Sauvage? Mai bine ia-mă pierdut la spate!

În luna februarie a.c., compania ISRA Center Marketing Research a realizat, în exclusivitate pentru revista Capital, un studiu privind piaţa serviciilor de înfrumuseţare. Efectuată pe un eşantion alcătuit din 1.074 de persoane din mediul urban, cercetarea a urmărit atingerea următoarelor obiective: măsura în care românii apelează la un salon de înfrumuseţare, tipuri de servicii solicitate cel mai des, criterii de alegere a centrului/salonului unităţii, comportamentul de c

În luna februarie a.c., compania ISRA Center Marketing Research a realizat, în exclusivitate pentru revista Capital, un studiu privind piaţa serviciilor de înfrumuseţare.

Efectuată pe un eşantion alcătuit din 1.074 de persoane din mediul urban, cercetarea a urmărit atingerea următoarelor obiective: măsura în care românii apelează la un salon de înfrumuseţare, tipuri de servicii solicitate cel mai des, criterii de alegere a centrului/salonului unităţii, comportamentul de consum, suma disponibilă pentru astfel de servicii, frecvenţa vizitelor la un salon specializat.

Potrivit rezultatelor studiului, unul din trei orăşeni, majoritatea femei şi îndeosebi persoane cu vârste între 20 şi 44 de ani, apelează lunar la serviciile unui salon de înfrumuseţare. Mai puţin de jumătate dintre respondenţi (47%) au afirmat că preferă să frecventeze doar un anumit salon. Curăţenia este principalul criteriu de alegere menţionat de persoanele intervievate, profesionalismul personalului, igiena şi gradul de sterilizare a instrumentarului fiind următoarele aspecte de care se ţine cont.

Doar 11,2% din clienţi, mai ales tineri între 20 şi 24 de ani, apelează la serviciile unui hair-stylist, ceilalţi mulţumindu-se cu prestaţiile coafezelor sau frizerilor obişnuiţi. De asemenea, doar 5% din orăşeni au fost cel puţin o dată la un centru de înfrumuseţare/recreere/relaxare/sănătate de tip spa.

Comentând rezultatele cercetării, Alice Mihai, business development director la ISRA Center Marketing Research, precizează: „Se poate spune despre consumatorul serviciilor de înfrumuseţare că nu este încă «matur» şi nici «pretenţios», de vreme ce mai mult de jumătate dintre români nu şi-au conturat clar preferinţa către un anumit salon/coafor la care să apeleze în mod constant. Este o realitate ce ar putea fi exploatată de saloanele de înfrumuseţare, prin focalizarea asupra acţiunilor şi aspectelor care ar conduce la fidelizarea clienţilor. Acest profil al consumatorului se reflectă şi în modul în care acesta decide care salon/coafor răspunde nevoilor sale, curăţenia fiind pe primul loc, în timp ce aspecte cu un mai puternic caracter diferenţiator, cum ar fi profesionalismul personalului sau produsele folosite, contează mai puţin“, afirmă Alice Mihai.

Preţurile practicate sunt un criteriu decisiv

Făcând referire la experienţa sa de ani de zile în calitate de manager al saloanelor de frumuseţe Crystal Cosmetics din Bucureşti, Cristina Ciucă este de părere că „ar fi bine pentru toată lumea ca o treime din populaţie să meargă lunar la un salon de înfrumuseţare, dar cred că este vorba de mult mai puţin. Categoria la care mă refer este, în primul rând, a tinerelor cu vârste între 14 şi 20 de ani, care în general solicită servicii de cosmetică având probleme de acnee sau pilozitate crescândă. Cum au rezolvat problema, renunţă imediat la serviciile salonului. Alte tipuri de clienţi sunt: femeile între 40 şi 60 de ani – dar numai cele care îşi permit financiar; femeile în ascensiune profesională, care au neapărată nevoie să iasă în evidenţă, motiv pentru care solicită manopere ce nu pot fi făcute acasă; de asemenea, bărbaţii care au un job ce presupune un look îngrijit; metrosexualii. În rest, fiecare merge la salon la fel ca la începutul secolului trecut, numai la nunţi sau botezuri“, constată Cristina Ciucă.

În opinia sa, „preţurile practicate sunt hotărâtoare pentru o mare parte dintre de femei. Sigur că igienizarea şi curăţenia sunt factori importanţi în alegerea unui salon, dar aş mai adăuga câteva criterii: disponibilitatea, promoţiile, amabilitatea personalului, designul interior, constanţa personalului etc.“.

O piaţă cu mare potenţial

Pe de altă parte, Lili Baaddi, în calitate de trainer internaţional în înfrumuseţare, cu o experienţă de peste 25 de ani în domeniu, consideră că piaţa românească este un consumator în devenire de astfel de servicii. S-a înţeles, în sfârşit, că pentru a avea succes trebuie să ţii cont de imagine şi din ce în ce mai multe persoane apelează la servicii de întreţinere sau înfrumuseţare. Tocmai de aceea, Lili Baaddi apreciază că, în următorii zece ani, România va deveni una dintre cele mai importante pieţe consumatoare de servicii de înfrumuseţare din Europa.

„Această afirmaţie nu este pur fantezistă. Observ că serviciile actuale de pe piaţa românească tind să evolueze către un nivel superior, competitiv cu cele din străinătate“, menţionează Lili Baaddi. 

Ea adaugă faptul că, în ceea ce priveşte puterea de cumpărare, şi în alte ţări există necesităţi şi priorităţi. Chiar dacă străinii au venituri mult mai mari decât ale noastre, asta nu înseamnă că sunt şi mari consumatori de servicii de înfrumuseţare. În România, ce-i drept, puterea de cumpărare nu este foarte ridicată, însă există interes pentru aspectul fizic şi imagine, de unde rezultă că suntem o piaţă cu foarte mare potenţial. 

Servicii de înfrumuseţare utilizate cel mai des  (%)

Tuns                                                                 95,4
Vopsit                                                              26,0
Coafat                                                             21,5
Manichiură                                                      20,0
Pensat                                                             14,6
Epilat                                                               14,0
Pedichiură                                                       13,6
Tratament cosmetic                                        7,9
Ras                                                                    5,0
Machiaj                                                             1,3
Altele (masaj, vopsit sprâncene, solar etc.)   0,6

Ce arată studiile de piaţă

• O TREIME dintre români frecventează lunar un salon obişnuit de înfrumuseţare (frizerie, coafură, manichiură, tratament cosmetic etc.), iar 40%, mai rar de o dată pe lună.

• Cel mai solicitat serviciu este TUNS (95%), urmat de VOPSIT(26%).

• Doar 11% din orăşeni apelează, pentru tuns, la serviciile unui HAIR-STYLIST, restul recurgând la serviciile coafezelor şi frizerilor obişnuiţi.

• Doar 24% din femei se epilează la un CENTRU SPECIALIZAT.

• CRITERIILE DE ALEGERE ale unui salon specializat sunt, în ordine: curăţenia, profesionalismul personalului, sterilizarea/igiena, preţurile practicate.

• 30% din orăşeni cheltuiesc lunar pentru astfel de servicii sub 10 LEI, iar 28%, între 10 şi 25 DE LEI. De regulă, în această categorie de preţ intră servicii precum tuns sau ras.

• 95% din orăşeni nu au frecventat niciodată un centru de tratament/ înfrumuseţare/ relaxare/ sănătate, de TIP SPA sau de alt tip. Dintre cei care au fost, majoritatea sunt tineri între 20 şi 24 de ani.

Sursa: ISRA Center Marketing Research