SBS bate in retragere de la Prima TV

In raportul financiar difuzat de SBS pe primul trimestru al acestui an se arata ca, la 30 martie 2001, a fost stabilit un acord intre operatorul european si un partener local, potrivit caruia SBS renunta la controlul firmei Amerom Television Ltd. Montajul afacerii este urmatorul: SBS a infiintat o noua companie ce detine 86% din Amerom Television Ltd. (proprietar al Amerom SRL, detinatorul licentei Prima TV) si in care este actionar 100%; compania isi majoreaza capitalul - cu aportul unui "parte

In raportul financiar difuzat de SBS pe primul trimestru al acestui an se arata ca, la 30 martie 2001, a fost stabilit un acord intre operatorul european si un partener local, potrivit caruia SBS renunta la controlul firmei Amerom Television Ltd. Montajul afacerii este urmatorul: SBS a infiintat o noua companie ce detine 86% din Amerom Television Ltd. (proprietar al Amerom SRL, detinatorul licentei Prima TV) si in care este actionar 100%; compania isi majoreaza capitalul – cu aportul unui „partener local” – in valoare de sase milioane de dolari. In schimbul acestei sume, „partenerul local” (roman) intra in posesia a 53,5% din actiunile noii companii, iar SBS isi diminueaza participarea de la 100% la 46,5%. Astfel, SBS este iesit cu un picior din Prima. Piciorul care a ramas ii asigura o posibila revenire, deoarece acordul parafat prevede ca, peste trei ani, SBS isi poate rascumpara, la un pret prestabilit, actiunile cedate. Dar acest lucru nu este obligatoriu: operatorul strain poate sa ramana cu pachetul minoritar sau poate sa renunte la intreaga afacere, chiar pe parcursul celor trei ani.
Un fapt demn de remarcat, pe care trebuie sa-l subliniem, este ca cele sase milioane de dolari ale „partenerului local” ar trebui sa fie investite in Prima TV, anul acesta. „SBS anticipeaza ca investitia noului partener, in valoare de sase milioane de dolari, va fi suficienta pentru a finaliza necesitatile de operare ale Prima TV pe anul 2001”, se precizeaza in raportul mentionat.
Aceasta manevra arata ca SBS este foarte rezervat fata de rezultatele postului TV si de piata publicitatii din Romania. In primul trimestru al acestui an, Prima TV a inregistrat venituri de doar 704.000 dolari, in timp ce cheltuielile de operare s-au ridicat la aproape doua milioane dolari.
SBS a preferat sa se retraga, pastrand, cum spuneam, acel picior „minoritar” in asteptarea unor vremuri mai bune. In fond, tranzactia din Romania este urmarea unei decizii a managementului SBS care, vazandu-si scaderea capitalizarii bursiere, din cauza pierderilor din Europa de Est, a hotarat sa renunte la o parte din actiunile perdante.
Acelasi raport estimeaza ca Prima TV va avea nevoie de fonduri suplimentare de aproape 12,5 milioane dolari, in urmatorii trei ani.
A scapat de Avab, se poate intoarce la Prima
Aceasta afacere, tinuta in mare taina pe piata romaneasca, pare sa fie cea mai spectaculoasa manevra a lui Cristian Burci. Pana la inchiderea editiei, ofiterul de presa al SBS nu a raspuns solicitarii noastre de a face public numele „partenerului local” cu care s-a asociat operatorul european si nici numele noii companii infiintate de SBS. Surse din piata romaneasca afirma ca misteriosul „partener local” l-ar avea in spate chiar pe Cristian Burci, managerul de la Prima TV. Burci nu a confirmat, dar nici nu a infirmat aceasta supozitie. El s-a rezumat la expresia care scoate pe toata lumea din dificultate: „Nu comentez!”.
Daca Burci este „partenerul local”, inseamna ca el preia controlul societatii Amerom, fost debitor al Agentiei pentru Valorificarea Activelor Bancare (AVAB). La inceputul anului 2000, Amerom SRL avea o datorie de 29,7 milioane de dolari catre AVAB (peste 19 milioane de dolari preluate de la Bancorex si aproape zece milioane de dolari de la Banca Comerciala Romana). SBS l-a salvat pe Burci din ghearele AVAB, cumparand creanta de 29,7 milioane dolari cu 6,9 milioane dolari (la aproape 23% din valoarea nominala). Burci n-ar fi putut sa-si achite datoria catre AVAB, decat in conditiile in care platea valoarea integrala a datoriei. Iata ca, dupa aproape un an de zile, cu ajutorul SBS, Cristian Burci reuseste (daca el este in spatele afacerii prezentate mai sus) sa redobandeasca pachetul majoritar de actiuni, de aceasta data la un Amerom curatat de datorii.
Relatia SBS – Burci a inceput in 1998, cand intre cele doua parti s-a incheiat un aranjament financiar conform caruia operatorul european acorda postului Prima TV un imprumut de aproape 2 milioane de dolari (reprezentand programe TV). Ulterior, SBS isi putea exercita optiunea de a achizitiona, pentru un dolar, 86% din actiunile Amerom Television Ltd., inregistrata la New York. Aproape de expirarea termenului de aplicare a aranjamentului, Amerom era inglodata in datorii – majoritatea la AVAB -, iar SBS isi dorea un post „curat”. Atunci au inceput negocierile intre SBS si AVAB, finalizate la inceputul anului 2000. Pentru SBS era important ca tranzactia cu AVAB sa se incheie inainte de a deveni actionar la Amerom. Numai asa putea stinge datoria catre agentie cu mult sub valoarea nominala (tranzactia a fost incheiata cu 23% din valoarea nominala). Imediat dupa inchiderea tranzactiei cu AVAB, SBS a devenit proprietarul a 86% din actiunile Amerom Television Ltd. pentru un dolar! De fapt, in spatele acestui dolar statea imprumutul de aproape 2 milioane de dolari, de care beneficiase Prima TV.
Diminuarea actiunilor SBS la Amerom Television Ltd. si blocarea investitiilor in Prima TV il vor obliga pe Cristian Burci sa caute surse de finantare pentru urmatorii trei ani.    

Cine ar putea fi misteriosul „partener local” ?
Oficial, nu a fost furnizata nici o informatie care sa raspunda la intrebarea: „Cine este partenerul local cu care SBS s-a asociat in noua companie ce controleaza 86% din Amerom Television SRL?”
In mediul de afaceri din Romania circula insa doua zvonuri. Ambele il au in centru pe actualul manager, Cristian Burci. Primul vorbeste despre implicarea directa a lui Cristian Burci. Dar de unde ar avea cele sase milioane de dolari? Este foarte posibil ca finantarea sa fie asigurata de agentiile sale de publicitate. Burci s-a abtinut sa dea un raspuns clar. Grafitti/BBDO a incheiat anul trecut cu un venit de 4,6 milioane dolari, conform publicatiei Advertising Age. Global Media a derulat importante bugete de media, precum RomTelecom si Cosmorom.
Pe de alta parte, tot surse din piata vehiculeaza informatia potrivit careia „partenerul local” ar fi o grupare apropiata de PSD. De fapt, apropierea dintre Cristian Burci si partidul de guvernamant este de notorietate, inca de pe vremea fostei guvernari pedeseriste. Fimele lui de publicitate aproape ca au obosit tot lucrand la campaniile electorale ale actualului PSD.
SBS nu ne-a transmis in timp util amanunte legate de noul sau partener roman.