Super veste pentru tinerii din România! Comisia Europeană (CE) se gândește să reducă vârsta pentru obținerea permisului auto, ceea ce înseamnă că românii ar putea avea carnet de șofer înainte de a împlini 18 ani.
Tinerii din UE ar putea avea permis auto de la 17 ani
Pe data de 1 martie 2023, Comisia Europeană (CE) a prezentat propuneri de modernizare a normelor privind permisele de conducere, inclusiv introducerea unui permis de conducere digital, valabil în întreaga Uniune Europeană (UE), dar și noi dispoziții pentru a facilita aplicarea transfrontalieră a normelor rutiere.
Noile norme vor îmbunătăți siguranța pentru toți utilizatorii drumurilor și vor ajuta UE să își atingă obiectivul „Viziunea Zero”, adică să nu mai existe niciun deces pe drumurile din UE până în 2050, în contextul în care, anul trecut, peste 20.000 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile din UE, majoritatea victimelor fiind pietoni, bicicliști și utilizatori de scutere și motociclete.
În plus, noile norme vor permite tinerilor europeni să dobândească experiența șofatului de la 17 ani. Adolescenții de doar 17 ani vor putea urma o școală de șoferi și vor putea obține permisul auto, însă vor conduce însoțiți de un adult.
De la 18 ani, vor putea conduce singuri și vor putea lucra ca șoferi profesioniști. Decizia CE va contribui la rezolvarea problemei actuale a deficitului de șoferi din UE.
CE urmărește să îmbunătățească siguranța rutieră din UE
Potrivit informațiilor de pe site-ul oficial al Comisiei Europene (CE), un obiectiv-cheie al noilor norme va fi îmbunătățirea siguranței rutiere, cu măsuri care includ:
o perioadă de probă de cel puțin doi ani pentru conducătorii auto începători după ce au trecut examenul;
o regulă de toleranță zero în ceea ce privește conducerea sub influența alcoolului;
permiterea ca tinerii europeni să poată susține examenul de conducere și să înceapă să conducă (însoțiți) autoturisme și camioane de la vârsta de 17 ani, pentru a dobândi experiență de conducere;
adaptarea formării și a testelor pentru șoferi pentru a-i pregăti mai bine pentru prezența utilizatorilor vulnerabili pe șosea, fapt ce va contribui la îmbunătățirea siguranței pietonilor, a bicicliștilor, precum și a utilizatorilor de scutere și biciclete electrice, pe măsură ce UE trece la o mobilitate urbană mai durabilă;
o evaluare mai bine orientată a aptitudinilor medicale, ținând cont de progresele înregistrate în tratamentul medical pentru boli precum diabetul. Șoferii vor fi, de asemenea, încurajați să își actualizeze abilitățile și cunoștințele de conducere pentru a ține pasul cu evoluțiile tehnologice.