus de date, se estimează că în perioada ce urmează browserele vor dispărea definitiv din lumea gadgeturilor, dovada fiind ca în ultimii doi ani, procentul de utilizare a browserelor pe telefoanele inteligente a coborât de la 20% la 14%.
Astfel a apărut necesitatea dezvoltării unei aplicații care să permită accesul către un număr cât mai mare de branduri utilizând o singură interfață: un mall online. MobMall este prima aplicație de acest tip și se axează pe două direcții. Este țintită simplificarea procesului de cumpărare pentru a încuraja utilizatorii să folosescă aplicația ca alternativă la comerțul clasic.
Proiectul celor trei elevi din București nu este un simplu magazin online, ci o colecție de magazine ce permite accesul în fiecare dintre ele din aceeași aplicație, fără ca utilizatorul să fie nevoit să instaleze un program diferit pentru fiecare magazin pe care îl frecventează. Mai mult decât atât, soluția oferă antreprenorilor posibilitatea de a ocupa un loc în magazin fără a avea nevoie de cunoștințe de programare, ori a apela la un serviciu specializat. Tot ce trebuie să facă un comerciant pentru a ocupa un spațiu în acest mall este să populeze baza de date aferentă magazinului saău cu produsele pe care le oferă spre vânzare.
În 2013, marele premiu al competiției Intel ISEF, Gordon E. Moore, în valoare de 75.000 de dolari, a fost câștigat de Ionuț Budișteanu, din Râmnicu Vâlcea, pentru proiectul său bazat pe inteligență artificială, mașina fără șofer.
Peste 1.700 de elevi de liceu din 70 de țări, regiuni și teritorii participă la ediția din acest an a Intel ISEF, program al Society for Science & the Public (SSP), pentru premii de 5 milioane de dolari.