Perseverent. Acesta a fost cuvintul pe care l-a folosit Harry Evans Sloan, persoana numarul unu din SBS Broadcasting, pentru a-l descrie pe Cristian Burci, fondatorul si managerul Prima TV. De putin timp, SBS Broadcasting a invitat la Varsovia reprezentanti din presa europeana, pentru a face cunostinta cu cei mai noi membri ai sai, televiziunile est-europene: TVN, Polonia, TV2, Ungaria si Prima TV, Rominia si cu managerii lor. Cel care a facut prezentarile a fost chiar Harry Evans Sloan, Chairma
Perseverent. Acesta a fost cuvintul pe care l-a folosit Harry Evans Sloan, persoana numarul unu din SBS Broadcasting, pentru a-l descrie pe Cristian Burci, fondatorul si managerul Prima TV. De putin timp, SBS Broadcasting a invitat la Varsovia reprezentanti din presa europeana, pentru a face cunostinta cu cei mai noi membri ai sai, televiziunile est-europene: TVN, Polonia, TV2, Ungaria si Prima TV, Rominia si cu managerii lor.
Cel care a facut prezentarile a fost chiar Harry Evans Sloan, Chairman si CEO al SBS Broadcasting, persoana care i urma cu zece ani a fondat o companie ce a ajuns sa detina acum posturi de televiziune i nu mai putin de 12 tari europene.
Fara idoiala ca perseverenta a adus Prima TV si pe Cristian Burci i familia larga a SBS Broadcasting, una dintre cele mai mari retele private de televiziune din Europa si, dupa cum afirma fara modestie Evans Sloan, „cel mai important broadcaster din Europa Centrala si de Est”. A fost nevoie de doi ani de negocieri, i care Burci a fost nevoit nu doar sa tina treaza atentia SBS asupra televiziunii sale, dar si sa bata adeseori la usile AVAB, care a preluat executarea creditelor neperformante din ultimii ani ale Prima TV. in luna aprilie a acestui an s-a semnat acordul prin care 86% din actiunile Prima TV au fost preluate de concernul paneuropean. La Varsovia, Harry Evans Sloan a declarat ca afacerea se putea icheia mult mai repede, „dar aproape itotdeauna cind SBS ajungea la o itelegere cu AVAB, primul-ministru al Rominiei era schimbat si o data cu asta se schimbau si regulile jocului”.
Cel mai important lucru este isa ca SBS Broadcasting a cumparat Prima, devenind al doilea mare operator international de televiziune pe piata romineasca, dupa ce i 1994 Central European Media Enterprises Ltd (CME), o companie fondata de Ronald Lauder, a pus pe picioare ProTV, televiziunea cu cel mai mare succes din Rominia postcomunista.
SBS Broadcasting gaseste i Rominia o situatie destul de diferita fata de cea de pe pietele Poloniei si Ungariei, unde intrarea sa a fost facilitata chiar de catre rivalul sau est-european, grupul CME. in Polonia, SBS a cumparat un pachet de 33% din postul privat TVN, dupa ce CME se retrasese anterior tocmai din aceeasi televiziune. intr-adevar, anumite rumori au fost semnalate de presa poloneza, privind negocieri secrete itre compania News Corporations a mogulului Rupert Murdoch si Polsat, cea mai mare televiziune privata poloneza, dar i prezent i Polonia nu mai exista un investitor international de talia SBS, astfel icit ascensiunea TVN pare a fi mai usoara.
in Ungaria, SBS a intrat devreme, TV2, postul ungar la care SBS detine o participare de 49% din actiuni, fiind de altfel prima televiziune privata ce a obtinut o licenta de operare de la statul maghiar si care a ramas pina i prezent cel mai puternic post de pe aceasta piata. in Ungaria SBS a transat competitia cu CME i favoarea sa, dupa ce a cumparat de la aceasta si actiunile la TV3, un post pe care l-a ichis la scurt timp dupa tranzactie. Cel mai mare rival aici ramine RTL, subsidiara a concernului german cu acelasi nume.
in Rominia, SBS, prin Prima TV, nu numai ca porneste i competitia pentru piata de pe locul trei si la mare diferenta fata de primele doua televiziuni private, dar i acelasi timp va trebui sa se confrunte cu un CME care, prin intermediul ProTV, prezinta singura poveste de succes din aventura sa est-europeana. Daca pentru Prima TV, Antena 1, care n-are i spate un investitor strategic de acelasi calibru, pare un adversar mai usor de abordat, ProTV va fi cu siguranta o nuca tare. in cazul i care din ianuarie 2001 va fi „on air” si FOX Rominia, un post cu care News Corporation intentioneaza sa patrunda i Rominia, lucrurile nu pot decit sa se complice.
