Veste imensă pentru toți românii. Scad facturile. Anunțul autorităților este oficial. Consiliul Concurenței a făcut public totul.
Consumatorii care îşi aleg singuri firma care să le realizeze lucrările de racordare la reţeaua electrică plătesc mai puţin, în comparaţie cu cei care acceptă tariful iniţial propus de operatorul de reţea pentru aceste lucrări, potrivit unui comunicat al Consiliului Concurenţei.
Aceasta este una dintre concluziile analizei preliminare derulate de Consiliul Concurenţei pe piaţa branşamentelor la reţelele energetice.
‘Acest lucru arată că implicarea noastră, prin propunerile de ajustare a legislaţiei şi condiţiile impuse în urma unor investigaţii, a condus la îmbunătăţirea concurenţei pe această piaţă şi că mecanismul de contractare a lucrărilor de racordare, mecanismul prin care consumatorul îşi selectează direct prestatorul, a produs efectele anticipate la demararea procesului de liberalizare a acestei pieţe’, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, citat în comunicat.
În ceea ce priveşte racordarea la reţeaua de gaze naturale, Consiliul a constatat o îmbunătăţire semnificativă a legislaţiei aferente, în sensul în care consumatorii pot selecta operatorul autorizat care să efectueze lucrările de proiectare sau execuţie a instalaţiilor de gaze naturale şi să negocieze cu acesta tariful/tarifele.
Costul mediu de racordare la reţeaua electrică de joasă tensiune, reţea la care sunt conectaţi majoritatea clienţilor casnici, a înregistrat valori cuprinse între 978 lei şi 2.602 lei.
Totodată, nivelul mediu al tarifului de racordare la reţeaua de gaze naturale pentru un consumator casnic a înregistrat în perioada analizată valori cuprinse între 943 lei şi 3.346 lei.
Costurile de racordare sunt influenţate de dispersia clienţilor şi de arhitectura reţelei, adică tipul de lucrare ce trebuie realizată.
De exemplu, dacă racordarea la reţea implică lucrări suplimentare pentru extinderea sau redimensionarea acesteia, iar investiţia necesară realizării acestor lucrări nu este cuprinsă în planul de investiţii al operatorului de distribuţie, clienţii finali trebuie să suporte costurile extinderii/redimensionării.
În schimb, dacă lucrările de extindere necesare pentru racordare sunt prevăzute în planul de investiţii al operatorului de distribuţie sau în contractul de concesiune, clienţii nu au obligaţia de a suporta costurile unor eventuale extinderi sau redimensionări ale reţelei.
Totodată, analiza Consiliului Concurenţei a reliefat faptul că există un număr mare de operatori economici care deţin autorizaţiile necesare pentru a activa pe piaţa lucrărilor de racordare, în vederea realizării activităţilor de proiectare, executare şi verificare a lucrărilor de racordare.
Cu toate acestea, Consiliul Concurenţei a constatat că există dificultăţi în a contacta operatorii autorizaţi, deoarece unii dintre aceştia nu li-au actualizat informaţiile puse la dispoziţie pe site-ul Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).
Astfel, Consiliul Concurenţei va colabora cu ANRE în vederea identificării unor măsuri prin care operatorii economici autorizaţi să fie obligaţi să actualizeze, într-un termen rezonabil, datele de contact proprii puse la dispoziţia utilizatorilor pe site-ul ANRE.
În acelaşi timp, în cadrul analizei, Consiliul Concurenţei a constatat că există o tendinţă, în special în rândul operatorilor reţelelor de gaze naturale, de a apela la personalul propriu pentru realizarea activităţilor de proiectare şi executare a instalaţiilor de racordare.
Favorizând personalul propriu, există riscul ca operatorii de distribuţie să aibă un comportament anticoncurenţial în raport cu firmele care sunt autorizate de ANRE să presteze activităţi de proiectare, executare şi verificare a instalaţiilor de racordare.
