În tenta­tiva de a diminua efectele crizei economice, Teraplast a decis să continue investiţiile în capacităţi de producţie, căutând şi modalităţi de ieşire la export pe pieţele vecine.

Unul dintre cele mai lovite sectoare în perioada de criză este cel al construcţiilor. La nivel naţional, scăderea înregistrată de acest sector a ajuns, în 2009, la circa 14%, conform datelor Institutului Naţional de Statistică. Cu toate acestea, investiţiile în dezvoltare nu au fost blocate în totalitate, perioada de criză oferind şi posibilitatea efectuării unor plasamente mai rentabile decât în momentele de avânt economic puternic.

Evoluţia de la Bursa de Valori Bucureşti (BVB) a companiilor din acest sector a fost în linia pieţei, acţiunile consemnând creşteri. Rezultatele financiare ale emitenţilor sunt în scădere, comparaţia fiind efectuată cu anul trecut, an în care economia autohtonă a ajuns la maxime istorice. Situaţia se repetă şi cu cifrele aferente trimestrului al treilea, perioada similară a lui 2008 fiind şi cea în care creşterea PIB a atins un vârf de 9,1%, majorarea aferentă primelor nouă luni fiind de 8,9%.

Deocamdată, indicatorii fundamentali nu afectează evoluţia acţiunilor listate, trendul fiind mai degrabă de consolidare a aprecierilor din primele zece luni. Rezultatele sunt însă importante mai ales pentru anul viitor, când măsurile luate în plină recesiune îşi vor arăta efectele, pozitive sau negative.

Investiţii în capacităţi de producţie

184-41462-33_pipes_45.jpgÎn ciuda situaţiei economice dificile, putem totuşi vorbi şi de investiţii realizate şi de proiecte de dezvoltare duse până la capăt. Teraplast Bistriţia, cel mai mare procesator de PVC din România, a reuşit, în 2008, relocarea producţiei de profile, din Bistriţa în Parcul Industrial de la Sărăţel, cu o investiţie de 2 milioane euro, care a inclus şi noi utilaje, iar recent a finalizat şi extinderea capacităţii fabricii. „Piaţa românească de profile pentru tâmplărie a generat noi oportunităţi de extindere în acest an de criză, deoarece, conform informaţiilor pe care le deţinem, valoarea importurilor a scăzut cu aproximativ 54% în primele şase luni ale anului, lăsând locul producătorilor autohtoni“, spune Florin Urîte, director general Teraplast.

Grupul bistriţean, care include Teraplast, Plastsistem şi Politub, a încheiat, în martie, şi procesul de rebranding al Diviziei de Ferestre Orizont, redenumită TeraGlass. Prin această divizie, care include 12 showroomuri de vânzare în oraşe precum Cluj-Napoca, Timişoara, Sibiu şi Oradea, Teraplast intenţionează să atace şi pieţele vecine. „Strategia noastră pe acest segment prevede, pe lângă poziţionarea cât mai bună pe plan local, şi intrarea pe pieţele din Europa Centrală şi de Est, astfel încât, în 2010, aproximativ 15% din producţie să fie pentru export“, spune Florin Urîte. Principalul avantaj competitiv al companiei este producţia integrată în cea mai mare parte, având nevoie doar de materia primă pentru producţia de ferestre.

Departe de valoarea din ofertă

Compania din Bistriţa este una dintre puţinele acţiuni care au venit la cota bursei în perioada 2008-2009. Oferta publică iniţială desfăşurată anul trecut în aprilie a fost încheiată cu succes, preţul de achiziţie fiind de un leu pe acţiune, suma încasată de companie fiind de aproape 50 milioane lei.

Criza prin care a trecut bursa anul trecut a depreciat şi valoarea de piaţă a Teraplast (simbol bursier TRP), 2008 fiind încheiat cu o valoare de 0,4 lei pe acţiune. Minimul istoric înregistrat de titlurile TRP a fost atins, în martie, la 0,208 lei. Până săptămâna trecută, acţiunile au recuperat din pierderi, ajungând la o valoare de tranzacţionare de 0,47 lei, respectiv o creştere de 17,5% faţă de finele anului trecut şi 125% faţă de minimele din primăvară. Cu o capitalizare la zi de aproximativ 140 de milioane de lei, Teraplast se află încă departe de preţul din oferta publică de listare, recuperarea fiind la fel de anevoioasă ca şi piaţa în general, chiar dacă TRP a „prins“ doar scăderile din a doua jumătate a anului trecut. Conform datelor BVB, compania are, în prezent, o valoare de 8,43 a indicatorului PER (raportul dintre preţ şi profit), mult mai bun decât PER mediu al bursei, cotat la circa 27 de puncte.

Veşti bune doar la anul

Direcţia în care merge economia în prezent nu poate fi o veste bună pentru Teraplast. În septembrie, numărul autorizaţiilor de construcţie pentru clădiri rezidenţiale a scăzut cu 23% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Situaţia se va reflecta în rezultatele financiare ale companiei, care în primul semestru a înregistrat, la nivel de grup, un profit net de 7,2 milioane lei, în scădere cu 41%, şi o cifră de afaceri de 101,8 milioane lei, în coborâre cu 16%. Dar dacă previziunile optimiste de revenire a economiei în 2010 se confirmă, vom vedea şi valoarea investiţiilor realizate.

140 milioane lei este capitalizarea bursieră a Teraplast Bistriţa, puţin mai mult de jumătate din capitalizarea obţinută prin oferta publică iniţială

Apreciere

184-41461-33_teraplastbistrita_45.jpgAcţiunile Teraplast Bistriţa, listate la prima categorie a BVB, au crescut în 2009 aproximativ cu 17,5% faţă de finele anului trecut şi cu 125% faţă de minimele istorice din martie. În a doua jumătate a anului, titlurile TRP au urcat cu puţin peste 30%, până la 0,47 lei, maximul atins fiind de 0,525 lei în august.

184-41463-33_g1_45.jpg