Prima negociaza si cu UPC o infuzie de capital
Dar toate aceste lucruri n-au parut sa umbreasca i vreun fel discursurile pline de optimism ale executivilor SBS la Varsovia. in discutia sa cu Capital, Harry Sloan a dorit sa precizeze ca SBS are rabdare, vointa si bani pentru a-si atinge scopul i Rominia si ca „strategia SBS nu este aceea de a ajunge neaparat liderul pietei rominesti. Scopul nostru, a continuat Sloan, este acela de a detine o cota de piata destul de mare pentru a fi considerati jucatori importanti”.
in plus, numarul 1 din SBS a dezvaluit si faptul ca SBS are i vedere investitii i Prima Tv i valoare de 20-24 milioane USD pentru urmatorii doi ani.
insa nu doar banii SBS pentru Prima TV ar fi de natura sa puna pe ginduri celelalte televiziuni concurente. SBS va fi i masura sa creeze sinergii itre statiile sale de televiziune din ECE, astfel icit costurile pentru achizitia de programe sau pentru dezvoltarea de productii locale sa se reduca considerabil. Deja itre statiile SBS din Polonia si Ungaria exista discutii pentru a produce impreuna programe de televiziune, iar Prima TV si-a iceput colaborarea cu TVN, achizitionind de la aceasta decorurile pentru ambitiosul sau show „Vrei sa fi miliardar?”, produs si i varianta poloneza. Cristian Burci spune ca deja aceasta prima colaborare i-a permis costuri mult mai reduse decit daca ar fi achizitionat decorurile din Rominia sau din alta parte.
Un nou orizont se deschide i fata Prima Tv si datorita varietatii afacerilor dezvoltate de SBS. Conform viziunii lui Harry Evans Sloan, SBS Broadcasting isi va extinde operatiile din ce i ce mai mult i domeniul Internet, al televiziunii interactive si al pay tv. Interesele SBS, ca realizator de programe, corespund ale celui mai mare operator de televiziune prin cablu din Europa, United Pan European Comunications (UPC). UPC este, de altfel, detinatorul unui pachet de 23% din actiunile SBS Broadcasting (o fuziune deplina itre cele doua companii a fost i ultima clipa anulata i aceasta vara, dar a ramas i faza de intentii), iar dezvoltarea celor doua companii pe piata est-europeana s-a facut aproape simultan. SBS a intrat i Polonia dupa ce UPC devenise, i urma diferitelor achizitii, nr. 1 pe piata cablului, iar i Rominia eforturile lui Cristian Burci au primit un ajutor decisiv dupa ce UPC si-a itarit pozitia pe piata autohtona de cablu, achizitionind la iceputul acestui an doua mari companii rominesti. Harry Evans Sloan a recunoscut itr-o discutie cu Capital ca miscarea UPC i Rominia a fost un factor hotaritor i decizia finala a SBS pentru cumpararea Prima. Mai mult ica seful SBS a dezvaluit i aceeasi discutie ca divizia de programe tv a UPC negociaza i prezent cu Prima TV achizitia unui nou pachet de actiuni, achizitie ce se va face cel mai probabil printr-o infuzie de capital i televiziunea romina.
Acestea sunt perspective frumoase pentru Prima TV, dar fara idoiala ca piata romineasca nu este atit de interesanta pentru SBS pe cit este cea poloneza si, ca urmare, nici eforturile SBS nu vor fi de aceeasi amploare. Polonia, cu o populatie de 39 milioane de locuitori, a avut i 1999 cheltuieli de publicitate estimate la aproximativ 1,88 miliarde USD, o suma enorma i comparatie cu cele 110 milioane USD cheltuite i acelasi scop i Rominia anul trecut.
Potentialul mai redus al pietei nu va fi isa hotaritor pentru dezvoltarea SBS i Rominia. Va conta isa foarte mult modul i care Prima TV va reusi sa exploateze resursele de care dispune. Filozofia SBS este aceea de a promova nu doar programe locale ci si management autohton, iar compania multinationala chiar se mindreste cu faptul ca i toate tarile unde a investit, derularea afacerilor a fost icredintata managerilor locali. Cristian Burci a fondat o televiziune si a gasit cel mai bun partener. Va arata el destula perseverenta pentru a ivinge adversari de talia lui Adrian Sirbu, puternicul sef al ProTV si Media Pro?.