‘Operatorii de distribuţie trebuie să înţelegă faptul că nu au voie să îşi folosească poziţia deţinută pe piaţa distribuţiei de energie electrică sau de gaze naturale într-o anumită zonă pentru a influenţa concurenţa pe pieţele conexe acestora, pieţe pe care şi operatorul de reţea activează alături de alţi concurenţi’, a mai arătat preşedintele Consiliului Concurenţei.
În acest context, autoritatea de concurenţă recomandă introducerea obligaţiei pentru operatorii de distribuţie de a informa din oficiu utilizatorii cu privire la faptul că au dreptul să-şi selecteze singuri operatorul calificat din lista publicată pe site-ul ANRE, care să le realizeze lucrările de racordare.
În acelaşi timp, în perioada 2015-2018, numărul cererilor de racordare pentru reţelele de gaze şi de energie electrică înregistrate la nivel naţional a crescut în mod constant, iar durata procesului de racordare a fost, în general, una destul de mare, cu diferenţe semnificative între diferite zone de reţea.
Spre exemplu, în cazul racordării la reţelele de energie electrică, în anul 2017, durata medie a procesului de racordare la reţeaua de joasă tensiune a fost de 83 de zile, iar la reţeaua de medie tensiune de 234 zile. În cazul racordării la reţelele de gaze naturale, în funcţie de operatorul de distribuţie concesionar şi de întinderea/dimensiunea reţelei pe care o administrează, durata medie de racordare a înregistrat valori foarte diferite, cuprinse între 21 zile şi 270 zile.
În cadrul analizei derulate s-a semnalat Consiliului Concurenţei faptul că durata mare a procesului de racordare este cauzată, în principal, de colaborarea dificilă a operatorilor cu autorităţile locale în vederea obţinerii avizelor şi autorizaţiile prevăzute de legislaţie, necesare pentru a realiza lucrările de racordare.
Ca urmare, autoritatea de concurenţă recomandă modificarea legislaţiei, astfel încât să fie introduse termene clare de soluţionare a solicitărilor, inclusiv pentru autorităţile locale implicate în procesul de racordare.
Reprezentanţii Concurenţei reamintesc că, în urma unei investigaţii a autorităţii de concurenţă, E-Distribuţie Muntenia SA şi-a luat angajamentul de a adopta măsuri pentru creşterea transparenţei procesului de racordare la reţeaua electrică de distribuţie şi promovarea drepturilor consumatorilor în cadrul fiecărei faze a procesului, asigurând un tratament corect şi nediscriminatoriu pentru toţi participanţii la acest proces.
În acest caz, investigaţia viza un potenţial abuz de poziţie dominantă, manifestat printr-o posibilă discriminare a companiilor de pe piaţa serviciilor conexe distribuţiei, ca urmare a selectării unor societăţi care elaborează studii de soluţie, proiectează şi execută lucrări de instalaţii electrice, pe alte criterii decât cele prevăzute în procedurile de achiziţie publică sau libera alegere a utilizatorului, precum şi prin influenţarea duratei, a costurilor de racordare la reţeaua de energie electrică a Municipiului Bucureşti şi a opţiunii utilizatorilor de a alege prestatorii de servicii conexe.
Totodată, în cadrul acestei investigaţii, operatorul de distribuţie şi-a asumat derularea unor acţiuni sub forma unor întâlniri periodice cu reprezentanţii autorităţilor locale, în sensul îmbunătăţirii colaborării cu acestea. Măsura a fost asumată în scopul diminuării duratei procesului de racordare la reţea, iar în cazul în care întâlnirile periodice cu autorităţile locale iniţiate de către E-Distribuţie Muntenia SA îşi vor dovedi eficienţa, Consiliul Concurenţei va recomanda ca această abordare să fie extinsă la nivelul tuturor operatorilor din piaţă.
Autoritatea de concurenţă are în derulare mai multe investigaţii privind posibile abuzuri de poziţie dominantă pe piaţa serviciilor de avizare tehnică a proiectelor, recepţie şi punere în funcţiune a instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale ale companiilor Gaz Sud SA, Distrigaz Sud Reţele SRL sau Megaconstruct SA (societate care a propus angajamente pentru eliminarea îngrijorărilor anticoncurenţiale).